۱۳۹۲ اسفند ۹, جمعه

یادی از پرویز فنی زاده به مناسبت سی و چهارمین سالروز درگذشت پرویز فنی زاده

جوانان امروز: پرویز فنی زاده بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بود. فنی زاده قبل از اینکه فعالیت هنری را آغاز کند حروف چین و مصحح روزنامه اطلاعات بود.

در سال 1337 به کلاس های هنرهای دراماتبک رفت و با گروهی از دوستانش گروه «تئاتر گل سرخ» را تشکیل داد و در سال 1340 به عضویت گروه تئاتر «پازارگاد» درآمد. از آن پس در مقام بازیگر حرفه ای تئاتر به فعالیت هایش ادامه داد و کار در روزنامه اطلاعات را رها کرد و به اجرای نقش هایی روی صحنه و در تلویزیون پرداخت. فنی زاده در سال 1345 به استخدام اداره هنرهای دراماتیک (اداره برنامه های تئاتر) درآمد و استعداد خود را نشان داد.
در «منطقه جنگی»، «مستأجر»، «فرانسوا»، «پروازبندان»، «وای برمغلوب»، «یک نوکر و دو ارباب»، «حسن کچل»، «خوشا به حال بردباران»، «مرده های بی کفن و دفن»، «باغ وحش شیشه ای»، «استثنا و قاعده»، «سرگذشت مرد خسیس»، «سرباز لاف زن»، «خبرچین»، «استحاله»، «دست بالای دست»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «جایی که صلیب گذاشته اند»، «آی با کلاه، آی بی کلاه»، «چوب به دست های ورزیل»، «پستخانه»، «مترسکی در شب»، «قطار سریع السیر سانتیاگو»، «مسافران»، «گرگ ها» و «شش شخصیت در جستجوی نویسنده» شماری از نمایشنامه هایی هستند که فنی زاده در آنها بازی کرده است.


پرویز فنی زاده

استعداد و انعطاف او در بازیگری پای او را به سینما باز کرد. ایفای نقش یک روشنفکر پر حرف و مخالف خوان در «خشت و آینه» (1344) نخستین حضور او در جلوی دوربین فیلمبرداری است. فنی زاده پس از بازی در فیلم گاو (1348)، در فیلم رگبار (1350)، و سپس تنگسیر (1352) به ایفای نقش پرداخت.
بازی فنی زاده در نقش آقای حکمتی (رگبار) و اسماعیل (تنگسیر) یکی از ویژگی های بارز او را نشان داد: نگاه نافذ. بسیاری او را با همین نگاه نافذ ستودند و فنی زاده با همین نگاه نافذ به ایفای نقش های مؤثری در قیلمهای «گوزن ها» (1354)، و «بوف کور» (1354) پرداخت.
فنی زاده در پنجمین دوره جشنواره سپاس (1352) با بازی در فیلم «رگبار» جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد. وی در دو مجموعه تلویزیونی دایی جان ناپلئون (1354) در نقش مش قاسم و «سلطان صاحبقران» (1355) در نفش ملیجک استعداد خارق العاده ای از خود نشان داد.
او در فیلم هایی چون «غریبه»، «شام آخر»، «جمعه»، «سرخپوست ها»، «باغ بلور»، «قدغن»، و «اعدامی» نیز به ایفای نقش پرداخت که به اندازه فیلم های قبلی او تأثیرگذار نبودند.


مزار پرویز فنی زاده

شاید در ستایش از هنر فنی زاده هر چه بگوئیم کم باشد و اینکه او چون گوهری درخشان بود در سینما، تئاتر و تلویزیون فنی زاده 42 سال عمر کرد. او از سال های میانه زندگی کوتاهش تحت تأثیر وسوسه های زمینی به ویران کردن خود پرداخت و تمام استعداد و توان و تجربه های خود را به پای همین وسوسه ها هدر داد و مرگش نیز در پی همین وسوسه رقم خورد.
پرویز فنی زاده سرانجام در سال ۱۳۵۸ بر اثر بیماری کزاز در ۴۲ سالگی در بیمارستان ایرانمهر درگذشت. فیلم سینمایی «اعدامی» که وی در آن زمان در آن مشغول ایفای نقش بود، با مرگش ناتمام ماند و نقش او را در آن فیلم رضا کرم رضایی بازی کرد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

بهروز وثوقي در خاطراتش از تلاش خود براي نجات آن بازيگر توانا مي گويد اما گويا هيچ چيز نتوانست وي را از آن شيطان رنگارنگ نجات دهد جز مرگ. صد حيف.
اما من با ديدگاه شما موافق نيستم. فني زاده در فيلم سرخپوستها بسيار عالي درخشيد. با کارگرداني که آن زمان آماتور بود، بازي فوق العاده اي داشت

ماشاالله - ا گفت...

با سلام
وبا درود بر روان پاک پرویز فنی زاده

پرویز فنی زاده متولد سال 1316تهران است . دخترش دنیا عروسک گردان در تئاتر وسینما وبازیگر است اوهمسر فیلمبردار سینما آبتین سهامی است. فنی زاده علاوه بر تئاتر وسینما در مجموعه های تلویزیونی دایی جان ناپلئون - سلطان صاحبقران – سفربهاری – واختاپوس بازی کرد . او پس از مرگ عزت الله نوید که در سریال اختاپوس نقش کُلُنل ولی الله خان را بازی می کرد، به جمع بازیگران این سریال پیوست وبا نام " آقای اردیبهشت " به بازی در چند قسمت از سریال اُختاپوس پرداخت که بعداً به دلایلی - شاید تعهد بازی در نمایش ها یا فیلم ها ی دیگر- از سریال خارج شد ، و جهانگیر فروهر با نام مستر کاف به جای او آمد .فنی زاده در پنجمین فستیوال جایزه سپاس در سال 1352 جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در فیلم رگبار به دست آورد.