۱۳۹۵ آذر ۲, سه‌شنبه

«صدای طهرون» برای چهارمین‌بار در گوش‌ها می‌پیچد

آلبوم موسیقی «صدای طهرون ۴» با صدای زنده‌یاد مرتضی احمدی به بازار موسیقی آمد.
به گزارش ایسنا، در این آلبوم مانند سه آلبوم پیشین، قطعات ضربی‌خوانی دیگری از فرهنگ کوچه و بازار تهران قدیم منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به مراکز فروش محصولات فرهنگی در سراسر کشور، این اثر را تهیه‌ کنند.
۱۰۷ قطعه‌ی ضربی‌خوانی در زمان حیات مرتضی احمدی از او ضبط شده بود که ۲۵ قطعه‌ی آن در سال‌های ۸۹ و ۹۱ در قالب دو آلبوم منتشر شد، اما تعداد زیادی از این قطعات در انتظار مجوز بود و عمر این بازیگر قدیمی کفاف نداد تا شاهد انتشار تمام آثارش باشد.

زنده‌یاد مرتضی احمدی

مجموعه‌ی ضربی‌خوانی‌های مرتضی احمدی که در سال ۸۸ ضبط شد، سال ۸۹ با عنوان «صدای طهرون (توپخونه)» و سال ۹۱ با عنوان «صدای طهرون (شمس‌العماره)» در سالگرد تولدش به انتشار رسید. این مجموعه، بعضی قطعات موسیقی تهرانی را که در حال فراموشی است، دربرمی‌گیرد.
بابک چمن‌آرا - ناشر موسیقی - که ضبط و انتشار قطعات ضربی‌خوانی مرضی احمدی را برعهده دارد، پیش از این درباره چگونگی این‌ کار به ایسنا گفته بود: نوروز سال ۸۸ بود که به واسطه دوستی‌ای که با نوه مرتضی احمدی داشتم، برای عید دیدنی به خانه‌اش رفتم. با خورش چاغاله‌بادوم از ما پذیرایی «طهرونی» کرد. هنگام گپ زدن صحبت از این شد که چرا آقای احمدی آهنگ‌ها را ضبط نمی‌کند؟ او نیز جواب داد که خیلی دلش می‌خواهد این کار را انجام دهد، زیرا ۴۰ سال درپی جمع‌آوری اشعار بوده است. من ‌ آن زمان استودیو هم داشتم و به او پیشنهاد کردم تا آثارش را ضبط کنم. ما از فروردین سال ۸۸ ضبط قطعات را هفته‌ای سه جلسه‌ آغاز کردیم. تا آخر تابستان نیز در مجموع ۱۰۶ قطعه را ضبط کردیم.
او با بیان این‌که برای انتشار آلبوم سوم وقفه افتاد، اظهار کرده بود: سر مجوز آن به مشکل برخوردیم، زیرا شعرهای‌مان تمام شده بود و باید مرحله شعر را هم دوباره از سر می‌گذراندیم. زمانی که مجوز آلبوم‌های ۳، ۴ و ۵ را گرفتیم، حال آقای احمدی خوب نبود و دست و دل هیچ‌کدام‌مان نمی‌رفت که این کار را انجام‌ دهیم. متاسفانه او در یلدای ۱۳۹۳ فوت شد و از آنجایی که من در زمان فوت هیچ‌کس، کاری را منتشر نمی‌کنم، به خودم قول دادم این کارها را همچنان در تولدهایش منتشر کنم.
این تهیه‌کننده موسیقی افزوده بود: در حال حاضر آلبوم چهارم و پنجم تقریبا آماده است و آلبوم چهارم با تاخیر چند روزه نسبت به روز تولد آقای احمدی منتشر می‌شود. پنجمین آلبوم هم سال آینده منتشر خواهد شد. ۱۰۶ قطعه بعد از یکی - دو سال به ۱۰۷ قطعه رسید که از میان آن‌ها و در این پنج آلبوم، حدود ۶۰ قطعه منتشر شده است. قطعات برای ششمین آلبوم هم وجود دارد، اما نمی‌دانم بتوانم برایش مجوز بگیرم یا خیر.

هیچ نظری موجود نیست: