۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۶, شنبه

بزرگداشت حسن کسایی برگزار می شود

بزرگداشت حسن کسایی با اجرای هادی منتظری و شهرام میرجلالی اوایل خردادماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش هنرآنلاین، هادی منتظری، آهنگساز و نوازنده کمانچه گفت: هم اکنون در تدارک و برنامه ریزی برای بزرگداشت استاد حسن کسایی هستیم که قرار است ششم و هفتم خردادماه سال جاری در اصفهان برگزار شود.
این آهنگساز در ادامه بیان کرد: در این بزرگداشت من به صحنه می روم که بخشی از این اجرا به تک نوازی اختصاص دارد.
این نوازنده کمانچه افزود: همچنین بخشی از این کنسرت به بداهه نوازی اختصاص دارد که با شهرام میرجلالی و شاهزیدی به اجرای برنامه می پردازیم.
منتظری از انتشار آلبوم جدید خود خبر داد و گفت: آلبوم جدیدی که من در این اثر تک نوازی کرده ام هشتم خردادماه رونمایی می شود. آهنگ ساز این اثر کوروش شاهانی است و بهزاد عبدی به عنوان تنظیم کننده با ما در این آلبوم همکاری کرده است.
حسن کسایی سوم مهرماه 1307 در شهر اصفهان و در خانه ای به دنیا آمد که آن را بی گمان باید گهواره ی موسیقی دانست. نیای مادری اش عبدالجواد الحسینی خوشنویسی زبردست در خطوط هفت گانه، خصوصاً نسخ بود. پدرش حاج سید جواد کسائی به پیشه ی تجارت روزگار می گذرانید، اما عاشق و شیفته موسیقی بود، و اوقات فراغت را با خوانندگان و نوازندگان برجسته، سپری می نمود.
کسائی در تکامل نوازندگی خود با استفاده از آثار به جای مانده ی نایب اسدالله در سبک و شیوه ی او بسیار کوشید و به سبب ذوق و غریزه ی ذاتی باعث شد این ساز حال و هوای دیگری یابد و در میان سازهای ایرانی، جای مخصوص خویش را باز کند. در سال 1322 یعنی در پانزده سالگی بود که برای اولین بار صدای سازش با اجرای چهار مضراب «زنگ شتر» ساخته ی ابوالحسن صبا از رادیو به صورت زنده بخش شد.
از کارهای اخیر کسایی می توان به آلبوم «دختر گلفروش» با تنظیم مهرداد یزدانی و آواز علی جهاندار و گفت وگوی نی و تار که حاصل همنوازی استاد با شهرام میرجلالی است اشاره کرد.
حسن کسایی در بعد از ظهر 25 خرداد 1391 چهره در نقاب خاک نهان کرد و موسیقی ایران را در غم نبودنش، برای همیشه تنها گذاشت. آرامگاه همیشگی او در تکیه ی سیّد العراقین و در مجموعه ی فرهنگی تخت فولاد اصفهان، در کنار مزار جلال تاج اصفهانی است.

هیچ نظری موجود نیست: