۱۳۹۳ مهر ۸, سه‌شنبه

سعید دبیری: در صدای افشین غم خاصی بود

قدیمی ها - علی رجبی: افشین مقدم جز خوانندگانی است که با آهنگ «زمستون» به اوج شهرت رسید، شعر این اثر را سعید دبیری سروده است.

سعید دبیری به مناسبت تولد زنده یاد افشین مقدم در مورد این هنرمند و چگونگی خلق این اثر به «مجله اینترنتی قدیمی ها» گفت: شبی با بتی (همسر سابقم) به رستورانی که اسمش اگر اشتباه نکنم، «باربکیو» بود، رفتیم در هنگام برگشت، گفتند: پول میز حساب شده است و خواننده ای که در آنجا می خواند پول میز را حساب کرده بود، او افشین مقدم بود، سر میز ما آمد و با ما حرف زد، بلاخره آشنایی ما با او از آنجا شروع شد و گفت: دوست دارم با شما دوست باشم. ما این دوستی را قبول کردیم و او را به مهمانی ها دعوت می کردیم.

بتی و سعید دبیری

دبیری در ادامه گفت: زنده یاد افشین در آن زمان زیاد معروف نبود و بیشتر به عنوان خواننده آماتوری بود که ترانه های خارجی می خواند و از طرفی در گروه «شش و هشت» در کنار کیوان و داریوش برنامه داشت، خودش می گفت: من و کیوان زیاد در این کار شهرت نداریم و اگر هم داریم به این دلیل است که کمی در کنار داریوش فعالیت می کنیم. روزی به زنده یاد افشین مقدم پیشنهادی دادم و گفتم: می خواهی یک کار خوب اجرا کنی؟ او هم با اشتیاق قبول کرد. بلافاصله برایش کاری به نام «زمستون» ساختم و از آهنگ «زمستون» او به اوج شهرت خود رسید و عکس او در مجلات مختلف پخش شد. آهنگ «زمستون» باعث شهرت زنده یاد افشین مقدم شد و اسم او بر سر زبان ها افتاد.
وقتی از سعید دبیری در مورد جنس و نوع صدای زنده یاد افشین مقدم پرسیدم، او گفت: در صدای افشین غم خاصی بود که به دل می نشست و بغض خوبی در صدایش داشت. با این که ابتدا از دیگر خوانندگان تقلید می کرد، ولی نوع صدای او خاص بود و دیگر مثل صدای او را تا به امروز در موسیقی پاپ ندیدم.
سعید دبیری در ادامه درگذشت زنده یاد افشین مقدم را روایت کرد و گفت: او شبی با عجله به استودیو آمد و از ناصر چشم آذر خواست که ضبط ترانه اش را زود انجام دهد، ضبطش را نیمه کاره گذاشت و با عجله با گروهی به سمت شمال رفت، آن شب از اکثرا آشنایان و دوستان خود خداحافظی کرد، حتی وی همان شب به دیدار خانواده خود نیز رفت و از آن ها خداحافظی کرد. بلاخره وی در مسیر جاده هراز به سمت شمال به طرز وحشتناکی تصادف می کند و جان می سپارد. یکی از همراهان افشین مقدم بعدها برایم تعریف کرد» او زمانی که زخمی شده بود و جان داشت، در حدود یک ساعت و نیم در کنار خیابان بود و هیچ کدام از ماشین هایی که به سمت شمال می رفتند، حاضر نشدند، او را به بیمارستان ببرند، زیرا افشین بسیار صدمه دیده بود و بخشی از فرمان ماشین در بدنش فرو رفته بود و همه از این موضوع ترس داشتند، در صورتی اگر او را بلافاصله به بیمارستان می رساندند، افشین مقدم زنده می ماند.
سعید دبیری در ادامه عنوان کرد: در شب حادثه من از این موضوع خبر نداشتم و روز پنج شنبه که مهمانی داشتم، از طرف مجله جوانان با من تماس گرفتند و این موضوع را به من گفتند و از این بابت بسیار ناراحت شدم. روحش شاد.

افشین مقدم

سعید دبیری در پایان درباره موضوع شعر «زمستون» به «مجله اینترنتی قدیمی ها» گفت: «زمستون» ترانه ایست با شعری ساده که از سوز سرمای قشر ضعیف جامعه می گوید و ببین قشر ضعیف و برج نشین جامعه که هیچ وقت به درستی سرما و زمستون را حس نکردند و تنها از پشت شیشه در آپارتمان برف ها را دیدند و از ساختمان با پالتوهای ضخیم تا زمانی که وارد اتومبیل شوند، سرمای اندکی را حس کردند، تفاوت قائل می شود، زیرا آن ها هیچ وقت نمی دانند سرما و سوز چیست! در صورتی که خیلی از قشرهای بدبخت، این را به خوبی می دانند و درک کردند، شعر «زمستون» هم روایت کننده همین موضوع است.

۸ نظر:

سارا پارسی گفت...

روحش شاد و یادش همیشه زنده باد. ولی یک اشتباه در این خبر بود و آن هم اینکه زنده یاد افشین با آرزو هنرپیشه سینما ازدواج کرده بودند و کیوان با نادیا ازدواج کرده بود. با تشکر از گروه بی همتای قدیمی ها.

Unknown گفت...

روش شاد...
بالاخره همسر نادیا کی بود؟ افشین یا کیوان؟

ناشناس گفت...

باسلام و خسته نباشید..مطالبتون عالی هستن.آهنگ زمستون زیباترین آهنگیه که در عمرم شنیدم ممنون از اطلاعاتی که درموردش دادید..روح افشین شاد و صدایش جاودان

Unknown گفت...

با سلام به جناب دبیری
سالها پیش یک شب را در منزل شما با یکی از فامیل ودوستان سرشناس فوتبالیست قبل از انقلاب در تورنتو میهمان شما بودم باز هم از شما وهمسرتان تشکر میکنم اما جناب دبیری تا آنجا که من میدانم دوستان درست گفته اند کیوان با نادیا ازدواج کرد وهمسر مرحوم افشین آرزو هنرپیشه سینما بود کیوان یک بار در مصاحبه ای گفت چطور شد که ازدواج کرد وجدا شد وگفت که پسری از خانم نادیا دارد که در آلمان زندگی میکند وسالهاست او را ندیده است

ماشاالله - ا گفت...

درهمین نشریه قدیمی ها عکس آرزو غفاری برسر مزارهمسر متوفایش افشین گذاشته شده می توان جستجو کرد وآن را دید.

علیرضا گفت...

درمطلب و گفته های آقای دبیری چیزی در مورد همسر افشین یا کیوان گفته نشده !!!
واین فقط اشتباه خانم سارا پارسی است که نوشته:
.ولی یک اشتباه در این خبر بود و آن هم اینکه زنده یاد افشین با آرزو هنرپیشه سینما ازدواج کرده بودند ..
وآقای دارا گلزار (نویسندۀ معروف) هم بدون اینکه همۀ مطلب را بخوانند می نویسند:
اما جناب دبیری تا آنجا که من میدانم دوستان درست گفته اند کیوان با نادیا ازدواج کرد وهمسر مرحوم افشین آرزو هنرپیشه سینما بود.
عزیزان لطفاً به معنی جمله ها دقت کنید این دیگر املاء و انشا نیست.

سارا پارسی گفت...

با درود به شما آقای علیرضا،در متن این خبر اول نوشته شده بود که آقای دبیری میگوید که در شب تصادف زنده یاد افشین به دیدار نادیا میرود که مدت یکسال بوده که با او زندگی میکرده و از او صاحب یک فرزند بوده و از او خداحافظی می کند، ولی ظاهرا الآن که شما این متن را میخوانید این قسمت حذف شده. موفق باشید.

ناشناس گفت...

باسلام لطفا درصورت امکان گفتگوی آقای فرامرز امینی با خانم آرزوغفاری همسرزنده یاد افشین مقدم رامجددا در سایت بگذارید . باتشکر