۱۳۹۴ آذر ۳۰, دوشنبه

یازهمین بهار قدیمی ها، تولد یازده سالگی در انجمن هنری رابعه


قدیمی ها: بر یازدهمین پله رسیدیم، یازدهمین تولدِ تنها مرجع اطلاع رسانی هنرمندانِ خاطره ساز با نام مجله اینترنتی «قدیمی ها». امشب شب یلدا است، شبی که عاشقان تا به سحر گیسوهای آرزو شانه می زند و انار با دانه های قرمزش در میان خود با محبت تقسیم می کنند، در این شب «قدیمی ها» پا به عرضه حضور آن هم در سال 1383 گذاشت و در گوشه دل های شما خانه ای هر چند کوچک ساخت، حالا بر یازدهیمن پله رسیدیم و امید داریم هر ساله با خبرها و مصاحبه های مختلف پر بار تر از گذشته قدم برداریم.

معاشران گره از زلف یار باز کنید
شبی خوش است بدین قصه اش دراز کنید
حضور خلوت اُنس است و دوستان جمعند
وان یکاد بخوانید و در فراز کنید
رُباب و چنگ به بانگ بلند می گوید
که گوش هوش به پیغام اهل راز کنید

رابعه نظار را خوانندگان قدیمی ها کم و بیش به یاد دارند، کسی که با انجمن های ادبی و هنری مختلف بزمی چند ساعته را بر هنرمندان و شاعران رقم می زد، اینک او ضمن بازگشت از سفرهای خود در آن سوی آب ها و ملاقات با هنرمندان و دوستان این مجله اینترنتی، به مناسبت تجدید دیدار آن هم به بهانه تولد یازدهمین فعالیت مجله اینترنتی قدیمی ها ما را به همراه یادگاران قدیم در زیر یک سقف گرد آورد، رابعه نظار به همراه زهره و مهرداد رفعت جو نیز زحمات بسیاری را برای این گرد همایی متحمل شدند. در این مراسم که روز جمعه 21 آذر ماه از ساعت 15 الی 21 برگزار شد، بزرگانی همچون نصرت الله وحدت، نادر گلچین، حسین کلانی، رضا بنفشه خواه، پرویز ایزدخواه، شیلا، فرحناز منافی ظاهر و اعضای سایت قدیمی ها، مجتبی نظری (مدیر مسئول)، فرهاد لارنگی (سردبیر) و علی رجبی (مدیر تحریریه) به همراه دوستان این مجموعه از جمله محمد رفیعی، فروغ بهمن پور، مریم بهمن پور، آقای مهیار، شقایق میرزایی و... حضور داشتند .





رابعه نظار در ابتدا ضمن خوش آمد گویی و تبریک برای تولد این مجله اینترنتی به تمامی مهمانان که در این مراسم حضور داشتند از حسین کلانی فوتبالیست دوران طلایی قدیم ایران خواست تا از احوال و خاطرات خود بگوید و حسین کلانی گفت: از ورزش چیزی دیگر نمانده که بگویم جز سیاست های غلطی که در کارهای فوتبال و باشگاه های ورزشی عینا می بینم، انگار هیچ کس دیگر در این زمانه نمی تواند برای کشورش خوب و مفید کار کند، فوتبالیستی که با پول وارد زمین می شود و بعد با اندکی حقوق از زمین فوتبال خارج می شوند. جای تاسف دارد نگذاشتند بزرگان فوتبال در ذهن مردم خوب بمانند، دیگر کسی یادی از بزرگانی همچون حجازی ها، مظلومی ها و کلا ورزشکارانی که حق به سزایی در بالا بردن ایران در بازی های مطرح داشتند، نمی کند. من دیگر در فوتبال کاری نمی کنم و مدتی بود که به عنوان مدرس کار می کردم و وقتی از سیاست های خرابکارانه در کلاسم انتقاد می کردم، هر دفعه زمان تدریس مرا کاهش می دادند و یا به نحوی می خواستند، مرا از تدریس کلاسم فراری بدهند. متاسفانه ما نظم خوبی در هنر و ورزش نمی بینیم مثلا الان شما کانال های صدا و سیما ایران را می بینید در دیالوگ های سریال حرف هایی رد و بدل می شود که جای تاسف و شرم برای یک ایرانی دارد. سیاست هایی در کار است که دارد ما را از فرهنگ و رفاقت و مرام های خوب ایرانی دور می کند. بهترین بازی که به یاد دادم بازی کشورمون با تیم اسراییل در سال های قبل از انقلاب بود که بسیار بازتاب خوبی داشت و من در آن بازی مورد لطف تمامی تماشاگران قرار گرفتم.



در ادامه نصرت الله وحدت به عنوان کمدین پسشکسوت و برجسته ایرانی ضمن تبریک و تشکر از گردانندگان سایت قدیمی ها سکان سخن را در دست گرفت و گفت: ورود من و ارحام صدر به هنر از اصفهان شروع شد، زمانی که در خیابان چهارباغ داشتیم می رفتیم دیدیم جایی نوشته به بازیگر نیازمندیم و من و ارحام صدر وارد سالن تئاتر شدیم، دیدیم ناصر فرهمند با عده ای دارند، تمرین تئاتر می کند و آن افراد شایسته کار نیستند. ناصر فرهمند گفت: کسی نیس بیاید در این قسمت جای این دکتر را بازی کند، فورا ارحام صدر دستش را بالا برد و نمایشنامه پیش رفت تا جایی که یک نفر نقش دربون کاخ را داشت و بلد نبود نقشش را ایفا کند و فرهمند با عصبانیت گفت: کسی نیست جایی این دربون کاخ را بازی کند؟ من فورا دستم را بالا آوردم، فقط نقش من تعظیم کردن بود که من هم تنها در این نقش از طنز نیز استفاده کردم، مثلا قرار بود هر کس وارد کاخ می شود من در برابرش تعظیم کنم، منم برای خنده نیز جلوی الاغ فلان فرد تعظیم کردم که این باعث خوشحالی فرهمند شد.
فیلم های متعددی را ساختم، نظیر فیلم «عروس فرنگی»، یادم می آید می خواستم یک هنرپیشه زن ایرانی را پیدا کنم که چهره اش تا حدودی به غربی ها بخورد و از همه مهمتر فیلمی تا حالا بازی نکرده باشد و من پوری بنایی را برای اولین بار به سینما آوردم و این نقش را به او دادم، چون او تا آن زمان هنرپیشه نبود و چهره اش را مردم به عنوان یک دختر خارجی قبول کردند. این فیلم جوایز خوبی را از کشورهای خارجی دریافت کرد و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. فیلمی دیگر به نام «یک اصفهانی در سرزمین هیتلر» را ساختم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، در این فیلم که کلا در آلمان پر شد، من هزینه بسیاری را برای ساختش متحمل شدم و خدا را شکر، جواب خوبی هم از این کار گرفتم.
فیلم «ماجرای شب ژانویه» از بهترین فیلم های من است که من از خانم شیلا به عنوان یک هنرپیشه تازه راه یافته به این کار استفاده کردم، صحنه ای از این فیلم بود که تمام کوچه ها و خیابان ها را برف گرفته بود و این فیلم در تابستان پر شده بود، همه تعجب کرده بودند که چگونه در تابستان ما صحنه فیلم را پر از برف کردیم، جالب است بدانید که من دستگاه هایی از خارج خریدم و با آن ها برف مصنوعی را توسط چند کارگر در صحنه پراکنده کردم. این تکنینی بسیار خوبی بود که برای اولین بار من در ایران استفاده کردم. شیلا جزو بازیگرانی بود که از استعداد و چهره خوبی بهره برده بود و الان که او را می بینم، یاد اولین سکانس فیلمش می افتم که چقدر طبیعی آن صحنه را بازی کرد و از ورود و کشف او به عالم هنر خرسندم.




صحبت های نصرت الله وحدت به پایان رسید و این بار به رسم تشکر و یادبود دوران قدیم از فیلم «ماجرای شب ژانویه »شیلا دقایقی سخن گفت. وی گفت: بسیار امروز خوشحالم که در کنار شما عزیزان هستم که یادی از ما می کنید به خصوص اینکه بچه های سایت قدیمی ها و خانم رابعه همیشه به من لطف داشتند. حقیقت این است که من در دوران نوجوانی در یک خانواده بسته و متعصب بزرگ شدم که استاد وحدت مرا روزی به طور اتفاقی به دفترشان دعوت کردند و من بسیار خجالتی بودم تا جایی که فقط در حین حرف زدن با ایشان چشمانم روی زمین بود و فضای خانواده ام طوری بود که اصلا سینما را قبول نداشند، خلاصه استاد وحدت بسیار زحمت کشید و با صحبت هایی که با خانواده من داشت آن ها را برای ورود من به سینما راضی کرد. یادم نمی رود، اولین سکانس فیلم «ماجرای شب ژانویه» اینقدر استرس داشتم که مانده بودم نقشم را چگونه بازی کنم، ولی راهنمایی های ایشان و زنده یاد ظهوری کمی به من جسارت و قدرت داد و من به راحتی توانستم صحنه ای از این فیلم را به صورتی زیبا و در کمال خونسردی اجرا کنم که بعد از آن سکانس مورد توجه و تشویق عوامل فیلم قرار گرفتم. 



بعد از اتمام صحبت ها و ذکر خاطرات خانم شیلا بازیگر فدیمی ایران، برای لحظاتی پسری جوان به نام ستار صحنه را در دست گرفت و با اجرای تصنیفی به مجلس برای دقایقی شادی بخشید. او  قبل از اجرا  با ابراز خرسندی و تشکر از عوامل اجرایی این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که امروز در این جمع حاضرم و بزرگانی همچون نصرت الله وحدت حضور دارند و برای من افتخاری است که در کنار ایشان بایستم و بخوانم.



در ادامه رابعه نظار با یادآوری از محمد رضا عالی پیام (هالو) گفت: در این مراسم شاید برایتان جالب باشد که چرا هیچ کدام از شاعری دعوت نشده یا اینکه چرا به صورت انجمن نیست، باید بگویم تا زمانی که جناب عالی پیام در زندان هستند من جایز نمی دانم انجمنی آن هم با حضور شاعران و بدون حضور چنین ایشان برگزار شود و آن گونه که خبر ها به دستمان رسیده الان این شاعر و طنز پرداز ایرانی در زندان اوین است و به زودی آزاد خواهد شد و امیدواریم سلامت باشد.




برنامه ادامه داشت و رضا بنفشه خواه بازیگر قدیمی تئاتر و تلویزیون و سینما با ذکر چند لطیفه و خاطره ها از سال ها حضورش ما را به خنده و شادی وا داشت و گفت: خوشحالیم که به مناسبتی دوباره توانستیم در کنار هم باشیم و از سخنان بزرگان ورزش و هنربهره ببریم و از زحمات رابعه نظار و سایت قدیمی ها تشکر کرده باشیم.






بعد از بنفشه خواه، دکتر محمدرضا زادمهر بازیکن اسبق تیم پرسپولیس و عضو فعلی باشگاه پرسپولیس لب به سخن گشود و گفت: ممنون از عزیزانی که مرا به این مراسم فرار خواندندريال یادم هست که از زمانی که وارد رشته تجربی شدم همه به من دکتر می گفتند، با اینکه هنوز من مدرک دکتری خود را نگرفته بود، خلاصه این دکتر روی پیشوند اسم ما ماند و من به درسم ادامه دادم و توانستم دکتری خود را بگیرم. زمانی که برای تیم فوتبال بازی می کردم نقش بسیار جالبی داشتم و نمی دانستم که چه ماجرایی بود که به محض ورود من به زمین تیم ما می توانست گل بزند و  عده ای به این دلیل اسم مرا بازیکن لحظه ها گذاشته بودند (با خنده). امروزه فوتبال ما با تنش ها مختلفی دست و پنجه نرم می کند و امیدوارم شرایط برای فوتبال ما مساعد بشود.




مجلس را سکوت فرار گرفت و نادر گلچین خواننده پیشکسوت وزارت فرهنگ و هنر اسبق ایران با آنکه از نظر جسمی شرایط خوبی نداشت به مراسم راه یافت و این افتخاری برایمان بود که ایشان خود را با این شرایط حتی برای دقایقی کوتاه به این برنامه رساند. او از اینکه در کنار نصرت االه وحدت نشسته ابراز غرور کرد و گفت: چه دورانی داشتیم چه سینمایی بود و برنامه هایی... ولی امروزه خبری از دوران خوش آن زمان نیست.







در ادامه رابعه نظار از فروغ بهمن پور خواست تا به سخن بپرداز و او گفت: من سال ها کارم خبرنگاری بوده و در این راه سختی های بسیاری را کشیدم و شرایط بچه های سایت قدیمی ها را درک می کنم، چرا که آن ها بدون اینکه به گروهی، حزبی، دولتی یا دسته ای وابسته باشند، دارند زحمت می کشند نه حقوقی دارند و نه مزایایی تنها برای علاقه خودشان سایت را با مصاحبه  و اخبار و مطالب خوبشان پیش می برند و تا جایی که من بتوانم به آن ها کمک می کنم. آن ها نمی تواند در ایران برای تامین هزینه های خود تبلیغی بگیرند و واقعا کارشان قابل ستایش هست. دومین نکته ام این است که یادی می کنیم از مهدی خسروشیری که عضوی از این گروه بود و دیگر نیست او هم بسیار غریب و با شرایط سختی از دنیا رفت روحش شاد.





پرویز ایزدخواه در میان حاضرین این برنامه کمی با دیگران فرق داشت چرا که هنر او در روزنامه نگاری و خبرنگاری سال های پیش از انقلاب در مجلاتی همچون «سپید و سیاه» و چندین نشریه دیگر خلاصه می شد، لازم به ذکر است که او همسر خانم یاسمین از خوانندگان قدیم رادیو است که به دلیل بیماری بانو یاسمین در این مراسم حضور پیدا نکردند. حسین کلانی از دیدار پرویز ایزدخواه بعد از سال ها بسیار شگفت زده شد و گفت: یادش بخیر چه سال هایی که به دفتر پرویز ایزدخواه برای ارایه گزارش و مصاحبه می رفتیم و او با خوش اخلاقی از ما اسقبال می کرد.




بعد از آن با درخواست رابعه نظار از مدیر مسئول سایت مجتبی نظری خواسته شد برای دقایقی صحبت کند و او گفت: در ابتدا از خانم رابعه نظار که برای این مراسم بسیار زحمت کشیدند تشکر می کنم و همین طور از زهره و آقای مهراد رفعت جو که این مکان را در اختیار ما گذاشتند تا ما بچه ها بتوانیم هر کدام از شهر های مختلف برای دیدار با شما عزیزان در اینجا حاضر بشویم. یادش بخیر تاسیس سایت بر می گردد به حدود 12 سال پیش زمانی که من نوجوان بودم. یادم هست پدر بزرگم در خانه بود و به من گفت: بیا با هم فیلم قدیمی ببینم. من و او آن زمان از اتفاق، فیلم «عروس فرنگی» استاد وحدت را دیدیم که بسیار برایم شیرین بود. تازه آن زمان داشت اینترنت و فضای مجازی پا می گرفت و به فکرم خورد چنین سایتی را برای علاقه ام درست کنم و الان با اینکه پدر بزرگم دیگر در کنارم نیست ولی این خاطره اش برایم زنده است. قدیمی ها زمانی متولد شد که با استقبال بسیاری تا به امروز روبه رو شده است و امیدوارم ادامه یابد. در ضمن در این چند سال بچه ها از جمله آقای رجبی و لارنگی از بچه های اصفهان بسیار مرا در این کار یاری کردند و توانستیم به صورت یک گروه با رفاقت بسیار خوب در کنار هم کار کنیم و با هم برای مصاحبه های مختلف به تهران بیاییم.


بعد از مجتبی نظری، دبیر تحریریه سایت قدیمی ها علی رجبی برنامه را ادامه داد و گفت: تشکر فروانی از خانم رابعه نظار، خانم زهره و همسرشان آقای مهرداد رفعت جو دارم که ما برای این مراسم پذیرفتند. داستان بسیار جالبی بود که من در دهه 80 سایتی به نام «سینما پارس» را درست کردم و چند سالی در دست داشتم. کم و بیش با کار مجتبی نظری آشنا بودم و اوایل دهه 90 به یاد دارم او به دلیل مسافرت طولانی سایت را تعطیل کرده بود و بعد از مسافرت به کشور بازگشت، داشتیم با هم حرف می زدیم که گفت یک موضوع مهمی است که می خواهم بگویم، چندی گذشت و گفت: می خواهیم چند نفری، قدیمی ها را مثل یک گروه اداره کنیم و نظرت چیست؟ منم درخواست ایشان را قبول کردم و علاوه بر من، فرهاد لارنگی و زنده یاد مهدی خسروشیری نیز به جمع ما پیوستند و دور جدیدی از کار سایت قدیمی ها رقم خورد در اوایل کار بودیم که رفاقت ما با جناب احمد آزاد رقم خورد و این دوستی باعث لطف و حمایت ایشان شد تا جایی که هر هفته نسبت به ما و سایت قدیمی ها در برنامه «بامداد آدینه» لطف دارد و امیدواریم بتوانیم جواب گوی محبت ایشان و دیگر هنرمندان باشیم. خوشبختانه امروزه سایت به نحوی پیش می رود که اکثر رسانه های داخلی و خارجی از اخبار آن حالا چه با ذکر منبع و چه بدون ذکر منبع استفاده می کنند و سایت قدیمی ها مرجعی است در مورد هنرمندان قدیمی ایران.


نوبت به شقایق میرزایی رسید و او ضمن تشکر و ابراز خوشحالی از این مراسم گفت: بچه های سایت قدیمی ها در این سال ها بسیبار زحمت کشیدند از جمله اینکه آقای محمد رفیعی نیز در کنار این بچه ها دارد زحمت می کشد، واقعا شادم که آنچه روزگاری آرزو می کردم به دست آوردم و آن این بود که دوست داشتم روزی بزرگان هنر و موسیقی سرزمینم را از نزدیک ببینم که برایم امروزه محقق شد، ممنون از رابعه نظار عزیز که چنین مراسم هایی را تدارک می بیند.

سپس برای لحظاتی هنر نوازندگی محمد رفیعی با تنبک و سلمان با تار دوباره مجلس را به سکوتی و آرامشی فرا خواند که گوش ها را با حریر موسیقی نوازش می کرد.


فرحناز منافی ظاهر از بازیگران تئاتر، تلویزیون و سینما حال حاضر بعد از اتمام موسیقی گفت: برایم امروز روز جالبی است که در کنار شما بزرگواران سپری کردم و با یک دعوت ناخواسته به این مراسم آمدم و مدت ها بود که از این مراسم و صحبت هایی در مورد برنامه خانم رابعه و همچنین سایت قدیمی ها شنیده بودم، تشکر ویژه از شما عزیزان را دارم. من در سریال های مختلفی از جمله «پدر سالار» در کنار محمد علی کشاورز، «در چشم باد»، «روزگار قریب» و... را بازی کردم که آخرین سریالم «همه چیز آنجاست» بود. سابقه هنری من به سال های قبل از انقلاب می رسد که وارد وزارت فرهنگ و هنر شدم و علاقه زیادی به خوانندگی داشتم و این راه را آموختم، ولی بعد از انقلاب به دلیل شرایط حضور زنان در خوانندگی وارد بازیگری شدم .




سپس مریم بهمن پور گفت: من علوم سیاسی خواندم و معتقدم باید هنرمندان را حکومت ها حمایت کنند تا به خوبی بتواند کار کنند و تا زمانی که حمایت درستی از هنرمندان توسط حکومت ها صورت نگیرد هنرمندان ما هر روز با بحران های مختلفی باید روزگار خودشان را بگذراند .

در پایان مراسم باری دیگر موسیقی نواخته شد و مراسم با پاکوبی شادی روبه رو شد و سپس با سرود ای ایران راس ساعت 21 مراسم پایان یافت.







زهره رفعت جو، مهرداد رفعت جو، مجتبی نظری و پرویز ایزدخواه
 
مجتبی نظری و پرویز ایزدخواه
حسین کلانی و دکتر زادمهر
نصرت الله وحدت

مجتبی نظری، علی رجبی و پرویز ایزدخواه

شیلا و رابعه نظار

تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها

محمد رفیعی، ستار و نصرت الله وحدت

تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها
شیلا

تولد یازهمین سال مجله اینترنتی قدیمی ها
حسین کلانی و دکتر زادمهر

دکتر زادمهر

نصرت الله وحدت، حسین کلانی و فروغ بهمن پور

رفیعیان، نادر گلچین و نصرت الله وحدت

تولد یازهمین سال مجله اینترنتی قدیمی ها

تولد یازهمین سال مجله اینترنتی قدیمی ها

محمد رفیعی، رفیعیان، نادرگلچین و نصرت الله وحدت

دکتر زادمهر، مهرداد رفعت جو، زهره رفعت جو و مریم بهمن پور


فرهاد لارنگی، علی رجبی، محمد رفیعی و نصرت الله وحدت


رضا بنفشه خواه

تولد یازهمین سال مجله اینترنتی قدیمی ها

نادرگلچین، نصرت الله وحدت، فرحناز منافی ظاهر و پرویز ایزدخواه

نادر گلچین و رابعه نظار

تولد یازهمین سال مجله اینترنتی قدیمی ها

تولد یازهمین سال مجله اینترنتی قدیمی ها

حسین کلانی، فرهاد لارنگی و دکتر زادمهر


رابعه نظار، زهره رفعت جو، نادر گلچین و فروغ بهمن پور
 
تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها
تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها

محمد رفیعی و سلمان

تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها

رابعه نظار، نصرت الله وحدت و خواهر حسین کلانی

تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها
تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها
تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها
تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها
تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها
تولد یازهمین بهار مجله اینترنتی قدیمی ها

هیچ نظری موجود نیست: