۱۳۹۳ آبان ۲۷, سه‌شنبه

محمود دولت آبادی: سالهاست حقوق مدنی من پایمال شده است

محمود دولت آبادی نویسنده ایرانی در مراسمی با حضور برخی مسئولان و متولیان فرهنگی دولت از جمله معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی به آنچه پایمال شدن حقوق مدنی و انسانی خود دانست، اعتراض کرد.

به گزارش ایسنا، آقای دولت آبادی روز ۲۵ آبان به مناسبت هفته کتاب در نشستی گفت: سال هاست که حقوق مدنی و انسانی من، حق کار، بازنشستگی، بیمه نشر آثار و حق پیگیری سرقت آثار فرهنگی من زیر پا له شده است.
در همین حال، شامگاه همین روز (۲۵ آبان)، محمود دولت آبادی «نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه» را در سفارت این کشور در تهران دریافت کرد.
نویسنده رمان «کلیدر» در سخنان خود همچنین به موضوع انتشار رمان «زوال کلنل» در افغانستان اشاره کرد و ضمن «جعلی» خواندن این نسخه، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا جلوی توزیع آن گرفته شود.
زوال کلنل در سال های ابتدایی دهه ۱۹۸۰ میلادی به زبان فارسی نوشته شد، اما برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی، به زبان آلمانی منتشر شد. این رمان سرگذشت یک سرهنگ ارتش شاهنشاهی ایران پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ را روایت می کند.
درباره این رمان که در ایران اجازه انتشار ندارد، آقای دولت آبادی گفت که این روزها از مشهد به او خبر داده اند که زوال کلنل در افغانستان چاپ شده و به ایران آماده است.
او خطاب به عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد گفت: از شما انتظار دارم جلو این نقض حقوق معنوی مرا بگیرید. این دیگر آبروی معنوی من است نه مادی. دسیسه ای است که می خواهد مرا خراب کند، اما کوه را نمی توان خراب کرد.
آقای دولت آبادی افزود که اهل گله نیست؛ به راه عشق گام نهاده و آمده است و می رود.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است که رمان «زوال کلنل» به دلیل «اشکالات و نواقص محتوایی» تاکنون مجوز انتشار نگرفته و تا زمانی هم که اصلاح نشود، مجوز نخواهد گرفت.
حسین نوش آبادی روز سه شنبه ۲۰ آبان گفت: کتاب زوال کلنل به دلیل اشکالات و نواقص محتوایی که در آن وجود دارد، تاکنون مجوز انتشار نگرفته است و تا زمانی که اصلاح نشود مجوزی برای انتشار آن صادر نخواهد شد.
محمود دولت آبادی در پاسخ به این اظهارات گفت: کار وزارت ارشاد این نیست که بگوید کتاب من اشکال ساختاری دارد. البته این اشکال ساختاری نیست؛ شاهکاری ساختاری است. اگر این طور نبود، منتقد غربی آن را همتای گرونیکا پیکاسو نمی دانست.
به گفته نویسنده رمان «جای خالی سلوچ»، در سه دهه گذشته سه بار سه کشور مهم دنیا از او دعوت رسمی کرده اند تا از ایران برود و در آن جا زندگی کند، اما او این دعوت ها را به دلیل آنچه عشق به ایران توصیف کرد، رد کرده است.
او اظهار کرد: زمانی در این مملکت جنگ بود. من برای گرفتن مجوز انتشار آثارم به وزارت ارشاد رفتم. فردی که آن جا بود من را تهدید کرد. من به او گفتم فکر نکن با این تهدیدها من از این مملکت می روم و در کافه های پاریس می نشینم و به شما فحش می دهم. ما دو خط موازی هستیم که هیچ گاه به هم نمی رسیم.
این نویسنده سپس با اشاره به گفته های چند روز قبل خود که گفته بود می خواهم برای بار آخر به وزارت ارشاد بروم و با مسئولان صحبت کنم، گفت: دلیل این که گفته بودم می خواهم با یکی از مقامات صحبت کنم، این بود که به آن ها بگویم چرا جلو یک کتاب جعلی را نمی توانید بگیرید و نمی گیرید. کتاب و اسم من را جعل کرده اند. اسم ناشر معلوم است. ضابط ارشاد در محل کار این ناشر، کتاب را ضبط کرده است ولی چرا این کتاب جعلی در شهرستان ها به اسم من به فروش می رسد و کسی نیست که جلو آن را بگیرد؟ پس ارشاد چه قیومیتی دارد؟
در پاسخ به انتقادهای محمود دولت آبادی، عباس صالحی گفت: وزارت ارشاد نسبت به کتابی که حداقل در داخل کشور مجوز نشر ندارد، حساس است و درباره انتشار و عرضه این آثار سریعا پیگیری می کند.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: درباره این مسئله که آقای دولت آبادی مطرح کردند، یک بار قبلاً با واسطه موضوع این چنینی به ما منتقل شده بود که وزارت ارشاد سریعاً ورود پیدا کرد و خودشان می دانند و ناشرشان هم در جریان قرار گرفت. یک مورد دیگر هم که گفتند که کتاب شان در فلان جا و در شیراز به فروش می رسد، دوستان رفتند و پیگیری کردند. در مورد اخیر هم که گفته شد کتاب در افغانستان چاپ شده و به مشهد رسیده است، حتماً دنبال می کنیم تا آثار غیرمجاز در فضای نشر ایران منتشر نشود.
او درباره دیگر انتقادات آقای دولت آبادی بویژه در مورد مجوز ندادن به رمان «زوال کلنل» توسط مجموعه زیر نظر خود توضیحی نداد.
اواخر بهمن ماه ۱۳۹۲، خبرهایی در برخی رسانه های ایران منتشر شد مبنی بر اینکه سرانجام چاپ و انتشار کتاب زوال کلنل از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفت.
اما روز ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ وزارت ارشاد با تکذیب انتشار این کتاب اعلام کرد که «تاکنون مجوزی در این باره از سوی اداره کل کتاب و توسعه کتاب خوانی صادر نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: