۱۳۹۳ مرداد ۴, شنبه

دخالت نیروهای امنیتی در مراسم سالروز درگذشت احمد شاملو

مراسم بزرگداشت سالروز درگذشت احمد شاملو، شاعر بزرگ معاصر، با دخالت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نیمه تمام ماند و متوقف شد.

به گزارش هرانا، مراسم بزرگداشت سالروز درگذشت احمد شاملو، عصر روز پنج شنبه ٢ مرداد، در قبرستان امام زاده طاهر کرج با مداخله نیروهای امنیتی نیمه تمام ماند.
احمد شاملو شاعر، نویسنده، مترجم و روزنامه نگار ایرانی در ٢١ آذر ١۳٠۴ متولد و در روز دوم مرداد ماه سال ١۳٧٩ در گذشت.
در این مراسم، به دعوت کانون نویسندگان ایران، چهره های فرهنگی و سرشناس همچون علی اشرف درویشیان، ناصر زرافشان، فریبرز رئیس دانا و رضا خندان مهابادی حضور یافتند.
پایگاه اینترنتی فعالان حقوق بشر، هرانا، به نقل از یکی از حاضران در این مراسم گزارش داد: ماموران امنیتی ابتدا از شرکت کنندگان در مراسم فیلم و عکس گرفته و سپس از آنها خواستند تا محل را ترک کرده و تجمع را به پایان رسانند.
احمد شاملو از بنیانگذاران و دبیران کانون نویسندگان ایران در قبل و پس از انقلاب اسلامی بود. فعالیت احمد شاملو در حوزه شعر با انتشار دفتری به نام آهنگ های فراموش شده در سال ١۳٢٦ آغاز شد که تنها دفتر شعر او در قالب سنتی و موزون است.
سال ها بعد، احمد شاملو با انتشار مجموعه اشعار هوای تازه به عنوان شاعری برجسته در دنیای شعر و ادب ایران تثبیت شد. احمد شاملو در زمینه ترجمه نیز فعالیت های زیادی دارد. ترجمه «شازده کوچولو» به زبان فارسی، از جمله کارهای ماندگار وی است.
کار تدوین فرهنگ کتاب کوچه نیز به کوشش احمد شاملو و همسرش آیدا سرکیسیان آغاز شد و نخستین جلد آن در سال ١۳٥٦ به چاپ رسید. تاکنون یازده جلد از این فرهنگ واژگان عامیانه تا پایان حرف ج منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: