۱۳۹۴ بهمن ۷, چهارشنبه

گیتی ساعتچی: مبنای «معمای شاه» اسناد تاریخی است

«گیتی ساعتچی» از بازیگران پرسابقه سینما و تلویزیون ایران به شمار می رود. مردم در بسیاری از فیلم ها و سریال ها، از او خاطره دارند.
به گزارش جوان آنلاین، او در مقام سخن گفتن از نقش آفرینی خود در سریال معمای شاه، به نکاتی تاریخی از واکنش های سران رژیم گذشته به سریال های قبل از انقلاب خود اشاره کرده است که جالب می نماید.

شما قبل از اینکه به ایفای نقش تاج الملوک در سریال معمای شاه بپردازید، درباره او چه می دانستید؟
قبل از این سریال، تقریباً چیزی نمی دانستم! بعد کتاب خاطرات تاج الملوک را خواندم تا بفهمم چگونه زندگی کرده و چطور زنی بوده است. شش ماه این کتاب تاریخی و برخی آثار دیگر را که آقای ورزی به من داده بودند، مطالعه کردم و ویژگی های این شخصیت را که اصلاً برایم آشنا نبود، در آوردم. از گوشه و کنار چیزهایی شنیده بودم، ولی خودم کنجکاوی و تحقیقی نکرده بودم، اما با این کتابی که خواندم روحیه قلدر مآب و شخصیت او را شناختم.


گیتی ساعتچی

به نظر شما این شخصیت چه ویژگی هایی دارد؟
آدم مسلطی است! اتفاقاً سعی کردم این وجه از این شخصیت را در خانواده پیاده کنم، اما در زمانه ما فایده ندارد و دیگر کسی تره هم برای حرف آدم خرد نمی کند! (با خنده)

بخش عمده فعالیت های هنری شما به قبل از انقلاب برمی گردد. شما هیچ یک از اعضای خانواده سلطنتی را ندیده بودید؟
ابداً. ما را راه نمی دادند! البته گاهی برخی واکنش های آنها به کار خودمان را می شنیدیم. مثلاً یادم است وقتی سریال «ایتالیا - ایتالیا» را کار می کردیم، دیالوگی داشت به این مضمون که «کیلو کیلو رد می کنی!» خبر این دیالوگ به گوش اشرف پهلوی رسیده و او به خودش برداشته بود. فردای آن روز کار سریال را متوقف و قطبی، آقای نوذر آزادی را به رادیو تلویزیون وقت احضار کرد. به هرحال بعد از بحث های زیاد، او را مجبور کردند تا این جمله را از سریال حذف کند. یا در مورد دیگر سر سریال «تلخ و شیرین» ولیعهد به هویدا گفته بود این پسر و دختر را بیاورید من ببینم که البته اصلاً چنین ملاقاتی اتفاق نیفتاد! دیده بود ما در سریال خیلی فقیر هستیم ـ نقش یک پسر و دختر فقیر را بازی کرده بودیم ـ گفته بود اینها را بیاورید به هر کدام شان یکی یک پیکان بدهم! ما در سریال گداگشنه بودیم و او هم بچه بود و باورش شده و گفته بود: اینها را بیاورید که به آنها پیکان بدهیم. بعد از طریق دفتر سینمایی فهمیدیم هویدا این کار را نکرده است!

بالاخره پیکان نصیب تان نشد؟
خیر، گفتند: «نه، اینها گداگشنه اند، لازم نیست پیکان به اینها بدهید!» در هر حال از شوخی گذشته، هیچ برخوردی با هیچ کدام شان نداشتم، ولی در اثر مطالعاتی که کردم، شناخت خوبی پیدا و سعی کردم ویژگی های او را در نقش در بیاورم. در فاصله ای هم که روی این نقش مطالعه می کردم، رفتارم در خانه هم همانطور شده بود و با همه همانطور برخورد می کردم!

پس مطالعاتتان درباره این شخصیت، منحصر به همان مواردی بود که اشاره کردید؟
بله، چند کتاب تاریخی از جمله خاطرات تاج الملوک و متن هایی را که درباره این شخصیت نوشته بودند به من دادند که با دقت خواندم.

ایفای نقش شما در این سریال چه مدت طول کشید و چقدر درگیر این سریال بودید؟
حدوداً دو سال. در همه سکانس های مربوط به کاخ های سلطنتی نقش داشتم. بماند که چقدر تمرین کردم و چه روزهای سختی را برای تمرین از سر گذراندم. منظورم لباس و سنگینی گریم و این موارد است. دو سه ساعت باید زیردست گریمور می نشستم که خیلی برایم سنگین بود.

از این دوره طولانی بازیگری در این سریال خاطره تلخ و شیرینی هم دارید؟
بله، خاطرات فراوان هستند و هر روز اتفاق قشنگی می افتاد، حتی خاطرات تلخ آن هم قشنگ بود. یک بار چون لباس و کفش هایم سنگین بودند، زمین خوردم و مچ پایم پیچ خورد و مرا به بیمارستان طالقانی که نزدیک آنجا بود بردند. فردا صبح باید بقیه کار را می گرفتند، برای همین شبانه مرا به بیمارستان بردند و عکس گرفتند و درمان کردند.

ایفای این نقش برایتان سخت بود؟
خیلی برایم سخت بود. به همین دلیل هم بعد از کار مریض شدم و به بیمارستان رفتم. همگی برای این سریال خیلی زحمت کشیدیم. کار سختی بود.

در بین کارهایی که تا به حال انجام داده اید، سریال معمای شاه چه جایگاهی دارد؟
برای من یک است. من این کار را بهترین نقش آفرینی خودم درطول مدت کارم می دانم. کاری است که به هرحال چه بخواهیم و چه نخواهیم در تاریخ باقی خواهد ماند و در ادوار مختلف دیده خواهد شد. طبعاً کسانی هم که این سریال را بازی کردند، جلوه ای از بازیگری خود را به آیندگان نشان داده اند.

از جنبه غیرتاریخی چطور؟
باز هم این کارم را بهترین می دانم. چون از لباس پوشیدن و گریم گرفته تا دیالوگ هایم که حالت دستوری داشت، برایم جالب بودند. تا کنون چنین نقشی را تجربه نکرده بودم.

پس کلاً از مقتدر بودن خوشتان می آید؟
بله، مخصوصاً که تاج الملوک مثل «رئیس مافیا» خیلی قلدر بود. خودم هم اینجور هستم و حرف زور کتَم نمی رود، به همین دلیل با این نقش همذات پنداری داشتم.

بازخوردهایی که از سوی تماشاگران دریافت کرده اید چگونه بوده است؟
الان خوب شده است، ولی اوایل خیلی خوب نبود!

چرا؟
در اوایل عده ای بودند که می گفتند: چرا اینقدر خرج کرده اند؟ چرا اینقدر قضاوت های این سریال صریح است؟ و... ما هر چه می گفتیم تمام اسناد تاریخی نشان می دهند خانواده شاه همین طور بوده اند، قبول نمی کردند! می گفتم: «آنها که قطعاً مثل من و شما زندگی نمی کردند، ریخت و پاش داشتند و دم به ساعت پاریس و لندن می رفتند.» اینگونه آدم ها و انتقاداتشان، مقداری کمتر از اوایل پخش سریال شده اند.

بازی شما را چطور دیدند؟
همه گفتند خودِ خودش بودی! خیلی قبول داشتند.

به عنوان یک مخاطب، نه بازیگر، این سریال را چطور دیدید؟
برای خود من که جالب است، هر آدمی دوست دارد تاریخ کشور خود را در قالب اینگونه برنامه ها ببیند. همانطور که گفتم بعضی ها گلایه می کنند فلان بخش های سریال، اغراق دارد یا با بهمان روایت تاریخی همخوانی ندارد و از این قبیل حرف ها! خیال می کنند من واقعاً ملکه مادر هستم و باید جواب بدهم! می گویم بروید از محقق و نویسنده و کارگردان بپرسید! من چه کاره ام؟ من صرفاً بازیگر نقش بوده ام.

ایفای نقش شما تمام شده است یا هنوز ادامه دارد؟
تمام شده است، ولی ماه گذشته گفتند یک پلان مانده است و بیا بگیریم. صورتم نسبت به آن موقع لاغرتر شده است، ولی آقای ورزی گفتند مهم نیست و گرفتند.

پس بازی خودتان را در معمای شاه قبول دارید و به آن نمره 20 می دهید؟
به آن نمره هزار می دهم! دیگران راضی بوده اند و می گویند نقش را درست در آورده ای و این اسباب خوشحالی ام است. نمی دانم تعارف می کنند یا واقعاً نقش در آمده است؟ به هرحال برای خودش تجربه ای بود.

هیچ نظری موجود نیست: