۱۳۹۴ آبان ۱۶, شنبه

به بهانه دهمین غروب نعمت الله آغاسی/ گفتگوی اختصاصی با محمد نوری: درباره آغاسی هر چه بگویم کم گفتم + عکس و دانلود آهنگ


قدیمی ها - علی رجبی: گذر عمر است که می رود و دهمین سالگرد برای درگذشت نعمت الله آغاسی در سر برگ تقویم رقم می خورد، دهمین غروب صدای فاتح دل ها که سهم به سزایی در آهنگ های عامیانه و مردمی سرزمین ما دارد، کسی که در سال های فعالیتش با آهنگ «آمنه» و «لب کارون» غوغایی در عالم موسیقی به پا کرد، گویی یک آغاسی بود و یک «آمنه» و «لب کارون» که این دو آهنگ خود به تنهایی کارنامه هنرش را پر نور کرد چه برسد به صدها آهنگ دیگر که کلی به شهرت و محبوبیت این هنرمند اضافه کرد. اگر چه در این سال ها خوانندگانی یکی پس از دیگری آثارش را به رسم یادبود و از روی علاقه بازخوانی کردند، ولی صدای خودش عالمی دیگری داشت که در ذهن هر شنونده ای، مردی دستمال به دست را هنگام اجرا با لبی خندان به همراه شوری مضاعف تجسم می کرد. بازخوانی هایی که در این سال ها از روی آثار آغاسی صورت گرفت، آکثرا با موسیقی الکترونیکی اجرا و ضبط شد که همین مورد شاید کمی از شور و نشاط این کار نسبت به قطعه اصلی آن کم می کرد چرا که نوازندگانی که آغاسی اکثرا در برنامه های مختلف همراهی می کردند با سازهای اصیل ایرانی به یاری او می شتافتند که می توان به نوازندگان چیره دستی همچون زنده یاد رضا تقوا منش، زنده یاد ایرج ایقانی، زنده یاد مرتضی طاهری، محمد نوری و امیر مقانلو اشاره کرد که در این ویژه نامه با محمد نوری نوازنده ویولن و آهنگساز در مورد آغاسی به گفتگو پرداختیم.
نعمت‌ الله آزموده معروف به آغاسی در 18 تیر ماه سال 1318  از پدری اصفهانی (شهر خورزوق از توابع اصفهان) و مادری دزفولی، در دزفول به دنیا آمد.
وی با خواندن آهنگ‌هایی مانند «آمنه» و «لب کارون» در کاباره های لاله‌زار تهران علاقه‌مندان زیادی پیدا کرد. از یادگاری‌های به‌یادماندنی او شیوهٔ رقص بندری اوست که با چرخاندن دستمالی سفید در دستش انجام می‌داد. وی پس از اجراهای موفقش در لاله‌زار نخستین خوانندهٔ لاله زاری بود که صدای او از رادیو و تلویزیون ملی ایران پخش شد.
از جمله ترانه های به یاد ماندنی وی می توان لب کارون، آمنه، بت پرست و... را نام برد.
آغاسی به دعوت منوچهر نوذری به سینما راه یافت و در کارنامه سینمایی اش هشت فیلم را ثبت کرده‌است. این فیلم‌ها عبارت‌اند از: یکی خوش صدا، یکی خوش دست (۱۳۵۶)، خدا قوت (۱۳۵۶)، فراش باشی (۱۳۵۴)، بنده خدا (۱۳۵۳)، نعمت نفتی (۱۳۵۲)، فاتح دل‌ها (۱۳۵۱)، خیلی هم ممنون (۱۳۵۱)، ایوالله (۱۳۵۰).
نعمت الله آغاسی از دو ازدواج خود هفت فرزند و دو نوه دارد که یکی از فرزندانش به نام علیرضا اکنون به خوانندگی به سبک و سیاق پدرش مشغول است.
آخرین کنسرت نعمت الله آغاسی دو سال قبل از فوتش برای اولین بار پس از انقلاب اجازه یافت تا به تئاتر پارس در لاله زار، جایی که فعالیت هنری خود را آغاز کرده بود بازگردد و روی صحنه آواز بخواند. این برنامه چنان مورد استقبال قرار گرفت که مردم، لاله زار را بستند.
نعمت الله آغاسی در روز شنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۳۸۴ خورشیدی بر اثر سکته مغزی در سن ۶۶ سالگی در کرج درگذشت و در قبرستان امامزاده طاهر این به خاک سپرده شد.


محمد نوری: درباره آغاسی هر چه بگویم کم گفتم

 محمد نوری



محمد نوری نوازنده، آهنگساز و دوست صمیمی نعمت الله آغاسی به  مناسبت دهمین سالگرد درگذشت نعمت الله آغاسی به قدیمی ها این چنین گفت:
نعمت الله آغاسی از سال 1348 به تهران آمد و از کافه «سوسن» کارش را شروع کرد، بعد که کارش در آنجا گرفت، همکارانم او را به تئاتر «پارس» آوردند و باز مثل همیشه کارش گل کرد. آن زمان یک سری نوازنده ها با علی نظری بودند که من رفتم با آغاسی کار کردم و حدود 25 سال با هم بودیم.
بعد از مدتی که اسم آغاسی حسابی همه جا گرفت، زنده یاد ناصر تبریزی دو آهنگ به او داد که یکی از آنها به نام «ای ننه» بود و من قبل از آن، آهنگ «تو سفر کردی به سلامت» را با شعر بامداد جویباری برایش ساختم و به او دادم و در کل کارهای خوبی را خواند.
وقتی از محمد نوری پرسیدم در این 25 سال چه همکاری هایی داشتید، گفت: من نوازنده ویولن بودم و برایش  آهنگ هایی ساختم که در سه سفر برای اجرای برنامه او را همراهی کردم که اولین سفر ما به کویت سال 1353، دومین سفر ما آمریکا سال 1354 و بعد از انقلاب کانادا حدود سال 1384 بود.
او در ادامه از لحظات آخر نعمت االه آغاسی این چنین گفت: متاسفانه آغاسی چربی و قند بالایی داشت و از سفر کانادا که آمدیدم مریض شد و سکته کرد، مدتی هم در مراسم ها با حال مریض حضور داشت و بعد از آن فوت کرد. او جز ستارگانی بود که فوت کرد و در مراسم خاکسپاری اش عده ای می خواستند پیکر ایشان را برای خاکسپاری به «بی بی سکینه» بفرستند که من آمدم و به این موضوع اعتراض کردم و گفتم: «چرا این شخصیت به بی بی سکینه برود؟ این باید برای خاکسپاری به امامزاده «طاهر» برود»، خدا را شکر این کار انجام شد و در امامزاده طاهر به خاک سپرده شد. در ضمن برای مراسم ختمش جاده کرج به دلیل ازدحام جمعیت بسته شده بود.
در پایان نوری از کردار این هنرمند روایت کرد: رو دست آغاسی در آقایی و مرام کسی نبود، او یک آدم خوش اخلاق و مومنی بود که نمازش را حتی تا آخرین لحظه ترک نکرد و درباره آغاسی هر چه بگویم کم گفتم.


 دانلود چند آهنگ و اجرای زنده نعمت االه آغاسی
 
نعمت الله آغاسی

زنذه یاد ایرج ایقانی، نعمت الله آغاسی و اندی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی و هنرمندان

اندی و نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

پوری بنایی و نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی و ابی

نعمت الله آغاسی و فرزندش

نعمت الله آغاسی

زنده یادان نعمت الله آغاسی و قاسمی وند

نعمت الله آغاسی

زنده یادان نعمت الله آغاسی و سوسن

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی و فرزندانش

فروزان و نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی ومعین

نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی و همسرش

۴ نظر:

ناشناس گفت...

روحش شادویادش گرامی باد

ناشناس گفت...

اغاسی در خاطراتش بارها گفته که متولد و بزرگ شده اهواز است و شناسنامه ومدارکی هم که اینجا گذاشته اید این موضوع را نشان می دهد ولی در متن چیز دیگری گفته شده.

توحید رحمان خواه گفت...

با تشکر از اقای علی رجبی

ناشناس گفت...

اغاسی متولد اهواز بود وهمانطوری که در شناسنامه ایشان می بینیم پدرشان هم متولد اهواز بوده .