۱۳۹۲ دی ۲۳, دوشنبه

مرضیه: دخترم را هم بکشند بر نخواهم گشت + عکس

پیج فیسبوک مرضیه جاودانه نوشت: سال 1995 بعد از دستگیری هنگامه دختر مرضیه در ایران توسط سازمان اطلاعات که هدف فشار به مرضیه برای بازگشت به ایران بود، تلویزیون آمریکا و آلمان با مرضیه مصاحبه ای ترتیب دادند.

مرضیه در این مصاحبه گفت: دخترم را هم بکشند به ایران بر نخواهم گشت! که البته زیرکی مرضیه باعث شد تا رژیم ایران به بی نتیجه بودن دستگیری هنگامه پی برده و او را آزاد کنند.
تصویر زیر مربوط به یکی از این مصاحبه هاست...


مرضیه

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

عاشقان هنر ، گروه << قدیمی ها >>
با سلام وادب وآرزوی موفقیت در اهداف هنری وفرهنگی همۀ گردانندگان این نشریه زیبا وبی نظیر
درود بر شما
ایکاش این نشریه اینترنتی همچنان درعرصۀ هنر ( موسیقی وآواز- سینما – تئاتر - شخصیت های مردمی قدیمی ) باقی بماند وتک بودن خودرا حفظ کند
مرضیه یکی از خاطره انگیز ترین خوانندگان واز بهترین هنرمندان موسیقی بود . اما این صدای جاودانۀ اوست که مانده ودر ذهن اهالی هنر خواهد ماند نه عقاید سیاسی اش .
پیشنهاد من به شما عزیزان ، تلاش بیشتر برای اهداف اولیۀ تان است . مثل همان هفت سال اول که عکس وتصویر و زندگی هنری بازیگران وسازندگان وهنرمندان قدیمی سراسر مجله را پرمیکرد . صدها از این سایت های گروهی و سیاسی وجود دارد که اهداف خودشان را دنبال می کنند. ودرست هم هست - فکر می کنم هرکسی باید دنبال اهداف و خواسته های قلبی خودش باشد .
ای کاش مرضیه عزیز هم فقط درعرصۀ آوازوترانه ها وموسیقی هنر ِ خودش را دنبال میکرد . افسوس......
م - الف -

ناشناس گفت...

اين خواننده خوش صدا و نامدار، اشتباه عجيبي کرد که با آن فرقه خطرناک سياسي همکاري کرد.
وگر نه از چهره هاي جاودانه موسيقي ايران بود. صد حيف

گروه قدیمی ها گفت...

دوست نازنین سلام
بی نهایت ممنون از نظر شما...
اینجا باید بگوییم که مجله اینترنتی قدیمی ها نه وابسته به گروه خاص سیاسی هست، و نه علاقه ای به سیاسی شدن دارد...
قدیمی ها فقط و فقط در زمینه هنر فعالیت کرده و می کند...
موفق و پیروز باشید

ناشناس گفت...

با سلام وتشکر و درود بر گردانندگان << قدیمی ها >> و سپاس فراوان برای همۀ زحمات تان که با عشق و عرق ریزان معنوی این نشریه را صادقانه وخالصانه عرضه می کنید.
نوشته اید : قدیمی ها علاقه ای به سیاسی شدن ندارد... فقط و فقط در زمینه هنر فعالیت کرده و می کند...
این وصف حال، بسیار مطلوبِ اهل هنر سینما ، تئاتر ورادیو تلویزیون وموسیقی وهمه ی هنردوستانِ گذشتۀ مملکت مان است . تک بودن نشریه اینترنتی قدیمی ها به دلیل پرداختن به موضوعات ومطالب هنریِ قدیمی و خصوصاً سینمای قبل از 1357 است. (البته محتوای این نشریه باب میل وسلیقۀ دسته ی خاصی از هنردوستانی نظیر من است، وهمچنین کسانی که می خواهند به درستی گذشتۀ هنری کشورشان را بر اساس مطالبی بدون غرض ومنصفانه ، بشناسند )
- مرضیه : دخترم را هم بکشند بر نخواهم گشت –
این عنوان چه نکته ای را می رساند ؟ وچه مناسبتی جز بیان عقیدۀ سیاسی یک هنرمند بزرگ را درخود دارد؟
سینما وهنرهای نمایشی (البته به شکل درام) محل نشان دادن تخیلات و واقعیاتِ زندگی وناهنجاری هایش وشکستُ پیروزی وقهرمانی ها وضد قهرمانی هایش وسرگذشت واحساساتِ مختلف ومتضادِ انسانی و همچنین کمدی و تراژدی است که اوج پرداخت تئاتر،کمدی وتراژدی است وبعداً سینما در تاریخ حدوداً صدونوزده سالۀ اش خلق "حقیقت و زیبایی " ومفهوم انسانی عشق در قالب هنری بوده وهست.همۀ اینها با لذّت وسرگرمی آغاز گردیده وعشق وحیرت و لذّ ت همچنان وجه غالب آن است.
شما غیر از این معنی چه چیزی در بیان جملۀ مرحوم مرضیه - خواننده قدرتمند ودوست داشتنی – می بینید؟ دخترم را هم بکشند بر نخواهم گشت. – فرزند برای اکثریت مردم از بالاترین عشق های انسانی است. مرضیه برای حفظ آرمانهای سیاسی یا منافع گروهی اش از جان فرزندش می گذرد که شاید بالاتر از جان خودش او را دوست دارد (حداقل در سینما ی قدیمی ها اینگونه بوده است که از جان خود برای فرزندشان می گذشتند. ) این گروه خاص ثابت کرده اند که این گونه هستند. یعنی برای آرمانهای سیاسی یا منافع گروهی شان از جان خود که سهل است از جان فرزندشان هم می گذرند.
شما عزیزان " قدیمی ها " که سراسر لبریز ازعشقید ؛ با انتشار این گونه مطالب ، البته ناخواسته در تقابل عشق وایدئو لوژی ، غلبه ی ایدئولوژی برعشق رادر مجله تان گذاشته اید. برای ما که اصلاً به این بخش از عقاید شخصی/فرقه ایِ مرضیه فکر نمی کنیم وتنها صدای جادویی اورا عاشق هستیم ، این نکته سیاسی چه هدفی در بر دارد.
[عشق وعلاقه وهدف شما " گروه قدیمی ها " ، کل هنرمندان قدیمی، خصوصاً هنرمندان سینمای فارسی وخوانندگان موسیقی درایران وتئاتری های قدیمی هستند، کسانی که خوشبختانه در قید حیاتند وهنرمندانی که متأسفانه بعضاً دق مرگ شده اند و یا فوت کرده اند و امروزه هنرمندان قدیمی خوانده می شوند وتنها فیلم وعکسی از آنها باقی مانده است؛ هنرمندانی که سالها مورد بی مهری قرار گرفته اند وبسیاری آواره وخانه نشین شده اند.]
در آن مطلب ده خطی که به نقل از پیج فیسبوک مرضیه جاودانه نوشته اید، هیچ نشانه ی هنری وجود ندارد .
دستگیری - هدف فشار به مرضیه – مصاحبۀ (سیاسی) مرضیه با تلویزیون ها - زیرکی مرضیه وغلبه ی اوبر رژیم –
اینها میتواند حرکت به سوی سیاسی شدن نشریه قدیمی ها را تقویت کند. البته هرنشریه ای حق دارد کار سیاسی بکند یا نکند ، به گردانندگانش مربوط است. اما همه ی ترس من برای این نشریه که دراین شرایط خاص زمانی ، مجله ای ناب وبی نظیروفرصتی مغتنم است، استحاله شدن نشریه به صورت ذرّه ذرّه و بدون متوجّه بودن مسئولین وصاحبانِ صادق آن است . البته من نگران خودم هستم که این دیدارِ خاطرات گذشته ام را از دست بدهم . امید وارم قدیمی ها فقط و فقط در زمینه هنر فعالیت کرده و همچنان در این زمینه فعالیت کند.
با عرض پوزش وارادت مجتبی الف

گروه قدیمی ها گفت...

جناب مجتبی الف سلام
بی نهایت از نوشته شما استفاده کردیم...
مطمئن و خاطر جمع باشید که قدیمی ها همیشه هنری خواهد ماند...
موفق و پیروز باشید

ناشناس گفت...

من بدون کوچکترین علاقه ای به مجاهدین مایلم بگویم که بنظر من آنها اگر یک کار قابل دفاع کردند حمایت از مرضیه وسروسامان دادن به او و زندگیش در خارج از ایران بود.کاری که هیچ یک از ثروتمندان وافراد خانواده سلطنتی وکسانی که قبل از انقلاب برای مرضیه وصدایش میمردند، نکردند. اگر یک محل سکونت دراختیارش میگذاشتند او قادر بود با اجرای کنسرت زندگی خودش را ادامه دهد و دنباله رو مجاهدین نشود.

ناشناس گفت...


مرضیه شخص ناآگاه وبی سوادی نبود که برای سرپناه درخارج از کشور به گروهی سیاسی پناه ببرد و همینطوریک سازمان بزرگ ایدئولوژیک / سیاسی ، که اهداف مهم وآرمان های ایده آلیستی بزرگی دارند، رابین هوود یا بنگاه خیریه ای نیستند ،که بخواهند به هنرمندانی که محل سکونت ندارند خانه وامکانات بدهند. مگر مرجان هنرپیشه وخواننده وهمینطور مرحوم منوچهر سخایی محل سکونت نداشته اند ؟ درثانی مرضیه به خاطر چه از ایران رفت ؟ یعنی برای محل سکونت وسروسامان دادن به زندگیش از ایران رفت .
همۀ تشکل های سیاسی ایدئولوژیک کسانی را که اصول واهداف سازمان شان را می پذیرند و تمایل پیوستن به آنها را دارند پس از شناخت جذب شان می کند .

مجتبی الف

ناشناس گفت...

آقای « مجتبی الف » مرضیه زنی هوشمند وسرشناس ومحبوب بود با یک زندگی سالم خانوادگی، ولی جمهوری اسلامی آنچنان روزگارش را سیاه کرد که بگفته خودش حتی در خانه اش دردهکده«لالون» خارج
از تهران جرئت آوازخواندن نداشت ودر بیابان، کنار رودخانه، آنجا که صدای ریزش آب صداهای دیگر را میپوشاند می نشست وصدایش را سر میداد تاآنرا حفظ کند.اوامکان مالی اقامت درخارج رانداشت ومجاهدین بدادش رسیدند واز
بهره های بسیارهم بردند واو خرده-خرده عوض شد.او مجاهد بدنیا نیامده بود.یادتان باشد:
آنچه انسان را کند روبه مزاج احتیاج است احتیاح است احتیاج

ناشناس گفت...

هنردوست عزیز ، سلام
1- در این نکته که - مرضیه زنی هوشمند وسرشناس ومحبوب بود با یک زندگی سالم خانوادگی- هردو مشترک هستیم ، وهمچنین می دانیم که هنرمند معتبر ومطرحی هم بود.اما شما معتقدید پیوستن او از روی احتیاج بوده ، ولی من فکر می کنم براساس اعتقاد و اشباهِ محاسبه واعتماد واطمینان غلط به دعوت کنندگانش بوده ؛ که بزرگ ترین اشتباه زندگی ایشان بود.
2- این که - بگفته خودش حتی در خانه اش دردهکده «لالون» خارج از تهران جرئت آوازخواندن نداشت – خب همۀ خوانندگان بعداز انقلاب این روزگار خفقان را داشتند. گوگوش بیست سال نخواند وخیلی ها ی دیگر که با سختی وتنگدستی به وسیله چهارپایان از مرز عبور کردند ودر اروپا وامریکا ساکن شدند وسپس با مشقت بسیار به موسیقی پرداختند وخواندند. مثل اکثریت خوانندگان ایرانی لس آنجلسی و اروپایی. پس ایشان در نهایت خودش مسئول اشتباهش بود که در عراق بالای یکی از تانک ها رفت و اولین کنسرت خود را اجرا نمود.وسالها بعد در یکی از نخستین کنسرت‌هایش در لوس‌آنجلس، زمانی که شنوندگان همراه با خواندن او دست می زدند، آواز را قطع کرد و به آنها گفت: «من مطرب نیستم، وقتی می‌خوانم فقط گوش بدهید.».آن کنسرت با تدابیر شدید امنیتی برگزار گردید و عبور همۀ شرکت‌کنندگان از زیر ردیاب‌های فلزی، موجب ۴۵ دقیقه تاخیر شد.
3 – می گویید - اوامکان مالی اقامت درخارج رانداشت ومجاهدین بدادش رسیدند- اما بسیارنوشته شده و گفته می شود:
" مرضیه درسال 1372 به دعوت دوستش مریم متین دفتری وهمسراو هدایت متین دفتری که درپاریس وکیل بوده عازم فرانسه گردید ، درآن سفر دوستان ودوستداران ایشان ازجمله دعوت کنندگان نامبرده وهم چنین افرادی چون اسماعیل وفا و محمد شمس و اصفهانی ایشان را تشویق نمودند به آن سازمان بپیوندد . مرضیه به ایران برگشت و حدود یکسال بعد دوباره به فرانسه رفت ، البته این بارتصمیمش برای اقامت دائمی بود." – او درهمان سال 1373 درپاسخ به هشدارهای خانواده ودوستان ودوستداران خود در تهران گفته بود: مگر ممکن است من درسن 70 سالگی گول بخورم؟......
4- ضمناً روباه مزاجی نماد حقه بازی وحیله گری ودروغ کرداری است .به نظر من مرضیه درتمام زندگیش چنین نبوده و وقتی اشتباه کرد، تاواننش را هم تا به آخر مظلومانه پرداخت.
مجتبی - الف


ناشناس گفت...

درود
پيشنهاد مي کنم به جاي اينکه بفرماييد «وابستگي سياسي نداريد» در درج مطالب کمي جوانب آن را هم بررسي نماييد تا جز هنر و هنر مندان بحثي مطرح نشود
مي بينيد که در اينجا ديدگاههاي سياسي مطرح شده است، موافق يا مخالف. من هم ديدگاه خودم را دارم: فرقه تروريستي که طرفداران سلطنت هم از آن بيزارند جاي دفاع ندارد. بپذيريم که کار مرضيه هم اشتباه بود
اما قديمي ها جاي اين حرفها نيست.
قديمي ها را دوست دارم.
بهانه به دست کسي ندهيد و نگذاريد قديمي ها رنگ و بوي سياسي بگيرد
با سپاس

ناشناس گفت...

با سلام به عزیزی که نوشته اند
درود
با عرض معذرت از مسئولین مجلۀ
به نظر من وقتی نشریه قدیمی ها می گوید «وابستگي سياسي ندارد» معنایش این نیست که در پرداختن به امور هنری اش اگر هنرمند یا هنردوستی به دلایل منطقی وایجاب بحث مرتبط ، نکته یا توضیح امر واقع ِ سیاسی ای را داد آنرا حذف کرده یا سانسور کند. مفهوم عدم وابستگی سیاسی این است که خط سیر وهدف مجله هنری بوده وتخصص نشریه در امور خاطره برانگیزِ هنرمندان قدیمی است ، همچنان که در لوگوی نشریه جملۀ " با قدیمی ها خاطرات رفتۀ عمر را زنده کنید " سرلوحۀ مجله است. این که بگوییم قديمي ها جاي اين حرفها نيست.
درحالی که قبلش گفته ایم : کار مرضيه هم اشتباه بود جای دفاع ندارد- نقض ِ غرض این نوشتۀ شماست.
در اينجا ديدگاههاي سياسي مطرح نشده است، بلکه اتفاقات گذشتۀ زندگی ِ هنرمندی مطرح شده است که ناگزیر مسائل بیان شده ی ایشان به امور وحوادث سیاسی کشیده می شود. بهتر است تنها بخش هنری چنین هنرمندانی درقدیمی ها مطرح شود . با این حال هیچ موضع سیاسی جانبدارانه ای از طرف نشریه مطرح نشده است .

مجتبی الف

ناشناس گفت...

سلام آقا مجتبي
سخن شما درست است من هم نبايد ديدگاه خودم را مي گفتم
اينکه مي فرماييد نبايد حواشي سياسي را سانسور کرد هم درست است. اما يک نکته اي در زندگي ايشان و يک خواننده ديگر که چهره بر خاک کشيده است، وجود دارد که سخن گفتن درباره آنها را براي قديمي‌ها نامطلوب مي دانم.
من کلي گفتم
شما بسيار نکته سنج هستيد و معني سخنم را در مي‌يابيد
به هر حال از يادآوري شما سپاسگزارم

محمد آذر گفت...

با درود

نخست سپاس فراوان دارم از مجتبی نظری عزیز

در مرحله بعد برای دفاع از مرضیه از جایگاه کسی که پیج ، کانال یوتوب و تارنمای ایشون را اداره میکنم عرض کنم واقعا تعجب کردم که یک عده این موضوع را اینقدر بزرگ و پیچیده کردن این فقط یک گوشه از مصاحبه مرضیه در زمانی هست که سخت ترین فشارها را تحمل میکرد فقط یک مصاحبه از یک هنرمند بزرگ هست که بخش عظیمی از هنر موسیقی مدیون او است ..... نکته بعدی در مورد دوستی هست که فرموده بودن مجاهدین باعث شدن که مرضیه خوب زندگی کنه و پولدار بشه نخیر دوست عزیز به هیچ وجه چنین چیزی نبوده و مرضیه تا آخر عمر دیناری از مجاهدین نگرفته شخصا بنده هم مخالف سیاست مجاهدین بوده و هستم اما من هم همیشه از این اتفاق فرخنده که مرضیه را ترقیب به اجرای کنسرت کردن خوشحال و ممنون ... باز هم از همکاران مجله قدیمی ها سپاس فراوان دارم