۱۳۹۴ شهریور ۱۶, دوشنبه

نحوه پخش خبر بیماری استاد شجریان از صدا و سیما؛ استثناء یا قاعده؟

موسیقی ما - سید ابوالحسن مختاباد: نخست - بخشی از وظیفه ما روزنامه نگاران، رصد کردن تحولات در حوزه و موضوعی است که از منظری تخصصی تر آن را پوشش خبری می دهیم.
رصد کردنِ این گونه، به ما این امکان را می دهد تا با نگاهی پژوهشی به اتفاقات نظر افکنیم و افکار عمومی را نسبت به آن موضوع حساس کرده و اطلاع رسانی خود را با صحت و دقت افزون تری در اختیار مخاطبان قرار دهیم. در این حیطه، نهادهای دولتی که از بودجه و امکانات عمومی ارتزاق می کنند، بیشتر از نهادهای خصوصی باید زیر نگاه ما قرار بگیرند و قوت و ضعف آنها بیان شود. چرا که برابر قانون «حق انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، این نهادها وظیفه دارند رفتارهای خود را با قانون منطبق کنند و در غیر این صورت، باید مورد نقد و داوری قرار بگیرند تا حداقل مدیران آن دریابند که در بخش هایی از نهاد زیرمجموعه آنها، چه حرکت های غیرقانونی در جریان است.
از سوی دیگر، اگر همین حرکت های غیراخلاقی و غیرقانونی با برخی رفتارهای درست و منطبق بر عرف و اخلاق حرفه ای تغییر جهت داد، می بایست آن بخش ها و رفتارها را نیز رصد کرد و نسبت به آن اطلاع رسانی و جامعه را نسبت به برخی رفتارهای متناقض و مختلف الاضلاع در یک سازمان آگاه نمود.
میانه - یکی دو هفته قبل که برنامه «دستان» و پخش آن از شبکه آموزش تلویزیون تعلیق شد -و متأسفانه این تعلیق همچنان ادامه دارد- در یادداشتی که در روزنامه «شرق» منتشر شد، بر این کارِ دست اندرکارانِ شبکه آموزش خرده گرفتم و نوشتم که تعلیق یک برنامه، به خاطر  آنکه مجری آن برنامه با استاد «شجریان» دیدار کرده، نه قانونی است و نه به مصلحت؛ کاری است ضد اخلاق حرفه ای یک رسانه.
اکنون اما یکی از برنامه های دیگر صدا و سیما (برنامه اخبار 20:30 شبکه دو) خبر حضور استاد «شجریان» در بیمارستان و بیماری مختصرشان را انعکاس داده و برایشان آرزوی سلامتی کرده اند. طبیعی است که این خبر دوم از منظر رسانه ای در جای درست و با شکلی حرفه ای تنظیم شده است. چرا که هر اتفاق غیرمترقبه ای که برای چهره ای چون «شجریان» رخ دهد، از جنس خبر است و باید به آن پرداخت. چرا؟ چون یکی از معیارهای خبر همین دربرگیری یا شمولیت و شهرت موضوع خبر است که استاد «شجریان» به تمام و کمال واجد آن اند و خبرنگار یا دبیر بخش به درستی به آن پرداخت. اگرچه نوع پرداخت آن با توجه به امکانات و بودجه ای که صدا و سیما دارد، باید بهتر از این باشد. به این معنا که صدا و سیما باید یک دوربین می برد بر بستر استاد آواز ایران و یا با پزشکان درباره وضعیت استاد گفت وگو می کرد تا جامعه ای که درباره بیماری استاد همچنان کنجکاو است، اقناع شود.
انجام - نگارنده ضمن تقدیر از این کار صدا و سیما که حرکت در جهت مثبت و مورد علاقه  افکار عمومی است -که بخشی مهم از بودجه این سازمان از جیب آنها پرداخت می شود- امیدوار است که این حرکت، مقطعی و تاکتیکی نبوده و بلکه نگاهی استراتژیک و دراز مدت در پس و پشت آن نهفته باشد. در همین ایام البته آن روزنامه هتاک که خبرش مستمسک حذف برنامه دستان شده است، بر همان طبل کهنه و فرسوده هتاکی به استاد موسیقی ایران کوبیده و چه خوب که صدا و سیما و به خصوص برنامه 20:30 که بسیاری معتقدند صورت دیگری از آن رسانه هتاک است، در چنین مسیری گام نزده و حساب خود را از آنها جدا کرده است.
آن رسانه معتقد و باورمند به جذب هیچ و دفع اکثری است و چه خوب که صدا وسیما استراتژی اش را بر همان اصلی بنا نهد که بزرگان نظام به آن توصیه کرده اند و آن را نصب العین خود قرار دهد؛ دفع حداقلی و جذب حداکثری.
با این حساب، علاقه مندان موسیقی منتظرند تا در هفته آینده شاهد تماشای برنامه «دستان» باشند و نه آنکه بشنوند فردی و گروهی که این خبر را از استاد «شجریان» تهیه کرده اند، از کلیت برنامه 20:30 حذف و مورد مجازات قرار گرفته اند. افکار عمومی و روزنامه نگاران حوزه موسیقی تحولات روزهای آینده صدا و سیما را رصد می کنند و امیدوارند که اتفاقی را شاهد باشند که سال هاست آرزو دارند. یعنی صدا و سیمایی که به شخصیت های ملی و افتخارات هنری این مرز و بوم حرمت و احترام بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست: