۱۳۹۱ اسفند ۵, شنبه

غافلگیری کیارستمی در «ارمغان غربی»


شرق - پرویز براتی: مقصد، پلاک 11 ساختمانی بازسازی شده در خیابان ارمغان غربی تهران است.

با اینکه جرثقیل، ورودی خیابان را برای برافراشتن یک ساختمان بلند مرتبه مسدود کرده و باید از خیابان های اطراف به این ساختمان رسید، جمعیتی چند هزار نفری موانع را پشت سر گذاشتند تا از جدیدترین عکس های عباس کیارستمی در گالری تازه تاسیس «بوم» دیدن کنند؛ شبی باشکوه برای هنر ایران و البته برای کیارستمی که به تازگی کارگاه های فیلمسازی اش را در استراسبورگ به پایان برده و 24 اثر دیده نشده اش را برای هموطنان به ارمغان آورده است.
شب گذشته در افتتاحیه نمایشگاه عکس های کیارستمی چهره های آشنا زیاد بودند، آنقدر که از قلم افتادن برخی شان پوزش می خواهیم: بهمن فرمان آرا، داریوش شایگان، محمود دولت آبادی، مهدی الهی قمشه ای، رضا کیانیان، کوروش شیشه گران، هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، سامان مقدم، پرویز کلانتری، پری و منصور ملکی، مرتضی کاظمی، علی قربانزاده، افشین پیرهاشمی، علیرضا سمیع آذر، همایون ارشادی، پری وش گنجی، رضا اسماعیل نیا، نصرت الله مسلمیان و خیلی های دیگر. کیارستمی در سه سالن جداگانه این گالری، مجموعه «سفیدبرفی» خود را روی دیوار برده؛ عکس هایی سیاه وسفید مربوط به 10 سال گذشته در ابعاد دو تا سه متر که نمایش آنها تا پایان فروردین 1392 ادامه دارد. در اتاقکی کوچک هم، فیلم «جاده ها» روی پرده رفته بود.
کیارستمی که روز گذشته سوژه اول نگاه ها و دوربین ها بود، نتوانست غافلگیر شدن خود را از این همه استقبال پنهان کند. با این حال در پاسخ به این که انتظار چنین غافلگیری ای را داشت، می گوید: مردم در شرایطی قرار دارند که از حرکتی که احساسات شان را قدری تهییج کند، استقبال می کنند. قبل از گفت وگو با او، داریوش شایگان در سخنانی کوتاه نگاه دوست دیرین خود را به مقوله عکس تحسین می کند. شایگان که جزو اولین بازدید کنندگان است به ما می گوید: از عباس کیارستمی توقع داشتم که این طور خوب و تحسین برانگیز ظاهر شود. همیشه کارهای کیارستمی درجه یک است و این عکس ها هم مثل همیشه زیباست. کیارستمی همواره یکی از علایق و دغدغه های روزانه اش را پرداختن به کارهای بصری و عکاسی دانسته. او تاکید می کند: تنها چیزی که می تواند پشتوانه این ادعا باشد، کارهای جدیدم است. در حال حاضر چهار، پنج مجموعه عکس جدید دارم که هنوز کسی آنها را ندیده و عرضه شان به دلیل نبود فضای مناسب فعلا امکان پذیر نیست. او ترجیح می دهد نام آثاری را که به دیوار آویخته، عکس نگذارد: کارهای من نامشان عکس نیست و مطلقا نمی توانم به آنها بگویم عکس. اینها artwork هستند، برای اینکه رویشان کار شده و عکسِ صِرف نیستند. چند سال پیش که موزه هنرهای مدرن نیویورک برایم نمایشگاه گذاشت، عنوان Image Maker به من اطلاق کردند که مرادف تصویرساز است. کارم بیشتر به نقاشی نزدیک می شود؛ هر چند پشتوانه اش طبیعت و عکس است. ناگهان در حالی که دو عدد از عکس هایش را نشانمان می دهد، می گوید: برخی از این آثار برف کویر را نشان می دهد. آدم ها می گفتند 30 سال در این منطقه کویری که من از آنها عکاسی کردم، برف نباریده بود.
گیزلا وارگا سینایی، نقاش با اشاره به عکس های این هنرمند می گوید: این عکس ها احساسی در ما ایجاد می کند که شهر را رها کنیم و به دامان طبیعت پناه ببریم. با دیدن این عکس ها دل مان برای طبیعت تنگ می شود. این نقاش، شروع خوب فعالیت گالری بوم را هم مهم می داند: گالری تازه تاسیس بوم خیلی باسلیقه ظاهر شده. خوشحال می شویم هر روز یک گالری تاسیس می شود. کیارستمی هم مثل همیشه عالی است.
مرتضی کاظمی، معاون اسبق هنری وزارت ارشاد که از حاضران نمایشگاه است، درباره این نمایشگاه می گوید: کیارستمی هنرمند همیشه پیشگامی است که همواره حرفی جدید برای گفتن دارد. در عکس های نمایشگاهش رویکرد جدیدی می بینم. از او انتظار می رفت که چنین تحسین برانگیز ظاهر شود. نکته دیگر اهمیت بازگشایی گالری های جدید است. فکر می کنم هر گالری جدید راه و منظر جدیدی را به روی مردم باز می کند. سامان مقدم، کارگردان هم درباره این نمایشگاه می گوید: کارهای کیارستمی را از سال ها پیش دنبال می کنم. وجه هنرمندی او را همانقدر مهم می دانم که سینماگر بودنش. او سینماگر بزرگ و آرتیستی است که بر نسل من و بعد از من تاثیر گذاشته است. کیارستمی بیش از 30 سال است روی طبیعت کار می کند. فعالیتش را در عکاسی از مجموعه «درخت ها» و «پرنده ها» شروع کرد و بعد عکس هایی گرفت که باران پشت شیشه ماشین را به تصویر می کشید. بعد از آن به «جاده ها» رسید و پس از آن «دیوار»، «پنجره» و حالا «برف». با اینکه این هنرمند طی سال های گذشته در موزه ها و مراکز معتبر هنری دنیا نمایشگاه گذاشته اما ظرف چهار سال گذشته سه نمایشگاه در تهران برپا کرده که این در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

هیچ نظری موجود نیست: