۱۳۹۴ دی ۲, چهارشنبه

تأسیس خانه فرهنگ طهران مزین به نام «مرتضی احمدی»

آلبوم «صدای طهرون» اثر زنده‌یاد مرتضی احمدی همزمان با نخستین سالروز درگذشت این هنرمند رونمایی شد و دوستدارانش خاطرات او را مرور کردند.
به گزارش ایسنا، در مراسمی که با اجرای فرزاد حسنی در مجموعه سعدآباد برگزار شد، از تمبر زنده‌یاد مرتضی احمدی هم رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم، مدیر مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد با اظهار خرسندی از برگزاری چنین برنامه‌ای در این مجموعه، گفت: بزرگداشت هنرمندان در واقع بزرگداشت فرهنگ و ارزش‌های معنوی جامعه است.
یوسف منصورزاده ادامه داد: برگزاری چنین مراسمی در سعدآباد، افتخاری برای ما محسوب می‌شود، البته باید چنین مناسبت‌هایی با پیامی عمیق در جامعه انعکاس پیدا کند. مرتضی احمدی از هنرمندانی است که در میان اقشار مختلف جامعه محبوبیت دارد. امیدوارم دیگر هنرمندان هم بتوانند آثاری با سبک و سیاق مرتضی احمدی پدید آورند تا در فرهنگ و هنر این مملکت به ثبت برسد.

مرتضی احمدی

بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی ناشر آلبوم «صدای طهرون» اختصاص داشت و بابک چمن‌آرا در سخنانی گفت: ضبط 107 قطعه از آثار زنده‌یاد مرتضی احمدی از سال 88 آغاز شد که شامل ضربی‌خوانی‌های او درباره طهران قدیم بود. بخشی از این قطعات در سال 89 مجوز انتشار گرفت و در سال 92 هم مجموعه دیگری از «صدای طهرون» به بازار آمد.
او اظهار کرد: اکنون موفق شده‌ایم برای مجموعه‌های سوم، چهارم و پنجم هم مجوز بگیریم و هر سال، یکی از این مجموعه‌ها منتشر می‌شود. امروز هم شاهد رونمایی «صدای طهرون 3» هستیم و قطعا برای دیگر آلبوم‌های این هنرمند اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
وی با بیان این‌که قرار بود مجموعه سوم صدای طهرون در زمان حیات مرتضی احمدی منتشر شود، گفت: مرتضی احمدی سال گذشته در چنین روزی ما را ترک کرد و نشد این اثر در زمان حیاتش منتشر شود. بعد از درگذشت او هم، دل و دماغی برای ما نماند که بخواهیم این اثر را منتشر کنیم؛ اما امروز پس از یک سال با همراهی بهرنگ بقایی، از این مجموعه رونمایی می‌کنیم.
مدیر مرکز موسیقی بتهوون معتقد است: مرتضی احمدی شب یلدا ما را ترک کرد تا باعث شود بخشی از فرهنگ یلدا در دل و ذهن ما باقی بماند. من یک پیشنهاد هم دارم و می‌خواهم از مسؤولان قول بگیرم تا در آینده‌ی نزدیک، خانه‌ای برای فرهنگ طهران تأسیس شود و آن را به نام مرتضی احمدی مزین کنند.
چمن‌آرا افزود: من بخشی از هزینه‌های مالی انجام این کار را تقبل می‌کنم و معتقدم چنین خانه‌ای می‌تواند تمام عناصر فرهنگی تهران قدیم را حفظ کند و حتی پس از آن به درآمدزایی منجر شود.
داریوش اسدزاده، یکی دیگر از مهمانان این مراسم بود که خاطراتی از زنده‌یاد مرتضی احمدی بیان کرد و گفت: هشت روز پیش از مرگ مرتضی، کنارش بودم و هرچه سعی کردم او لبخند بزند این کار را نکرد.
او با بیان این‌که مرتضی احمدی آخرین دوستش بود، افزود: من مرگ تک‌تک دوستانم را دیده‌ام و باید بگویم افراد بزرگی در زمینه فرهنگ و هنر، این دیار را ترک کرده و بدرود گفته‌اند. اتفاقا چند روز پیش، به قطعه هنرمندان رفتم و دیدم چه هنرمندانی یک به یک بدرود حیات گفتند. در دلم به آن‌ها گفتم من هم به‌زودی به شما ملحق می‌شوم.
این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همچنین گفت: مرتضی دوست خوبی برایم بود. هیچ‌گاه پشت سر کسی حرف نمی‌زد. من دوست با ارزشی را از دست دادم و مطمئنم هیچ‌گاه او را فراموش نمی‌کنم.
سپس علیرضا خمسه - بازرگیر - پشت تریبون رفت و اعلام کرد که قرار است یکشنبه هفته آینده به افتخار مرتضی احمدی که «بچه راه‌آهن» است در این محل مراسمی برگزار شود.
این هنرمند گفت: ما برنامه مفصلی برای ایشان خواهیم داشت و از شما هم دعوت می‌کنیم به این مراسم بیایید. خمسه در ادامه، با بیان خاطره‌ای توضیح داد: اگر مرتضی احمدی نبود، من ژانر کمدی را برای کارم انتخاب نمی‌کردم. او یک دوست واقعی برای من بود که سمبل نوروز‌، طهران‌، پدر خانواده و ... محسوب می‌شد.
این هنرمند زنده‌یاد احمدی را سمبل معرفت دانست و افزود: او یک الگو بود که امروز جایش خالی است.
در بخش دیگری از این مراسم و پس از رونمایی از تمبر زنده‌یاد مرتضی احمدی، یکی از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی در سخنانی اظهار کرد: تمبر، تصویری از هویت فرهنگی یک سرزمین است. مرتضی احمدی هم بخشی از هویت ملی و میراث فرهنگی ما بود که به‌دلیل طهران قدیم از دست رفته، متأثر بود.
احمد محیط طباطبایی ادامه داد: ما طهرانی نبودن را در خود احساس می‌کنیم و برای همین است که ثبت میراث ملموس این بخش از کشور، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
او درباره تأسیس خانه فرهنگ طهران نیز گفت: با اقداماتی که توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شده، خانه اتحادیه خریده شده است و در این محل، فعالیت‌هایی در راستای معرفی فرهنگ طهرانی انجام خواهد شد.
در این مراسم معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - محمدحسن طالبیان - و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی - علیرضا تابش - نیز حضور داشتند.

هیچ نظری موجود نیست: