۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

چکناواریان: می خواهم آزاد باشم

لوریس چکناواریان گفت: چند سال است که راه آزادی را انتخاب کرده ام. می خواهم آزاد باشم و هر کاری می خواهم بکنم.

به گزارش ایسنا، این آهنگساز پیشکسوت و رهبر ارکستر که قرار است آثارش به زودی توسط ارکستر سمفونیک البرز اجرا شود، در سخنانی گفت: من از دست اندرکاران این ارکستر تشکر می کنم که می خواهند آثارم را اجرا کنند. به هر حال هر آهنگسازی دوست دارد که کارهایش دیده شود.
او ادامه داد: هر اثری که نوشته ام تحت تأثیر این مردم و همین فرهنگ بوده است و من دلم می خواهد مردم این کارها را بشنوند.
چکناوریان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا در سال های اخیر تا حد زیادی کم کار شده است ، گفت: من 40 سال پیش استاد دانشگاه آمریکا بودم، یک روز پیش رییس دانشگاه رفتم و استعفا کردم. او به من گفت تو استاد موفقی هستی، دلیل این کارت چیست، من به او گفتم می خواهم آزاد باشم.
وی بیان کرد: چند سالی است که راه آزادی را انتخاب کرده ام. گاهی رهبری ارکستر و گاهی آهنگسازی می کنم، زیرا نمی شود هر دو را همزمان انجام داد. در چند سال اخیر کارهای زیادی نوشتم و به ناشران مختلف دادم. پارتیتور بسیاری از آثار را کامپیوتری کردم. در واقع حدود 18 هزار صفحه پارتیتور به صورتی خطی از من وجود داشت که چند سال طول کشید به نسخه کامپیوتری تبدیل شود.
چکناواریان همچنین اظهار کرد: 10 سال در لندن با ارکسترها کار کردم. دوره کمونیست ها هم برای استقلال ارمنستان، ارکستر آن ها را رهبری کردم؛ اما پنج - شش سال است که این گونه نیست، هر وقت خواستم خوابیده ام و هر وقت خواستم بیدار شدم. کاری را هم دیشب به اتمام رساندم که یک اثر شش ساعته است.
این هنرمند پیشکسوت با اشاره به نگارش سمفونی تختی بیان کرد: من از بچگی به تختی ارادت داشتم. نه فقط به خاطر این که او یک ورزشکار خوب بود، بلکه به این دلیل او را دوست داشتم که یک انسان بود. البته خاطره تلخی هم دارم؛ پس از تمام شدن این سمفونی آن را نزد همسر تختی، شهلا بردم، اما او یک ماه بعد فوت کرد. من خیلی تحت تأثیر فوت همسر تختی قرار گرفتم برای همین، قطعه سوگ شهلا را نوشتم و آن را به سمفونی تختی اضافه کردم. یادم هست که همسر تختی به من گفت، آقای چکناواریان اگر باز هم 18 ساله شوم باز هم با تختی ازدواج می کنم.
او با اشاره به نگارش سمفونی ای برای صحنه مرگ صادق هدایت  در بخش دیگری از سخنانش، گفت: وقتی در زمینه هنر کار جدی انجام می دهید، نمی دانید که کار امسال اجرا می شود یا چند سال دیگر؛ اما من نمی خواهم آهنگساز امروز باشم می خواهم آهنگساز فردا و نسل آینده باشم. نمی خواهم کارهایم یک بار مصرف باشند.
چکناواریان همچنین بیان کرد: امروز خوشحالم که برنامه ای برای اجرای آثار من ترتیب داده شده است. امروز اولین روزی است که از آن لانه بیرون آمده ام.
این رهبر ارکستر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا  مبنی بر این که آیا قرار نیست خودش تعدادی از قطعات را رهبری کند، گفت: قرار نیست من رهبر این ارکستر باشم. حالا شاید از من بخواهند روی صحنه بیایم و دستانم را یک تکانی بدهم.
در نشستی که 31 تیرماه در برج میلاد برگزار شد، رهبر ارکستر سمفونیک البرز در سخنانی اظهار کرد: باعث افتخارم است که می خواهم آثار لوریس چکناواریان را رهبری کنم. سابقه ارکستر ما در شب هوشنگ کامکار دیده شد، اما پیش از آن قرار بود اپرای عاشورا را روی صحنه ببریم که این اتفاق نیفتاد.
سهراب کاشف از تلاش ارکستر و روند روبه رشد آن سخن گفت و افزود: تعداد تمرین های ما کاهش پیدا کرده و این از لحاظ اقتصادی به ارکستر کمک می کند.
او درباره رپرتوآر کنسرت توضیح داد: در این اجرا، بخش هایی از سوئیت آرارات ، بخش هایی از سمفونی کوروش کبیر، بخش هایی از سوئیت پردیس و پریسا  و بخش هایی عاشقانه اجرا خواهد شد. قطعات در این کنسرت تنظیم مجدد نشده اند و کاملا اورجینال اجرا خواهند شد. آقای چکناواریان از آن نظر که قطعاتش جهانی است، برای ساز هایی قطعه نوشته که اصلا در ایران نیست، اما با این حال، شنونده متوجه نبودن این چند ساز کوبه ای در اجرای قطعه نمی شود.
این هنرمند در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: کیفیت ارکسترها در ایران دست کم گرفته می شود، پتانسیل زیادی در ارکسترهای ایرانی است و کیفیت کار نوازندگان بیش از آن چیزی است که تصور می شود.
در ادامه این نشست، تهیه کننده این کنسرت نیز اظهار کرد: متأسفانه چندی است در روند اخذ مجوز تغییراتی به وجود آمده، مثلا برای همین برنامه بیش از دو هفته از ارائه درخواست ما گذشته است، اما هنوز نامه خروجی از اداره اماکن را دریافت نکرده ایم. اضافه شدن یک روند، کار را سخت تر کرده است؛ آن ها پیش از صدور مجوز برای هنرمندان، استعلام می گیرند و چنین کاری برای ارکستر ما که حدود 90 نفر عضو دارد ، دشوار است و کار را طولانی می کند. شما فکر کنید بخواهیم کد ملی و کارت ملی همه این افراد را به اماکن بدهیم، چه شرایطی ایجاد می شود.
محمدحسین مقدس تفرشی توضیح داد: کنسرت ما هشتم مردادماه در برج میلاد روی صحنه خواهد رفت و شب آهنگسازان ایرانی به آثار لوریس چکناواریان اختصاص خواهد داشت که ارکستر سمفونیک البرز آن را به رهبری سهراب کاشف اجرا می کند.
او در پاسخ به پرسش مبنی بر این که در شرایط فعلی که ارکستر سمفونیک تهران نوازنده و سازی را به ارکسترهای خصوصی نمی دهد، ارکستر البرز در چه شرایطی نوازنده ها را تأمین کرده است، گفت: دست و بال هنر و هنرمند را نمی توان بست. سابقه فعالیت ارکستر ما به زمانی برمی گردد که ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی فعالیت نداشتند، ما با پشتوانه شخصی کار کردیم و ارکسترهای مهرنوازان با خلیج فارس را روی صحنه بردیم.
وی افزود: توقع دارم که آقایان این موضوع را فراموش نکنند. ما در این کنسرت ها میزبان مدیران دولتی هم بودیم. بنابراین نمی توانیم بگوییم خیلی از چیزها را یادشان رفته است. من این ایراد را به متولیان موسیقی،  بنیاد رودکی و سازمان صداوسیما وارد می کنم. این باید باعث افتخار و خوشحالی باشد که نوازندگان می توانند در فضای دیگری هم کار کنند. اگر فکر می کنند ارکستر ما باعث عدم پیشرفت فرهنگی می شود، دلیلش را اعلام کنند.
این کنسرت گزار در ادامه سخنانش بیان کرد: در پاسخ به پرسش شما باید بگویم که بله ما به مشکل برخوردیم، برای همه کنسرت ها، ما ساز  را از دفتر موسیقی تحویل می گرفتیم و سالم به آن ها پس می دادیم. در زمان آقای ارجمند با کم ترین تشریفاتی این امکان وجود داشت؛ اما این بار به ما گفتند که نه ساز به شما می دهیم و نه نوازنده، زیرا ارکستر سمفونیک خودش تمرین دارد. بعد یک آدم ناشناسی که هیچ سمتی در بنیاد رودکی ندارد، برای من پیغام فرستاد که اگر مبلغی به او پرداخت کنیم، هماهنگی هایی انجام می دهد که بنیاد به ما ساز بدهد.
او اضافه کرد: روزی که ارکستر سمفونیک البرز را ثبت کردند، فهرست تمام نوازندگان را ارائه کرد، پس چرا حالا باید برای گرفتن نوازنده اجازه بگیرم؟!

هیچ نظری موجود نیست: