۱۳۹۳ مرداد ۱, چهارشنبه

انوشیروان روحانی 75 ساله شد / امروز تولد بهترین «روحانی» دنیاست + عکس

انوشیروان روحانی زاده ۱ مرداد ۱۳۱۸ در رشت، نوازنده ارگ، پیانو و از آهنگسازان برجسته ایرانی است.

انوشیروان فرزند رضا روحانی پنجشنبه یکم مرداد ۱۳۱۸ در یک خانواده هنرمند، در رشت به دنیا آمد. وی پس از سه سال که مدت مأموریت پدرش به پایان رسید، به اتفاق خانواده به تهران آمد و در همان سال یک ارگِ بادی دستی (ملودیکا) برای او خریدند. سپس با راهنمایی پدر و تداوم در راه فراگیری موسیقی، به شکلی پیشرفت کرد که در سن ۹ سالگی در «جامعه باربد» که به سرپرستی شادروان اسماعیل مهرتاش اداره می شد، برنامه هایی اجرا کرد که مورد تشویق مهرتاش و مدعوین قرار گرفت. روحانی در سن ۶ سالگی با راهنمایی های پدر، با نت آشنا شد و در همین اوقات وارد هنرستان موسیقی شد. در هنرستان موسیقی، جواد معروفی، روح الله خالقی و سایر اساتید هنرستان موسیقی تعلیم وی را بر عهده گرفتند. وی در کنار تحصیل در زمینه موسیقی در سال ۱۳۴۷ موفق به دریافت گواهینامه خلبانی نیز گردید.
روحانی از این تاریخ به بعد مدارج ترقی را به سرعت طی نموده و پس از چند سال به رادیو راه یافت و در ارکسترهای مختلف برنامه هایی اجرا کرد. در اولین جلسه ای که او را در ۷ سالگی جهت اجرای برنامه کودک به رادیو می برند به علت خردسالی، صبحی مهتدی مجری برنامه و قصه گوی شهیر، او را روی صندلی گذاشت تا سازش به میکروفن نزدیک شود. اولین تانگوی اش را به نام «تانگوی مامانی» را در سن ۶ سالگی ساخت و از سن ۱۵ سالگی عضو روزمزد رادیو شد. در ۲۱ سالگی اولین آهنگش را به نام «اسرار ساز» با کلام کریم فکور ساخت که با صدای پوران اجرا شد.
روحانی بیش از ۲۵ سال نداشت که عضو شورای موسیقی رادیو شد و تا آخرین سالی که در آن سازمان فعالیت داشت، این سمت را عهده دار بود. وی از اولین برنامه «گلها» با این برنامه همکاری فراوان داشت و رهبری ارکستر شماره ۴ به عهده او بود.
روحانی در سال های اخیر به عنوان آهنگساز با ارکسترهای معروف جهان همکاری نزدیک دارد، که نشان دهنده تسلط او بر سبک های جهانی موسیقی از جمله موسیقی کلاسیک است. همچنین روحانی در سال ۱۳۵۰ به هزینه شخصی مدرسه ای در روستای کلشتر واقع در شهر رودبار استان گیلان احداث نمود .
ساخت و تنظیم و اجرای ۴۵ قطعه برای گروه کر دختران بین سال های ۱۳۴۷ الی ۱۳۵۴ ساخت موسیقی برای تبلیغات رادیو تلویزیونی از جمله برای بلیط بخت آزمایی با شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند».
او یکی از آهنگسازان معاصر است که بیش از پانصد آهنگ ساخته است که در حدود ۲۵۰ اثر ضبط گردیده است اکثر آن ها از معروف ترین آهنگ های زمان خود بوده اند. روحانی در آهنگسازی ویژه فیلم و سینما نیز دارای آثار معروف و ارزنده ای می باشد. اولین بار در سال ۱۳۴۶ توسط وی «ارگ» به ایران آورده شد.
از آخرین آثار او می توان به آهنگ «Maybe I Maybe You» از آلبوم Unbreakable گروه اسکورپینز اشاره کرد که حاصل همکاری روحانی با این گروه در اواخر سال ۲۰۰۰ می باشد. قطعه «Maybe I Maybe You» در سال ۲۰۰۳ در آخرین اجرای این گروه معروف در «راک هال» آلمان اجرا شد، که باعث شد این گروه علاوه بر این قطعه، یک قطعه دیگر را در آلبوم جدید خود از «روحانی» خواستار باشند. نکته جالب توجه در این قطعه استفاده از تم های ایرانی است که در زمان انتشارش درجدول تاپ تونتی (TOP 20) در رده نهم قطعات موسیقی دنیا قرار گرفته است.
از معروف ترین قطعات او می توان به «راز خلقت» (دارم سؤالی از خدا)، «هوس»، «تولدت مبارک»، «مجنون تو» و «عاشق شدم من»، «سلطان قلب ها»، «گل سنگ» و... اشاره کرد.


انوشیروان روحانی


محمدرضا شجریان و انوشیروان روحانی


انوشیروان روحانی

انوشیروان روحانی در سال ۱۳۵۴ گواهینامه خلبانی گرفت
و نخستین هنرمندی بود که پیش از انقلاب هواپیمای شخصی داشت


گوگوش و انوشیروان روحانی


انوشیروان روحانی

۳ نظر:

ناشناس گفت...

happy birth day to a man who created lots of happy memories in the golden years of Iranian music ,wish you long life with health and happiness

بهروز (همراه همیشگی‌) گفت...

استاد گرامی و یگانه، انوشیروان روحانی بزرگوار،
سالروز بدنیا آمدنتان را شاد باش می‌گوییم.
شما مثبت اندیش‌ ترین آهنگساز ایران زمین هستید.
مفهوم واژه ی "پرواز"، در تمام آفرینه‌های موسیقایی شما، جاری است.
با آرزوی سلامتی و کامیابی‌های روزافزون، خدمت شما آهنگساز و خلبان گرانقدر.
با سپاس از مجتبی خان نظری و گروه با معرفت قدیمی ها.

ناشناس گفت...

محمد بیدقی
خاطره ایی یادم افتاد که بطور مستقیم به انوشیروان روحانی مربوط نمیشود ولی نقل ان خاطره خالی از لطف نیست.
دکتر بختیار در زمان انقلاب در ان 37 روزی که نخست وزیر بود اعلام کرده بود که از ده روحانی نه روحانی هوادار منست در یکی از راهپیمایی ها من فردی را دیدم که پلا کاردی بدین مضمون در دست داشت:نه روحانی طرفدار بختیار
انوشیروان روحانی
تقی روحانی
گلوریا روحانی
ونام شش نفر دیگر از هنرمندان را ردیف کرده بود که در نامشان کلمه روحانی بود(متاسفانه نام ان شش نفر از یادم رفته )