۱۳۹۵ مرداد ۲, شنبه

انجمن ادبی - هنری رابعه و بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان به همت این انجمن، محسن مشتاقی و سایت قدیمی ها





قدیمی ها - علی رجبی: اصفهان این شهر گنبد فیروزه ای، شهر هنر و صنعت میزبان یکی از بزرگ مردان هنر خویش بود، آن هم به بهانه نکوداشت به همت رابعه نظار، محسن مشتاقی و سایت قدیمی ها. انجمن ادبی رابعه که مدت ها در تهران برگزار می شد، این روزها در شهرستان های مختلف با هنرمندان مختلف برگزار می شود، چندی قبل انجمنی در کاشان با حضور هنرمندان آن خطه برگزار شد و هفته قبل این انجمن در تهیه و تدارک یک نکوداشت در شهر اصفهان، برای هنرمند دیار نصف جهان، نصرت الله وحدت بود.
این برنامه با مدیریت رابعه نظار و اجرای محمدرضا عالی پیام راس ساعت 19 مورخ 24/4/1395 با حضور تعدادی از هنرمندان اصفهانی برگزار شد. در این برنامه خانواده استاد نصرت الله وحدت و خانواده زنده یاد رضا ارحام صدر از مهمانان ویژه بودند و از هنرمندان حاضر در این مراسم می توان به استاد هوشنگ حریرچیان، منصور جهانشاه، حسن اکلیلی، ناهید دایی جواد، پری کربلایی، شهریار دخانی، عباس منتجم شیرازی، فریبرز آزاد، اکبر فروتن و... اشاره کرد. در ابتدا سرود «ای ایران» آغاز کننده این شب به یاد ماندنی بود و بعد از آن محمدرضا عالی پیام به پشت تریبون رفت، ضمن تشکر از تهیه کنندگان این برنامه و مدیریت هتل سپاهان از گروه موسیقی و خواننده خوش صدا اکبر فروتن به روی صحنه دعوت کرد و آنها با اجرای خود لحظاتی مجلس را شادی بخشیدند، تا اینکه این خواننده به رسم احترام و با کسب اجازه از ناهید دایی جواد یکی - دو اثر از این خواننده قدیمی اصفهان را اجرا کرد.
بعد از اجرای گروه هنری، تریبون در اختیار حسن اکلیلی قرار گرفت و او با اشاره به کارنامه استاد نصرت الله وحدت خاطر نشان کرد: «اگر این مراسم در میدان نقش جهان اصفهان برگزار می شد، قطا جمعیت چند هزار نفری به استقبال ایشان می آمدند». بعد از او جناب عباس نوروزی نماینده خانواده استاد شاهزیدی لحظاتی سخنان خود را در مورد استاد وحدت تعریف کردند، سپس تریبون در اختیار استاد هوشنگ حریرچیان نیز قرار گرفت و ایشان با یادآوری از تئاتر های استاد نصرت الله وحدت ذهن ها را به سال های دور بردند.
در قسمت بعدی مراسم نصرت الله وحدت به جمع عاشقان و دوستان خود در سالن پیوست در همان لحظه حاضرین در برابر ایشان به پا خیزیدند و به تشویق ایشان پرداختند و بعد از لحظاتی گروه موسیقی شهر آشوب تک نوازی کردند و در ادامه ناصر کامش خواننده خوش صدای کاشان با صدای خود حال و هوای عجیبی به جمع داد و در پایان با تشویق حاضرین رو به رو شد.
محمدرضا عالی پیام از دیگر مهمانان همچون خانواده استاد وحدت و خانواده زنده یاد ارحام صدر و فریبرز آزاد نهایت تشکر را به عمل آورد و در این هنگام دکتر یقیتی کمی از تاریخچه تئاتر و نمایش در اصفهان سخن گفت و بعد از آن استاد نصرت الله وحدت حرف های جالبی را به میان آورد که اشک حاضرین از جمله دختر بزرگ ارحام صدر را به همراه داشت، ایشان در ابتدای صحبت خود گفتند: «من الان تنها به عشق شما مردم به اصفهان می آیم، چون دیگر ارحام صدر نیست، آن زمان که ارحام صدر بود چند روزی با هم در اصفهان می گشتیم، زمانی که او فوت کرد در مراسم ختمش گفتم، من منتظر بلیط هستم که ارحام صدر را تنها نگذارم و هنوز بلیط سفر من صادر نشده.»
صحبت های استاد وحدت با گفتن چند خاطره شیرین ادامه داشت و در پایان با اهدای هدایای نفیسی که از طرف انجمن ادبی رابعه و مدیریت هتل سپاهان تهیه شده بود به پایان رسید و آقای دلجو به شعر خوانی برای لحظاتی پرداختند.
محمد رضا عالی پیام - هالو - در ادامه از شاعران گروه خود دعوت به عمل آورد و هر کدام با گفتن شعر هایی در مضمون طنز، خنده را بر لب حاضرین خلق کردند و سپس رابعه نظار در اواخر برنامه اعلام کرد: من در نظر داشتم برنامه مفصل تر پیش برود ولی به دلیل کمبود زمان و امکانات و جو اصفهان شرایط آماده نبود. وی پس از سخرانی اش از بنده برای سخنانی کوتاه دعوت به عمل آوردند و بنده نیز پیرامون برنامه ریزی مراسم را شرح دادم و سپس ضمن قدردانی از اعضا و همکارانم در سایت قدیمی ها و سپاس از دوستانی که در این مدت ما را یاری کردند صحبت نمودم و این برنامه بعد از سه ساعت با سرود «ای ایران» به پایان رسید.
سپاس ویژه از خانواده نصرت الله وحدت، خانواده زنده یاد ارحام صدر، مجید جابر زاده، محمد رضا نگهبان و همسرش، گروه های موسیقی اصفهان و برادران رئیسی مدیریت هتل های «سپاهان» و «ملل» را داریم.

شعری سروده شده توسط زنده یاد «صنیع» شاعر گرانقدر در وصف «استاد نصرت الله وحدت»...
جناب نصرت الله شخص وحدت
هنرمند اَدیب و با شهامت
که باشد اِفتخار مُلک ایران
به ویژه اصفهان شهر هنردان
همیشه نقش ایشان روی صحنه
زُداید از همه افکار کهنه
تمام فکر او خدمت به خلق است
نه اینکه فکر خود یا فکر دَلق است
هنرمندی بُود خیلی گرامی
از این رو گشت قابل احترامی
به هر کس او رئوف و مهربان است
برای مردم او مانند جان است
دُرست است شخص وحدت اصفهانی است
ولی یک فرد محبوب جهانی است
نگشته رایگان محبوب ایشان
به رَنج و زحمت گشته درخشان
به پاس خدمتش گوییم اَحسن
موفق باشد او همیشه در فَن
صنیع از لطف او بسیار ممنون
زِنیکی کرد ما را مات و حیرون

با اعلام همزمان مراسم بر روی کانال رسمی تلگرام قدیمی ها پیام های مردم را دریافت کردیم که گلچینی از آن ها به شرح زیر است.
ابولفضل طاهر خانی: از خداوند طول عمر و سلامتی خواهنم برای خودش و خانواده محترم.
: M.J سلام و با تشکر فراوان و خسته نباشی خدمت دست اندکاران عزیز این کانال، سلام ما رو خدمت استاد وحدت برسونین و یه خسته نباشی جانانه خدمتشون ابلاغ بفرمایید.
حاجی قربانی: سلام اولین فیلمی که از ایشان دیدم در سال 1344 در حالی که نوجوان بودم به همراه خدابیامرز پدرم در سینما سیلوانا تهران، شکوفه فعلیدر میدان ژاله، شهدا فعلی بود. در پوستر فیلم سینما استاد وحدت را کشیده بودند. این تصویر هیچ موقع از یادم نمی رود.
سیامک سیامک: سلام. اگه میشه ازشون بپرسید با هنرمندان قبل از انقلاب با کی در ارتباط هستن. از خانم ژاله کریمی خبری دارین. آخرین بار کی فروزان را دیدند.
عباس احمدی: برای سلامتی انسانی خوب و دوست داشتنی آقای وحدت عزیز دعا می کنم. امیدوارم سایه اشون همیشه بالای سر ما باشه. آرزوی من اینه از نزدیک ایشونو ببینم.
جهنم +من: سلام خدمت شما و استاد کمدین و فیلم های خانوادگی نصرت الله وحدت. انشاالله عمر 120 ساله. از این اقدام شما خرسندم، ادامه دهید از این طریق هواداران ایشان در ارتباط باشند.
نیکی: انشاالله زنده باشن. ایشون بی نظیر هستن. خدا استاد ارحام صدر رو هم رحمت کنه.
شهاب: خیلی دوستتون داریم، استاد ایشالا همیشه زنده باشید.
حسن از لندن: نام ایشون به شهر من اصفهان گره خورده یه وحدت هست و یه اصفهان. چاکر هر چی کمدین این شهر هست.
لیلا: من هنوز برام روشن نشده که چرا اینا دیگه نمی تونند کار کنند مگه استاد وحدت جرمی مرتکب شده. خدا حفظشون کنه. ما عاشقشیم.
فردوس: باز هم به بچه های پاکار قدیمی ها و خانم رابعه یه خدا قوت به این عزیزان و یه دعا برای سلامتی همیشگی استاد وحدت.
جلیل پور: یک لحظه اشکم سرازیر شد تو این مراسم خیلی ها نیستند از جمله سید علی میری، تقی ظهوری و ارحام صدر. خدا استاد وحدت را برامون نگه داره.
ناشناس: سلام با عرض ادب خدمت شما و سلام ویژه خدمت استاد عزیز جناب آقای وحدت، استادی که با خلق کردن بهترین و زیباترین نقش ها ما را مشعوف می نمودند و با ایجاد فضای بسیار زیبایی برای ما آرامش می آفریدند امیدوارم که خداوند تن سالم به ایشان عطا نماید. تو رو خدا از طرف حقیر عرض ادب ویژه خدمتشون ارایه بفرمایید و اگر میشه عکس جدید از ایشون داخل کانال بگذارید. سایه اتون مستدام و از اینکه یادی از اساتید و هنرمندان قدیم که به عنوان ستون های زیبای این آب و خاک می کنید، دستتون را عاشقانه می بوسم.

 بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان

رابعه نظار، محسن مشتاقی و علی رجبی

حسن اکلیلی

 دختر ارحام صدر و رابعه نظار

 بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
پری کربلایی و هوشنگ حریرچیان
  رابعه نظار، نصرت الله وحدت و محمد رضا عالی پیام

  شاعران گروه عالی پیام
محمد رضا عالی پیام و منصور چهانشاه

  رابعه نظار، عباس منتجم شیرازی، نصرت الله وحدت و شهریار دخانی

  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
  دختر ارحام صدر و نصرت الله وحدت

 رابعه نظار، دختر  رضا ارحام صدر و نصرت الله وحدت
  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
  منصور جهانشاه و ناهید دایی جواد
  رابعه نظار و فریبرز آزاد
  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
شهریار دخانی و صفورا مهیاری

 پری کربلایی و نصرت الله وحدت
 خانواده ارحام صدر و نصرت الله وحدت
فریبرز آزاد، محمد رضا عالی پیام و ناصر کامش

 حسن اکلیلی و فریبرز آزاد
 منصور جهانشاه و همسرش و نصرت الله وحدت

محمد رضا نگهبان و فریبرز آزاد

ایستاده: فرهاد لارنگی، دختران زنده یاد ارحام صدر و ناصر کامش 
  نشسته: فریبرز آزاد و هوشنگ حریرچیان
 علی رجبی، فریبرز آزاد، ناصر کامش، حسن اکلیلی و رابعه نظار

  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
 ایستاده: دختران ارحام صدر، رابعه نظار، همسر هوشنگ حریرچیان، امید قربانی (داماد ارحام صدر)
نشسته: همسر منصور جهانشاه، منصور جهانشاه و هوشنگ حریرچیان

 هوشنگ حریرچیان و خانواده ارحام صدر

  بزرگداشت نصرت الله وحدت در اصفهان
 نصرت الله وحدت و رابعه نظار

۴ نظر:

ناشناس گفت...

دست دوستان برگزار کننده مراسم و نیز بزرگواران «قدیمی‌ها» درد نکند
سرفراز و پاینده باشید

وحدت دوست گفت...

وحدت و ارحام یادگار دورانی هستند که زندگی‌ آسوده و ارزان بود. مردم عصرها در چهار باغ قدم می‌زدند، بستنی چمن زار میخوردنند و سینما و تاتر می‌رفتند، با هم مهربان بودند و سلام و احوالپرسی میکردند. با ۱۰۰۰ تومن در ماه یک خانوار را به راحتی‌ اداره میکردند و زیاد هم میامد. با یک بشکن شاد می‌شدند و می‌خندیدند تا روزی که چهره‌های ملعون، تلخ و طلبکار فریاد مرگ بر ..را در خیابانها سردادند...

قدیمی‌‌ها جان، سفر به یزد برای دیدار پیمان عزیز چه شد؟ چرا به پیام‌ها جواب نمی‌دهید؟

ناشناس گفت...

با تشکر از این گزارش

مرا به گذشته های دور بردید .

آقای منصور جهانشاه در یکی از سریال ها بازی میکردند و من هنوز یک نوجوان بودم .

ایکاش یک مصاحبه هم با ایشان داشته باشید .

Unknown گفت...

خداوند عمر صدوبیست ساله به استاد وحدت عنایت فرماید من تمام فیلمهای استاد رو دارم وازدیدن صدباره شون سیرنمیشم کاش تا زمانی که جوان بودند اجازه فیلمسازی میداشتند ایشان نابغه کمدی سازی هستند درقلب ما هستند ودوستشون داریم