۱۳۹۳ آذر ۲۲, شنبه

یک استاد ادبیات: «بهار» بی همتاست

یک استاد ادبیات گفت: محمدتقی بهار در تسلط و به کارگیری شعر کلاسیک بی همتاست.

دکتر ابوالقاسم قوام در گف وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان، با اشاره مختصری به زندگی بهار گفت: میرزا محمدتقی بهار ملقب به ملک الشعرا، ادیب و روزنامه نگار برجسته مشهدی، در آذرماه سال 1263 دیده به جهان گشود. بهار مقدمات ادبیات فارسی را نزد پدر خود آموخت و برای تکمیل معلومات عربی و فارسی به محضر ادیب نیشابوری رفت.

محمدتقی بهار
او افزود: ملک الشعرا از نظر تسلط و توانایی در شعر کلاسیک بی نظیر و منحصر به فرد است به طوری که می توان گفت قبل و بعد از وی شاعری همچون او به شعر کلاسیک نپرداخته است.
این استاد ادبیات اظهار کرد: فاصله زمانی زیادی لازم است تا شاید کسی بتواند همچون بهار به شعر کلاسیک بپردازد.
او همچنین گفت: محمدتقی بهار علم و آگاهی بسیاری از شعر و ادب کلاسیک داشت و همین امر باعث شده است اشعار وی از جمله شعرهای خاص و درجه یک کلاسیک به شمار آید.
کمتر شاعری را می توان دید که هم مسائل سیاسی و اجتماعی زمانه در شعرش بازتاب شده باشد و هم سنت شعری در آن به چشم آید ولی در اشعار محمدتقی بهار این خصیصه شعری به خوبی نمایان است.
او همچنین بیان کرد: تسلط و آگاهی فراوان بهار بر شعر فارسی به وی این امکان را داد تا آغازگر دانش سبک شناسی در ایران شود و میراث ارزنده ای از این دانش برجای بگذارد.
این استاد ادبیات گفت: آثار منظوم و منثور بهار بسیار متنوع است و انواع شعر سنتی، محلی، دستور زبان، سبک شناسی، مقاله و... را در بر می گیرد.
دکتر قوام تصریح کرد: از مهم ترین آثار بهار می توان به دیوان اشعار او در دو جلد، سبک شناسی در سه جلد، تاریخ احزاب سیاسی، تصحیح برخی از متون کهن فارسی مانند تاریخ سیستان و تاریخ بلعمی اشاره کرد.
او در خصوص شهرت محمدتقی بهار نیز گفت: سرشناس شدن بهار بر چند وجه استوار است و تنها نمی توان به یکی دو مورد آن اشاره کرد چرا که بهار از یک طرف در شعر کلاسیک بی همتا بود و از طرف دیگر آغازگر کارهای علمی و پژوهشی بود و از جمله روزنامه نگاران برجسته و فعال در فعالیت های سیاسی و اجتماعی محسوب می شد.

هیچ نظری موجود نیست: