آهنگساز و رهبر
ارکستر ملی ایران از کار روی دو کتاب موسیقایی خبر داد.
فرهاد فخرالدینی
در گفت و گو با موسیقی ما درباره فعالیت های
اخیرش گفت: در حال حاضر مشغول کار کردن بر روی دو کتاب جدیدم هستم. یکی «هارمونی موسیقی
ایرانی» است که در مرحله تایپ و صفحه آرایی قرار دارد که بخش اصلی کار روی این کتاب
تمام شده است. «فرم و آفرینش در موسیقی ایران» عنوان کتاب دیگر من است که مجموعه ای
است از مقالات علمی که نوشته ام. یکی از مقالات مهم این کار فرم و آفرینش در موسیقی
ایران نام دارد. هم اکنون در حال بازنگری بر روی این کتاب هستم و مقاله هایی که در
گذشته نوشته ام را بازنگری و می کنم و مطالبی را به هر کدام از آن ها می افزایم.
فخرالدینی در
تکمیل صحبت هایش با اشاره به نکات مهمی که در کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» مورد توجه
قرار داده گفت: این کتاب مجموعه مفصلی است که بر اساس مقامات و مایه ها و نت های موسیقی
ایرانی نوشته شده است.
فخرالدینی با
این توضیح در مورد مقامات موسیقی ایرانی از نظر ارزش ملودیک گفت: درجات گام های این
مقام ها با هم متفاوت هستند. این ارزش ها ایجاب می کند ما راه های دیگری برای هارمونی
متناسب با موسیقی ایرانی جستجو کنیم. بیشتر کارهای من در زندگی ام بر این اساس بوده
یعنی ضمن آنکه شخصا به تدریس هارمونی موسیقی کلاسیک پرداخته ام و یکی از مدرسینی هستم
که بیش از ۵۰ سال در این رشته سابقه فعالیت دارم، در مورد کارهای خودم از نوعی هارمونی
خاص استفاده می کردم.حیفم آمد دیدگاه های شخصی ام را در این زمینه به صورت کتاب منتشر
نکنم. در نتیجه بر اساس گرایشات و تمایلاتی که در نت های موسیقی ایرانی است و به علاوه
جاذبه هایی که نت های مهم موسیقی ایرانی (مثل نت شاهد و نت پایه «تونیک») دارند، باعث
شد این هارمونی با توجه به این موارد نوشته شود.
رهبر دو اجرای
اخیر ارکستر مهرنوازان درباره کتاب دومش نیز گفت: یکی از مطالب مهم همان فرم
و آفرینش در موسیقی ایرانی است که حاوی مثال های زیادی خواهد بود. نکته دیگر در مورد
همبستگی و ارتباط هنر ها بایکدیگر است. مانند ارتباطی که بین شعر و موسیقی، معماری
و موسیقی، فرش با موسیقی (این مقوله موضوع سخنرانی من در دانشکده معماری دانشگاه یزد
بود که بروی ان بسیار کارکرده ام) وجود دارد. یک سری مطالب هم در مورد تحقیقاتی ای
که به قلم خودم نوشته شده است. مانند تحقیقاتی که در زمینه کشف آهنگ عبدالقادر مراغی
انجام داده ام.
فخرالدینی سخنانش
را اینگونه به پایان برد: گفتنی است روی این آهنگ چندین سال کار شده بود اما هیچ کس
موفق به کشف آن نشده بود. من با پیدا کردن رمز کار عبدالقادر مراغی هرچه از کارهای
او در کتاب هایش موجود بود را به خط نت امروزی در آوردم که در چندین مقاله به چاپ رسیده
اما ترجیح دادم در مجموعه مقالاتم هم آن ها را بیاورم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر