۱۳۹۳ آذر ۲۲, شنبه

«علی حاتمی» در پشت صحنه فیلم نیمه کاره اش + عکس

یک هفته پس از درگذشت زنده یاد علی حاتمی، انتشار عکسی از او در پشت صحنه فیلم سینمایی ناتمام «جهان پهلوان تختی»، بهانه خوبی است برای این پرسش که چرا تاکنون درباره اسطوره هایی مانند جهان پهلوان تختی یا علی حاتمی کار درخور توجهی ساخته نشده است؟

به گزارش ایسنا، تقریبا عادت کرده ایم که هر چند وقت یک بار، فیلم جدید هالیوودی از یکی از اسطوره سازی های آمریکایی را در بساط سی دی فروش ها پیدا کنیم؛ فیلم هایی که گاه از شبه اسطوره ها ساخته می شوند و گاه از آدم های عادی و یا حتی جعلی که قرار است به اندازه ی یک اسطوره برای مردم دنیا تصویر شوند.


«علی حاتمی» در پشت صحنه فیلم نیمه کاره اش

اما در این میان، در سینمای ایران کمتر فیلم سینمایی را می توان یافت که در عین خوش ساختی، ستایش درستی از اسطوره های حقیقی این ملت داشته باشد.
به عنوان مثال «جهان پهلوان تختی» که یکی از اسطوره های بی بدلیل جوانان این کشور بوده و اتفاقا زندگی ورزشی و عادی و مبارزات پنهان و آشکار او در پیش از انقلاب اسلامی، با انگاره های سیاسی و ارزشی فعلی جامعه ی ما همخوانی بسیار زیادی دارد، یکی از همان اسطوره هایی است که تاکنون کار چندانی در ارتباط با او انجام نشده است.
سال های قبل و در نیمه نخست دهه هفتاد، استاد علی حاتمی که در ساخت فیلم هایی با رنگ و بوی ایرانی و تاریخی ید طولایی داشت، تلاش کرد که برای نخستین بار «جهان پهلوان تختی» را روی پرده ی نقره ای بیاورد اما این فیلم با درگذشت وی ناتمام ماند.
با مرگ علی حاتمی، «هدایت فیلم» که تهیه کننده «جهان پهلوان تختی» بود، اگرچه دوست داشت فیلم را سریع تر تمام کند اما هیچ کارگردانی حاضر به ادامه راه حاتمی نشد، چرا که گفته می شود فیلمنامه ی کاملی در اختیار نبوده و ضمن آنکه صحنه های فیلمبرداری شده توسط علی حاتمی خیلی کم بوده است. نهایتا قرار شد بهروز افخمی «جهان پهلوان تختی» را بسازد؛ فیلمی که فضایی کاملا متفاوت با آنچه علی حاتمی مدنظر داشت را دنبال می کرد و اگرچه بازیگران چهره همراه بود اما نتوانست با اقبال مخاطبان روبه رو شود.
البته این نکته را نیز می توان یادآور شد که زنده یاد علی حاتمی، خود یکی از چهره های ویژ هنر ایران است که در طول نزدیک به دو دهه از درگذشت او، هنوز هیچ تلاشی برای شناسایی اش به نسل جوان تر نشده است؛ جز آنکه هر سال در سالگرد درگذشت او، خاطرات همکارانش مرور شده و از فقدان این سینماگر متبحر ایرانی ابراز تاسف می شود!
عکسی که به پیوست مشاهده می کنید را مصطفی شایسته (مدیرعامل «هدایت فیلم») از پشت صحنه فیلم سینمایی «جهان پهلوان تختی» منتشر کرده که در آن علاوه بر زنده یاد علی حاتمی، وی و تورج منصوری نیز حضور دارند. این عکس مربوط به آذرماه 1375 و چند روز قبل از درگذشت حاتمی است.

هیچ نظری موجود نیست: