۱۳۹۳ فروردین ۲۲, جمعه

عباس جوانمرد: «شازده کوچولو» را دراماتورژی کردم / آرزو دارم با جوانان کار کنم

مؤسس گروه «هنر ملی» که سابقه بیش از 5 دهه کارگردانی و تربیت هنرمندان در تئاتر را دارد با بیان اینکه کار تئاتر تنها اجرای یک اثر نمایشی نیست درباره برخی از فعالیت های این روزهایش صحبت کرد.

به گزارش مهر، عباس جوانمرد از چهره های شاخص و تأثیرگذار تئاتر ایران و مؤسس گروه «هنر ملی» به عنوان مطرح ترین گروه هنری و تئاتری در ایران درباره فعالیت های این روزهای خود گفت: معتقدم کار کردن در تئاتر تنها به اجرای یک اثر نمایشی ختم نمی شود و کار بنده نیز اکنون در حوزه تحقیق و پژوهش در تئاتر است. چند نمایشنامه با عناوینی چون «دختر دهاتی»، «مارگریت» و «شکار خیال» و «بوی مرگ» که کار مشترک من و زنده یاد شاهین سرکسیان است، برای چاپ آماده کرده و به نشر قطره ارائه داده ام.
این هنرمند ادامه داد: «شازده کوچولو» را برای جوانان تئاتری تنظیم و دراماتورژی کرده ام که قرار است این اثر هم توسط نشر قطره راهی بازار کتاب شود.

عباس جوانمرد

وی درباره اثر پژوهشی خود درباره گروه «هنر ملی» یادآور شد: این اثر هم با عنوان «من و تجربیات گروه هنر ملی» تکمیل شده و در حال تایپ آن هستم اما هنوز تصمیم نگرفته ام که این اثر را در قالب کتاب ارائه دهم یا روی سایت منتشر کنم.
جوانمرد که هر سال به تماشای آثار جوانان تئاتری در سالن های مختلف می نشیند، درباره روند کار جوانان تئاتری گفت: جوانان تئاتر ما اعم از دختر و پسر بسیار درخشان هستند و برخی از کارهایی که ارائه می دهند از خیلی کارهای آوانگارد دنیا جلوتر هستند. خوبی این کارها آگاهانه نبودن آن ها است زیرا بر حسب نیاز شکل می گیرند. هیچ خلاقیتی به صورت آگاهانه صورت نمی گیرد و در ناخودآگاه شکل می گیرد. خلاقیت ها بر اساس نیازهای جسمی و روحی صورت می گیرند.
مؤسس گروه «هنر ملی» درباره احتمال تولید و اجرای اثری نمایشی با همراهی جوانان مستعد تئاتر تأکید کرد: این همیشه هدف و آرزوی من بوده است. چندین بار قصد برگزاری بزرگداشت برای من وجود داشت که موافقت نکردم و در ازای آن خواستار اختصاص سرپناهی به هنرمندان تئاتر شدم تا در آن نسل قدیم و نسل جدید تئاتر به تبادل تجربیات خود با یکدیگر بپردازند. نسل من و نسل قبل از من نیازمند تجربیات نسل جوان است زیرا جوانان تجربیاتی بسیار نوین دارند که به درد نسل غیر نوین می خورد.
این هنرمند تأثیرگذار در عرصه تئاتر ایران در پایان تصریح کرد: متأسفانه تا امروز جوابی درباره این خواسته به من ندادند و من متوقع هستم این کار در اسرع وقت انجام شود تا عمر باقیمانده این حقیر هم قد بدهد. اگر تبادل بین نسل من و نسل جدید صورت گیرد، عمر تازه ای به من داده می شود.

۴ نظر:

حسین یوسف شاهی گفت...

یاد دیالوگ برادر بزرگه ی آب منگُل آ افتادم تو فیلم قیصر (که مرحوم غلامرضاسرکوب تو صحنۀ قتل با اشاره به ناصر ملک مطیعی گفت )

فرمون فرمون که می گفتن این بود؟

محمدعلی - آ گفت...

ایشان که مؤسس گروه هنر ملي بوده وسالها به عنوان سرپرست دراین گروه کارهای مفید انجام داده اندونمایش های زیادی کار کرده اند(به این معنی که در عرصۀ نمایشنامه نویسی و شکل گیری و دراماتولوژی مراحل قبل از اجرا و فراهم کردن امکانات جهت گروههای جوان ویا انتخاب متن وتمرین و آماده سازی و نظارت و نهایتاً انجام اجرای عمومی یک نمایش ؛) که این سوابق اجرایی تأثیرات زیادوارزش مهم وبزرگی در تئاتر ایران داشته است
عباس جوانمرد همچنین درمعرفي نويسندگان جوان دهه 40 و مطرح شدن و قوام بسياري از بازيگران از طريق تله تئاتر و تئاتر نقش موثری داشته است.
بنده با این نظر ایشان کاملاً موافق هستم که " کار کردن در تئاتر تنها به اجرای یک اثر نمایشی ختم نمی شودو حوزه تحقیق و پژوهش در تئاتر بسیار مهم وهنرساز است."

گروه قدیمی ها گفت...

حسین یوسف شاهی عزیز
خوشبختانه استاد غلامرضا سرکوب در قید حیات و سلامت در لندن زندگی می کنند و با گروه قدیمی ها در تماس می باشند.

حسین یوسف شاهی گفت...

با سلام خدمت گروه قدیمی ها

بسیار ازشما ممنون ومتشکرم .
خدا را شکر که ایشان زنده هستند . من چند سال پیش برای خرید عکسی از ایشان در تهران از فروشنده شنیدم که ایشان .....
ولی الحمدُلله که استاد غلامرضا سرکوب زنده هستند، سلام و ارادت مرا به ایشان برسانید و خدارا شُکر شما را داریم که اطلاعاتتان موثق وصحیح است. یعنی شُکر خدا که این نشریه را دراین اوضاع مطبوعاتی/اینترنتی در دسترس داریم.

ویک تقاضای تکرای مثل بقیه ...
اگر می شود یک گفتگوی مفصل با ایشان انجام دهید .
سپاس و درود بر شما