۱۳۹۲ دی ۲۴, سه‌شنبه

میلاد کیایی: آموزش موسیقی جنبه تجاری پیدا کرده است

بسیاری از آموزشگاه ها از دید تجاری به موسیقی نگاه می کنند و آموزش موسیقی جنبه تجاری پیدا کرده و همین موضوع در چند سال اخیر سبب افت بیشتر این حوزه شده است.

میلاد کیایی، نوازنده پیشکسوت سنتور در یادداشتی برای هنرآنلاین به بررسی وضعیت آموزش موسیقی و وضعیت رکودی که دچار آن شده نوشته است.
متن کامل این یادداشت را در ادامه می خوانید:
متاسفانه وضعیت آموزش موسیقی دچار رکود شده است زیرا بسیاری از هنرجویان بعد از چند سال احساس می کنند به درجه استادی رسیده اند و به سراغ تدریس می روند و حتی در بسیاری مواقع دیده شده که می گویند تضمینی ساز تار یا سنتور را در سه ماه آموزش می دهند. این موضوع سبب شده است بسیاری از هنرجویان بعد از مدتی با وجود استعداد فراوان از موسیقی دلسرد شوند و از این حوزه کناره گیری کنند.
به طور کلی آموزش موسیقی یک مقوله حساس است زیرا اساتید موسیقی آیندگان را تربیت می کنند و باعث رشد و شکوفایی آنها می شوند. باید توجه داشته باشیم کودکان باید از خردسالی با موسیقی آشنا شوند و به آنها آموزش داده شود در نتیجه خانواده ها باید در انتخاب معلم برای این هنرجویان بیشتر دقت کنند زیرا معلم های موسیقی علاوه بر تدریس باید از نظر روحی با هنرجو ارتباط برقرار کنند تا آنها از این هنر والا دلزده نشوند.
خوشبختانه در چندین سال اخیر شاهد بروز استعدادهای درخشان در عرصه موسیقی بوده ایم اما این استعدادها باید توسط افراد کاردان پرورش یافته و پیشنهاد همه ما این است که مسئولین نظارت کافی در این زمینه داشته باشند و به هر هنرجویی اجازه تدریس ندهند. البته بسیاری از این افراد بدون مجوز و از راه غیرقانونی تدریس می کنند و در این جا خانواده ها وظیفه دارند دقت بیشتری داشته باشند.
همچنین اساتید باید به جای کمیت بیشتر به کیفیت توجه کنند زیرا در 10 سال اخیر شاهد بودیم که نسبت به این مسئله بی توجه شده ایم در حالیکه در هنر موسیقی کیفیت حرف اول را می زند.
وضعیت آموزشگاه ها آشفته است و این آموزشگاه ها از نظام خاصی پیروی نمی کنند، همچنین بسیاری از آموزشگاه ها از دید تجاری به موسیقی نگاه می کنند و بهتر است بگوییم آموزش موسیقی جنبه تجاری پیدا کرده و این موضوع در چند سال اخیر سبب افت بیشتر این حوزه شده است.
همچنین آموزش باید به روزتر شود و موسیقی باید با شرایط جامعه و مناسب شرایط سنی هنرجو آموزش داده شود و این امر مهم باید به اساتید این حوزه القا شود.

هیچ نظری موجود نیست: