۱۳۹۴ خرداد ۲, شنبه

فرهنگ شریف از کما خارج شد

فرهنگ شریف استاد مطرح و بنام موسیقی ایران که طی چند روز گذشته در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان عرفان بستری بود از کما خارج شده است.

به گزارش هنرآنلاین، فرهنگ شریف نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران که طی دوسال گذشته به سبب ضعف بدنی در منزل بستری بود، طی چند روز گذشته در بخش مراقب های ویژه بیمارستان عرفان بستری شده است. بر اساس اعلام سرپرست ببخش مراقبت های ویژه بیمارستان عرفان حال عمومی و سطح هشیاری این استاد پیشکسوت رو به بهبودی است
مجید پورقاسم گفت: امروز اول خردادماه استاد فرهنگ شریف که تحت نظر دکتر میرزاده است به بخش منتقل خواهد شد. استاد فرهنگ شریف موسیقی طی چند روزگذشته نیز تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته بود.


فرهنگ شریف

فرهنگ شریف از نوازندگان سرشناس و برجسته و صاحب سبک  تار است که سال ۱۳۱۰ در شهر آمل به دنیا آمد و از نوازندگان برتر نیم قرن اخیر ایران محسوب می شود. وی تار را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی داوود، تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آموخت، اما شیوهٔ نوازندگی وی به اساتیدش شباهتی ندارد و مخصوص خود اوست. همچنین وی از تکنوازان و بداهه نوازان سرشناس موسیقی ایرانی هم شناخته می شود.
شریف در سن دوازده سالگی اولین تک نوازی خود را که به صورت زنده از رادیو پخش می شد با موفقیت اجرا کرد و به دنبال آن در اغلب برنامه های گلها به عنوان تک نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می کرد. یکی از مهمترین و دلنشین ترین سبک های نوازندگی تار متعلق به اوست.
ایشان با ابداعاتی که در نحوه انگشت گذاری و مضراب زنی در نقاط مختلف سیم های تار انجام داده از تار صدائی کاملاً متفاوت به وجود آورده که بسیاری معتقندند زیباترین صدای تولید شده از ساز تار است.
این آهنگساز با قریحه بی مانندش ملودی های بسیار لطیف و زیبا ساخته، استفاده از ظرفیت های تار در صدادهی های متنوع، سکوت های سنجیده، آفرینش جملاتی فارغ از قالب های ردیف، جواب های کوتاه و مؤثر، اجرای ماهرانه انواع کشش ها و مالش های طولی و عرضی که ریشه در روش های ویولن نوازی ایرانی دارد، تکیه بر خیال آزاد و قدرت ایجاد موقعیت های خلسه آور هنگام تکنوازی و آفرینش کوک های گوناگون اختصاصی از ویژگی های برجسته هنر نوازندگی این استاد تار است.
فرهنگ شریف در کارنامه هنری خود با خوانندگانی چون اکبر گلپایگانی، ایرج، تاج اصفهانی، غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان و... همنوازی داشته است و در چند فستیوال بین المللی از جمله فستیوال موسیقی برلین توانسته است ساز تار را به خوبی به جهانیان بشناساند. فرهنگ شریف چند سالی را در دانشگاه های مطرح آمریکا به امر آموزش موسیقی مشغول بود.
فرهنگ شریف دارای نشان درجه یک هنری معادل دکترا است.

هیچ نظری موجود نیست: