۱۳۹۴ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

زندگی موضوع نقاشی های من است / نمایشگاه آهو خردمند در گالری آریا

این روز ها گالری آریا میزبان مجموعه ای از آثار نقاشی آهو خردمند، هنرپیشه پیشکسوت کشورمان است.

به گزارش هنرآنلاین، وقتی بازیگری مطرح و باسابقه چون آهو خرمند تصمیم به کشیدن نقاشی می کند آن هم بدون گذراندن هیچ دوره آموزشی و این آثار به گالری های شهرمان راه پیدا می کند بی شک می توان شاهد آثاری متفاوت بود. آثاری که شاید در قالب هیچ سبک و تکنیک مشخصی نگنجد اما جذابیت های خاص خود را دارد. گالری آریا این روز ها میزبان ۳۳ تابلوی نقاشی آهو خردمند است که بیش از ۱۷ اثر از آن برای این نمایشگاه آماده شده است. نقاشی هایی که بی شباهت به پلان های سینمایی نیست. اما نکته قابل توجه، تک چهره هایی از زنانی است که در خیل جمعیت به تصویر کشیده شده، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
آهو خردمند درباره گرایشش به هنر نقاشی گفت: مثل هر فرد دیگری از کودکی به نقاشی علاقه داشتم اما هیچ گاه به این هنر به طور جدی نگاه نکرده بودم. تا ۷ سال پیش که خواهرم، نیکو از دنیا رفت و من به شدت افسرده شدم. به همین دلیل به پیشنهاد روانکاوم با خرید وسایل نقاشی به صورت خودآموز مشغول به نقاشی شدم. او در این باره ادامه داد: در ابتدا نقاشی تنها برایم نقش دارویی آرام بخش را بازی می کرد تا اینکه پس از مدتی دوستانم پیشنهاد برپایی نمایشگاه را دادند این در شرایطی بود که اصلا تصور نمی کردم نقاشی هایم ارزش هنری خاصی داشته باشد.
نقاشی های خرمند شبیه آثار هیچ هنرمند دیگری نیست و در عین حال در قالب هیچ سبکی هم نمی گنجد، اما اصرار اطرافیانی که شناخت خوبی از نقاشی داشتند این هنرمند را واداشت تا تصاویری از نقاشی هایش را به استاد کلانتری ارائه کند. او در این باره گفت: وقتی استاد کلانتری اولین عکس یکی از نقاشی هایم را دید ناگهان گفت این ها فوق العاده است و بعد تاکید کرد که این نقاشی ها باید در گالری ها به نمایش گذاشته شود. خلاصه اجازه به نمایش گذاشتن آثارم را از استاد گرفتم. این شد که اولین نمایشگاهم را در سال ۸۹ در گالری شیرین برپا کردم. این نمایشگاه «از نقش تا نقش» نام داشت و در آن ۱۵ تابلوی نقاشی ارائه شد.
آثار تک رنگ این هنرمند که در ابتدا بیشتر از رنگ سیاه استفاده می شد از جمله ویژگی های کاری خردمند به شمار می رود. این در حالی است که در این نمایشگاه رنگ های بیشتری چون سبز و قهوه ای نیز به صورت تک رنگ استفاده شده اند. خردمند با تأیید این موضوع گفت: ابتدا به دلیل وضعیت خاص روحی ام بیشتر از رنگ سیاه استفاده می کردم تا اینکه به مرور شرایطم رو به بهبودی گذاشت. در حال حاضر استفاده از رنگ های قهوه ای و سبز بیشتر به علائقم نسبت به این رنگ ها بر می گردد. این روز ها به نمایشگاه های مختلفی سر می زنم. وقتی آثاری را می بینم که در آن ها از رنگ های آبی، زرد و قرمز استفاده شده است لذت می برم و بعد سعی می کنم از این رنگ ها در کار هایم استفاده کنم اما در   نهایت حاصل کار برایم راضی کننده نیست و به این نتیجه می رسم که شاید این رنگ ها مال من نیست؛ در هر حال استفاده از رنگ ها تنها حسی است.
اکنون در حالی شاهد برپایی دومین نمایشگاه نقاشی اش در گالری آریا هستیم که ۵ سال از نمایش اولین آثارش در گالری شیرین می گذرد. این هنرمند تصریح کرد: بعد از برپایی اولین نمایشگاهم دوباره سرگرم کارهای سینمایی شدم اما نقاشی را جدی گرفته بودم. با این حال بین نقاشی هایم فاصله می افتاد. به مرور شخصیت هایی که در فیلمنامه ها به من پیشنهاد می شد دیگر جذابیت گذشته را برایم نداشت. در واقع احساس می کنم پس از این همه سال بازیگری دیگر حرف جدیدی برای گفتن ندارم این شد که از حضور در فیلم های مختلف فاصله گرفتم. در این بین یکی از دوستانم پیشنهاد برپایی این نمایشگاه را داد. از این پیشنهاد استقبال و حدود ۱۷ نقاشی جدید را آماده کردم.
حضور خانم هایی که پشت به مخاطب قرار گرفته اند و تک چهره های زنی که نقطه عطف این آثار به شمار می روند موضوعی است که در بیشتر آثار این هنرمند دیده می شود. خردمند در این باره گفت: تمام این تصاویر ناخودآگاه و حسی هستند. شاید موضوع نقاشی هایم به دورانی است که تا کنون گذرانده ام. من در خانواده شلوغی بزرگ شدم و بعد در صحنه تئا تر و سینما حضور یافته ام بنابراین همیشه افراد بسیاری در اطرافم حضور داشته اند با این همه در بین گروه های مختلف همواره شاهد حضور انسان های خاصی چون نیکو خردمند بوده ایم که مورد توجه سایرین بوده اند و این خاصیت زندگی است. موضوع آثار من هم این به این مسأله برمی گردد.
نبود فضای خالی در نقاشی های خردمند تناقض آشکاری است با نقش هایی که تا کنون از این بازیگر دیده ایم. به خصوص با خردمندی که در فیلم عسگرپور چهره آرامی را از خود به نمایش گذاشته بود. وی با تأیید این موضوع اظهار کرد: صدای زندگی را دوست دارم و اصولاً از شلوغی لذت می برم. به طور مثال در مناسبت هایی که شهر خلوت می شود من دچار افسردگی می شوم. صدای مدرسه، پای مردم، ماشین هایی که در کوچه ها خرده ریز می خرند احساسم این است که این ها صدای زندگی است. شاید خودم تنها باشم اما همیشه نقاط شلوغ شهر را برای زندگی انتخاب می کنم تا هر روز بتوانم انسان ها و شهر را ببینم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بازیگری تاثیر زیادی روی نقاشی هایش گذاشته است، گفت: تصور می کنم پیشینه بازیگری ام روی نقاشی هایم تأثیر زیادی گذاشته است و این موضوعی است که همواره دوستان سینمایی ام هم بر آن تآکید می کنند. بار ها و بار ها دوستانم تاکید کرده اند که نقاشی هایم شبیه پلان های سینماست چون همه مواردی که در فیلم ها دیده می شود در نقاشی هایم وجود دارد و این ناخودآگاه من است چون با تئا تر، سینما و تلویزیون بزرگ شده ام و این موضوع به صورت ناخودآگاه بر من تأثیر گذاشته است.
خردمند همچنین در پاسخ به این پرسش که معمولا چه زمان هایی را برای کشیدن نقاشی انتخاب می کند، بیان کرد: وقت خاصی برایش تعیین نمی کنم. ممکن است یک ساعتی احساس کنم الان دوست دارم نقاشی کنم پس بوم را روی سه پایه قرار می دهم دست به کار می شوم ساعتی بعد هم ممکن است از این کار خسته شوم. گاهی از صبح خیلی زود مشغول نقاشی می شوم و وقتی به خودم می آیم ساعت ۵ بعد از ظهر است و من گذر زمان را متوجه نشده ام. در عین حال هیچ گاه یک کار را دنبال نمی کنم. هر کدام از نقاشی ها حدو ۵ تا ۶ ماه زمان برده است اما همیشه چند نقاشی را همزمان دنبال می کنم.
نمایشگاه نقاشی آهو خردمند از ۲۷ فروردین در گالری آریا آغاز شده است و تا ۴ اردیبهشت ادامه دارد. علاقهمندان به دیدن آثار این هنرمند می ‏توانند به نشانی خیابان ولی عصر، بالا تر از خیابان بهشتی، کوی زرین، پلاک ۱۰ مراجعه کنند.
گفتنی است آثاری که اکنون در گالری آریا به نمایش گذاشته شده است از ۱۰خرداد در گالری های سیحون لسآنجلس، کارون ونکوور و گالری فیروزه آغداشلو در تورنتو به نمایش گذاشته شود.

هیچ نظری موجود نیست: