۱۳۹۲ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

فرهت: آثار هنرمندان برگزیده جشنواره باید منتشر شود

آهنگساز و موزیسن پر آوازه موسیقی کلاسیک معتقد است باید از هنرمندانی که در جشنواره موسیقی فجر حائز رتبه های بر تر می شوند حمایت کرد و آثارشان را به صورت آلبوم انتشار داد.

شاهین فرهت در گفت و گو با هنرآنلاین، با اشاره به پیشرفت موسیقی در بین جوانان خاطرنشان کرد: خوشبختانه به دلیل وجود آکادمی هایی مانند دانشگاه ها و مدارس عالی موسیقی که در آن ها رویکردی آکادمیک به موسیقی وجود دارد شاهد پیشرفت این هنر در سال های اخیر بوده ایم. آثاری که ارائه می شود نشان از پیشرفت موسیقی در ایران دارد و باید با حمایت های بیشتر از جوانان مستعد فرصتی را برای ادامه این پیشرفت فراهم آوریم.
این آهنگساز و نوازنده پر آواز موسیقی با اشاره به تدریس موسیقی در مقاطع مختلف دانشگاهی در ایران، افزود: جشنواره فجر مجالی برای ارائه آثار برگزیده ای را برای اهالی موسیقی فراهم کرده تا در رقابتی فشرده بتوانند آثار خود را مطرح کنند.
وی درباره کیفیت آثار رسیده به جشنواره امسال گفت: در میان آثار رسیده هم کارهای خوب و استاندارد وجود دارد و هم کارهای ضعیف و متوسط. ولی در این میان برخی از آثار واقعا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
فرهت به اضافه شدن بخش پایان نامه در جشنواره موسیقی فجر نیز اشاره کرد و افزود: ایده ها و پایان نامه های بسیاری در سال های اخیر تهیه می شد که متاسفانه گاهی شاهد بودیم که این آثار در قفسه ها خاک می خورد و جشنواره موسیقی فجر فرصتی را برای ارائه این پایان نامه ها فراهم آورد.
رقابت میان گروه های مختلف در جشنواره فجر از جذابیت بالایی برخوردار است، ولی نباید نفرات برگزیده را پس از برگزاری جشنواره   رها کنیم. این هنرمندان سرمایه های موسیقی ایران هستند و باید به آن ها توجه شود.
او با بیان اینکه جشنوراه فجر فرصتی را برای آثار مختلف موسیقی از سراسر ایران فراهم آورده، گفت: البته برای هیات داوران مهم نیست که آثار از کدام منطقه به جشواره رسیده است، اما همین که شاهد حضور آثار در ژانرهای مختلف و از مناطق مختلف هستیم خود نکته ای قابل توجه است. جشنواره موسیقی فجر فرصت خوبی را برای هنرمندان جوان شهرستانی برای مطرح کردن آنان فراهم آورده است.
این هنرمند با بیان اینکه نسل جدید هنرمندان موسیقی بسیار پرتلاش ظاهر شده اند، اظهار کرد: هم در ایران و هم در سراسر جهان نسل جدید حرف های بسیاری برای گفتن دارد. شاید این نسل از نظر خلاقیت و احساس آثار کمی دچار ضعف شده باشد، ولی به میزان قابل توجه تکنیک در آن ها بالا رفته است.
فرهت در مورد نحوه حمایت از نفرات برگزیده نیز گفت: همیشه در همه جای دنیا آثار نفرات برگزیده فستیوال های موسیقی را به صورت آلبوم پخش می کنند. وقتی که آن هنرمند می بیند که اثرشان به صورت لوح فشرده و به صورت گسترده پخش شده با انگیزه بیشتری فعالیتش را ادامه می دهد. برای مثال وقتی هنرمندی از دانشگاه تهران با رتبه نخست فارغ التحیل شده و اثرش نیز در جشنواره موسیقی فجر نیز حائز رتبه های بر تر شده باید از او حمایت کرد و آثار او را انتشار داد. این امر در کنار ایجاد انگیزه برای هنرمند سبب ماندگاری اثر او نیز می شود.
این هنرمند عرصه موسیقی پیشنهادی را برای برگزاری جشنواره های موسیقی فجر در سال های آینده ارائه کرد و گفت: می توان هر سال بر روی یک موضوع تمرکز پیدا کرد. برای مثال یک سال بر روی آهنگسازی، یک سال بر روی نوازندگی، یک سال بر روی تحقیق و پژوهش و...
حضور جوانان و چهره های شناخته شده هیچ منافاتی با هم ندارد. این جشنواره فرصتی برای جوانان و مجالی برای دلگرمی هنرمندان با تجربه تر است.
او در پایان به حضور معاونت هنری جدید و ریاست جدید دفتر موسیقی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه قول هایی برای احیای ارکسترهای مختلف و کارهای عقب مانده در موسیقی داده شده است. امیدوارم در دولت جدید فرصتی فراهم شود تا هنرمندان ایرانی آثار خود را در کشورشان ارائه کنند.

هیچ نظری موجود نیست: