۱۳۹۲ آذر ۲۹, جمعه

«قدیمی ها» نه ساله شد / تولد نه سالگی «قدیمی ها» در سال های سرد و سخت



قدیمی ها - مجتبی نظری: نه خبری از قلم تراش خورده خِیزران است و نه استادی که نی را بچرخاند بر بلندای صفحه و نه تذهیبی که نقش مولانا را با نستعلیق سخن، مُنقّش کند و یادگار فرهنگ این مرز و بوم را ماندگار سازد. اینک اما سال های سرد و سخت شاملو در حال گذر است... همان هایی که در سال بد، سال باد، سال اشک و سال شک از او یاد می کرد و ما اما در طوفان نا اهلان روزنه ای شدیم برای آگاهی... نقطه ای شدیم در برهوت و خطی ممتد در میان هزاران کج راه... برای دانستن و خوانده شدن فرهنگ ایران زمین، دل به تلاتم دریا زدیم و ناخدایی پیشه داشتیم.
دوستان، بی پرده سخن بگویم، دریا طوفانی است. اهل فرهنگ و هنر که هیچ، همه را دارد در امواج نااهلی غرق می سازد و وظیفه ی همه ما این است که هر کدام پتروس وار - نوستالژی کودکی همه ما که امروز از کتاب های ادب پارسی حذف شده است - انگشت در سوراخ کشتی فرهنگ کنیم تا غرق نشود. ما هر یک به اندازه خود مسئولیم تا قوم پارسی را آنگونه که هست به جامعه معرفی کنیم.
ادعایی نداریم، نه قرار است خلاف جهت آب شنا کنیم و نه می خواهیم تک نواز صحنه موسیقی باشیم که صدای خوش فریاد، سر دهیم، فقط می خواهیم با دل و جان فرهنگ چندین و چند ساله ای که در حال مرگ است را حفظ کنیم. به او شوک وارد کنیم، زیر دستگاه اکسیژن بریم تا حیاتی دوباره بیابد، چشم باز کند و برایمان چند صباحی دیگر بماند... در این سال سرد و سخت، «قدیمی ها»ی ما، دوران گذار زندگی را از کودکی سپری کرده و در تولد نه سالگی جشن نوجوانی برایش گرفته ایم. جشن نوجوانی، جشن استقلال است. روی پای خود ایستادن و بلوغ.
با همت شما عزیزان که در همه مدت گذار، ما را همراهی کردید امروز «قدیمی ها» دوباره برای نهمین بار متولد می شود. تولدی زیبا و به یاد ماندنی. بعد از این همه نااهلی، عده ای کوته مغز که توان دیدن و شنیدن از باید های فرهنگ آریایی را نداشتند. با خود مرور می کنم همه این چند سال را. آنچنان سخت گذشت که فکر نمی کردم با این همه سد که جلوی راهمان زدند تا نه سال دوام بیاوریم. اما این سختی ها همه شیرینی وجود و حضورتان. تولد نه سالگی «قدیمی ها» و یلدای سیه چشم شرقی پیش رو، پیشاپیش مبارک شما عزیزان... در تولد «قدیمی ها» و یلدا در جمع خانه هایتان هنگام گذر از پاییز خزان زده و جشن اتمام برگ ریزان، هنگامی که هندوانه ی سرخ زندگی را چشیدید ما را نیز فراموش نکنید. در این سختی اما هر شب برایمان شب یلداست...

فرهاد لارنگی: همیشه در مسیر صداقت گام برداشته است
با عرض سلام و احترام به همراهان خوب و همیشگی مجله اینترنتی قدیمی ها، اکنون که 9 سال از تولد مجله قدیمی ها در دنیای مجازی و پرهیاهوی اینترنت می گذرد و پنجره جدیدی به روی کاربران ایرانی و حتی کاربرانی از آن سوی مرزها باز شده است و آغازگر فصلی نو در ارائه اخبار و مطالب متفاوتی از دنیای بازیگران، فرهیختگان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر این مرز و بوم می باشد و خاطرات تلخ و شیرینی را برای ما تداعی می کند و نسل امروز را با نسل گذشته پیوند می دهد.
مجله اینترنتی قدیمی ها طی این چند سال که از فعالیتش می گذرد همواره کوشیده است تا بهترین و کاملترین خبرها را منتشر کرده و در معرض دید خوانندگان و مشتاقان به فرهنگ و هنر بگذارد و هیچگاه برای افزایش کاربران و محبوبیت خویش دست به دامان مطالب دروغ و شایعات نشده و همواره در مسیر صداقت و راستی گام برداشته است.
مجله قدیمی ها در این راه پرپیچ و خم و دشوار زحمات و رنج های بسیاری را متحمل شد  و زخم زبان های فراوانی را به جان خرید اما هیچگاه اندیشه بازگشت از این مسیر را به ذهن خود راه نداد و محکمتر و استوارتر از گذشته به راهی که همیشه به آن اعتقاد و باور داشته است با افتخار ادامه می دهد.
در اینجا بر خود لازم می دانم تا از دوستان و همکاران عزیزم مجتبی نظری و علی رجبی تشکر می کنم که همیشه در کنارم بودند و در این مسیر سخت و دشوار مرا همراهی کردند.

علی رجبی: کار قدیمی ها در این آسمان ابری پر از مشکلات است
قدیمی ها - علی رجبی: ما تا به امروز بر آن شدیم آلبوم خاطرات و نوستالژیک را اندکی ورق بزنیم و گرد و غبار این آلبوم را پاک کنیم، تلنگری هر چند گذرا بزنیم و بدانیم که در کجای تاریخ قرار داشتیم، از تمدن کورش کبیر تا عصر مشروطه و حتی از تجدد گرامافون تا ورود آپارات و تحقق سینمای فارسی با ورود عبدالحسین سپنتا تا کارهای ماندگار علی حاتمی به همراه خاطرات شیرین و تلخی از روزگاران قدیم از تاسیس رادیو و تلویزیون گرفته تا حضور صداهای دلنوازی همچون بنان، هایده، فریدون فروغی، ساز فرهنگ شریف، نی حسن کسایی و شعرهای لطیف فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، شاملو و بسیاری از اساتید دیگر. آری این روزگار چه زود گذشت و چه دورانی را این مرز و بوم ما تجربه کرد و برای ما از آن همه تمدن و فرهنگ، فقط آثارش باقی مانده که امانتی است در دستان من و شما و باید بی کم و کاست به نسل های آینده منتقل گردد.
قدیمی ها دریچه ای است از نوستالژی قدیم و همانند زورقی است که در مسیری به سوی هدفی رفیع حرکت می کند و کارش در این آسمان ابری و دل گرفته پر از مشکلات مختلف است از فضای تنگ اینترنتی گرفته تا حقایقی که شاید جایز نیست بگویم ولی متاسفانه عده ای کوته فکر همیشه سعی در نابودی این زورق و بازداری او از هدفش بودند. دوست ندارم فقط بر گلایه ها و درد ها نظر کنم و شیرینی امروز را به تلخی مبدل سازم، از گلایه ها که بگذریم ساعت ها، روز ها و ماه ها گذشت و امروز قدیمی ها نه سالگی خود را پشت سر می گذارد و به سوی دهمین سال با یاری شما قدمی بلند می نهد. هر چه قدیمی ها بزرگتر می شود بار مسئولتش بیشتر، چرا که بیشتر دیده می شود و زیر ذره بین های مختلف می رود، گویی باید زیر ذره بین رفت تا دِینش را ادا کند، اما مهر و محبت شماست که سخت را، آسان و تا به امروز راه را هموار کرده است.
در این شب یلدا در کنار سفره رنگین و دانه های یاقوت رنگ انار شب خوشی را برای شما آرزو می کنم، فرصت را غنمیت می شمارم و  از شما عزیزان سپاسگزاری می کنم. امیدوارم چرخ های رونده قدیمی ها تا به امروز با رضایت و باب دل شما در حرکت بوده و حق مطلب را ادا کرده باشد. جای دارد از دو یاور عزیزم مجتبی نظری و فرهاد لارنگی که در این مدت با هم مجله اینترنتی قدیمی ها به جلو برده ایم، تشکر ویژه داشته باشم. البته همراهان عزیز، ما همچنان در ابتدای این مسیر هستیم و برای شما سخن های بسیاری داریم به وسعت ایران و تاریخ پر شکوهش پس با ما در این مسیر همسفر باشید.

۱۴ نظر:

سارا پارسی گفت...

با درود و تبریک فراوان با تمام وجودم به شما عزیزان دوست داشتنی قدیمی ها .از همان سال اول که برای اولین بار این سایت را با مدیریت آقای نظری گل دیدم خیلی خوشحال و دعاگوی آقا مجتبی عزیز شدم که ما را بعد از سالها دوری وبی خبری از هنرمندان محبوبمان با خبر ساخت ،قدیمیها مرحمی شد بر زحم دل هنرمندان عزیزمان که بی گناه مورد ظلم و بی مهری واقع شدند و از مردم به اجبار دورشده بودند .امیدوارم جشن صد سالگی قدییها را بگیریم. خیلی خیلی دوستتان دارم. همگی شما عزیزان در پناه خداوند مهربان باشید.

مجتبی نظری گفت...

سلام خانم سارای عزیز
بی نهایت از شما ممنونم که قدیمی ها را دنبال می کنید...
پیشاپیش یلدایتان مبارک...
موفق باشید

بهزاد گفت...

دوستان عزیز نمی دانم باچه زبانی بخاطرزحمات بی وقفه ای که می کشید تشکر کنم آرزویم سلامتی وخوشبختی شماست موفق وپیروز باشید .

سيد عثمان گفت...

تولدت مبارک
موفق باشید

ناشناس گفت...

مهرداد عمادی - با آرزوی موفقیت وبهروزی بیشتر ، امیدوارم خداوند در اهداف فرهنگی/انسانی تان یاری تان کند طی سالهای بعداز انقلاب 57 تا هشت نُه سال پیش یافتن ودیدن یک عکس قدیمی از بازیگران سینماو تئاتر ایران برای امثال من بسیار سخت و گاه مأیوس کننده بود. اکنون هر روزه می شودبه لطف ومرحمت شما گردانندگان سایت، تصویر ومطلبی نوستالژیک یا احوال روز هنرمندان عزیزِ قدیم را دید ودر باره شان خواند ولذت برد. بسیار از شما ممنون ومتشکر هستم.
مهردادعمادی 60 ساله - کرمانشاه

کوروش گفت...

عزیزان ازصمیم قلب متشکریم.

ناشناس گفت...

پسر عزیزم آقای رجبی چه متن زیبایی نوشتی دست مریزاد خسته نباشی

پوریا گفت...

نمی دانم باچه زبانی ازشما عزیزان بخاطر زحمات مستمری که می کشید ومارااز حال هنرمندان مورد علاقه مان آگاه می کنید سپاسگزارم برایتان آرزوی سلامتی وشادکامی دارم .

علی رجبی گفت...

سپاس گذارم از لطف تمام دوستان و همراهان قدیمی ها که ما را در مجله اینترنتی قدیمی ها تا به امروز همراهی کردند و توانستیم با یاری این عزیزان پا برجا بمانیم..موفق باشید

ناشناس گفت...

بيننده هميشگي سايت قديم و کنوني شما هستم
دست مريزاد! خسته باشيد
کارتان در مستندسازي رخدادها بي نظير است.
فقط يک انتقاد کوچک دارم که در انتشار ديدگاهها اندکي سخت گيري مي کنيد. شايد گمان مي کنيد فقط ديدگاه دوستداران مطالب بايد منتشر شود ولي به نظرم کمي گشاده دستي کنيد و سخن متين منتقدين را هم منتشر کنيد بهتر است.
من به مطلبي که درباره خانم فروزان نوشته شده بودئ و چند مورد ديگر انتقاد کردم ولي هيچگاه متشر نشد. اين را هم بگويم که هرگز بي احترامي و تندي نکرده و نمي کنم
هميشه سربلند باشيد

ناشناس گفت...

يادم رفت بگويم آقاي نظري خيلي زيبا مي نويسند. کيف کردم. دمت گرم

گروه قدیمی ها گفت...

دوست عزیز سلام
همه کامنت ها تایید می شود مگر آنهایی که توهین به هنرمند باشد...
موفق و پیروز باشید

آرین گفت...

باعرض سلام وتشکراززحمات شما لطفا نوشته کسانی که سهوا غلط املایی دارند را تصحیح فرمایید مثلا دوست عزیزی درقسمت بالا اشتباها نوشته اند " دست مریزاد خسته باشید " باتشکرمجدد

زانیار گفت...

دست همه شما عزیزان را می فشارم به خاطر نگه داشتن رد پایی از هنر همیشه بزرگ و بی نهایت ایران زمین . انشاله صد سالگی