۱۳۹۳ خرداد ۳۱, شنبه

نمایش «گاو» با حضور مهرجویی، تقوایی و لیلا حاتمی

داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و لیلا حاتمی به تماشای نسخه بازسازی شده فیلم «گاو» نشستند.

به گزارش ایسنا، عصر جمعه 30 خرداد ماه فرهنگسرای نیاوران نسخه بازسازی شده فیلم «گاو» را پس از 45 سال به نمایش گذاشت.
داریوش مهرجویی که چند هفته قبل برای اکران این نسخه به پاریس سفر کرده بود و از کیفیت آن لذت برده بود، آمده بود تا دوباره این نسخه را ببیند و از مسوولان سینمایی و «لابراتوار پیشگامان سینمای آریا» برای انجام این بازسازی، تقدیر کند.
ناصر تقوایی دیگر فیلمساز هم نسل مهرجویی آمده بود تا تجدید خاطره بکند و درخواست همیشگی اش را دوباره مطرح کند تا بازسازی فیلم های قدیمی جدی گرفته شود. و لیلا حاتمی بازیگر سینمای ایران که اولین حضور رسمی اش را پس از داوری جشنواره فیلم «کن» در یک محفل رسمی داشت، در ردیف اول کنار مهرجویی و تقوایی به تماشای این نسخه نشست و سپس سالن را ترک کرد.
نسخه بازسازی شده فیلم «گاو»، باشگاه فیلم فرهنگسرای نیاوران را افتتاح کرد.


داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی

ناصر تقوایی هم با اشاره به دغدغه همیشگی اش درباره نگهداری نسخه های فیلم های قدیمی گفت: سینمای ایران در سال 47 شاهد یک موج نوی با سه فیلم بود که همیشه عنوان می شود و یکی از آنها «گاو» بود که مسیر دیگری را آغاز کردند. سه فیلم متفاوت (گاو، آرامش در حضور دیگران و قیصر) که هر کدام جریانی بودند.
خوشحالم که جریان بازسازی فیلم های قدیمی هم با فیلم «گاو» به عنوان اولین فیلم آن جریان آغاز شده است. شکایت من از تلویزیون به عنوان مالک خیلی از این فیلم هاست. آنها آرشیوهایی دارند که نگاتیوها را خوب نگه نمی دارند. چون معمولا رسم است که هر 5 سال یک بار نگاتیو ها دوباره مراحل لابراتواری را طی کنند نه اینکه در قوطی بمانند.
همیشه اعتقاد داشتم که سینمای ایران با بهترین فیلمی که تا حالا ساخته شده،شروع شده است؛ یعنی «حاج آقا آکتور سینما»، ببینید داستان این فیلم چقدر مدرن است،چنین فیلمی هم باید بازسازی شود.
تقوایی با بیان اینکه درباره فیلم «گاو» حرف زیاد دارد اما فرصت محدود است، سخنانش را اینگونه به پایان برد: ما وقتی فیلم سورئالی را همچون گاو، مثل یک فیلم مستند می پذیریم شگفتی است. با وجود اینکه ما ملت سنتی هستیم.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با عرض معذرت به حضور فیلمسازان ، خبرنگاران، گزارشگران رادیو وتلویزیون ومنتقدین فیلم. باز سازی یعنی از نو ساختن چیزی، آنچه که روی فیلم دیدنی «گاو»انجام شده باز سازی نیست،«ترمیم» است.همین!