۱۳۹۲ مرداد ۲۳, چهارشنبه

به مناسبت سالروز درگذشت حسینعلی وزیری تبار، موسس نخستین ارکستر نابینایان

امروز بیست و سوم مرداد سالروز در گذشت حسینعلی وزیری تبار است، وی مشهورترین و موفق ترین نوازنده قره نی است.

به گزارش هنرآنلاین، حسینعلی وزیری تبار در سال ۱۲۵۸ خورشیدی متولد شد. وی شاگرد شعبهٔ موزیک مدرسهٔ دارالفنون بود.او دارای تکنیک انحصاری و توانایی‌های خاص در نوازندگی و معلم هنرستان عالی موسیقی بود. همچنین موسس اولین ارکستر نابینایان بود.
در نوجوانی به خاطر علاقه ای که به موسیقی داشت به مدرسه موسیقی نظام رفت و مبانی علمی موسیقی غربی را فراگرفت. سپس وارد دسته موسیقی شد، با افتتاح مدرسه موسیقی دولتی در سال 1307 شمسی وی نیز با شرکت در کلاس های این مرکز به تکمیل معلوماتش در زمینه ساز مورد علاقه خود، یعنی قره نی پرداخت و بعد نزد ابراهیم خان منصوری ردیف ها را آموخت.
وزیری تبار مشهورترین و موفق ترین نوازنده قره نی بود. اوا با ساکسیفون و ویولن نیز آشنایی داشت. وی در سال 1310 شمسی به عنوان مدرس موسیقی به بین النهرین رفت و در کاظمین و کربلا به تدریس مشغول شد. پس از بازگشت به ایران، تحصیلات خود را در هنرستان موسیقی عالی پی گرفت و موفق به اخذ دیپلم شد و بعد از آن به سمت مدرس موسیقی در مدارس بزرگ شهر شیراز منصوب گشت. از جمله خدمات او در شیراز، آشنا ساختن موسیقیدان های دوره گرد به تکنیک موسیقی بود.

وزیری تبار در سال 1320 به تهران آمد و معلم موسیقی در آموزشگاهها شد و در همان سال به سمت نوازنده ارکستر نوین در تهران به کار پرداخت. این نوازنده در سال 1328 به تدریس در هنرستانهای ملی موسیقی اشتغال یافت. همچنین پس از افتتاح برنامه گلها با نوازندگانی چون ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، حسین تهرانی، نصرالله زرین پنجه، جواد معروفی، غلامحسین بنان و عبدالعلی وزیری همکاری کرد و آثاری از خود به جا گذاشت. از جمله خدمات او زحمت و کوشش فراوانی است که وی در ترتیب ارکستر نابینایان کشید و از آثار وی تصنیف در بیات اصفهان، قطعه به یاد تو در دستگاه همایون، آهنگ به یاد شیراز و نیز صفحات دیگری از وی به یادگار مانده است.

هیچ نظری موجود نیست: