۱۳۹۲ بهمن ۱۴, دوشنبه

بهروز وثوقی: طبیعتا تعریف کردن از ما به مذاق خیلی ها خوش نمی آید

رادیو فردا - شهرام میریان: تجليل از بهروز وثوقی و محمدعلی فردين، دو چهره سرشناس سينمای ايران از سوی سعيد راد، در مراسم گشايش سی و دومين جشنواره فيلم فجر، اگر چه تحسين تماشاگران را برانگيخت، ولی واکنش تند برخی از مقام ها را دنبال داشت.

در اين ميان بهروز وثوقی در گفتگو با رادیو فردا، ابراز اميدواری کرده که نکو داشت نام او و فردين، مسئله و مشکلی برای سعيد راد ايجاد نکند.

آقای بهروز وثوقی! در مراسم گشایش، سی و دو مین جشنواره فیلم فجر، آقای سعید راد، بازیگر معروف سینما در سخنانی از شما و محمدعلی فردین به عنوان ستون های بازیگری سینمای ایران نام بردند. آیا شما از آنچه در این مراسم گذشت، خبری دارید؟
نه متاسفانه. اما یکی از دوستان برای من یک ای میل فرستاد و خیلی خلاصه گفت که آقای سعید راد در این فستیوال فیلم فجر، از شما یاد کرده  است، خیلی باید تشکر کنم از سعید، برای اینکه اگر کس دیگری یاد ما نیست، اقلا سعید راد یاد ما هست.

آقای بهروز وثوقی، اما وقتی نام شما و آقای فردین در این مراسم برده شد، تماشاگران و حضار هم ابراز احساسات در خور توجهی از خود نشان دادند.
شما مردم را از این افراد جدا کنید. مردم، همیشه مردمی بودند که ارزش گذاشتند برای افراد هنرمند حالا در هر رشته ای، سینما، موسیقی یا ادبیات، همیشه برای هنرمندان احترام داشتند و همیشه به آن ها ارزش گذاشتند. اصلا حساب مردم ما از همه چیزهای دیگر جداست.

از طرفی نام بردن از شما و آقای فردین، توسط آقای سعید راد، البته با واکنش های منفی هم روبرو شده است.
خب، طبیعتا. وقتی که شایعه می شود که بهروز وثوقی مرده است و معلوم است که این شایعات از کجا نشات می گیرد، طبیعتا تعریف کردن از ما به مذاق خیلی ها خوش نمی آید. اما خب چه می شود کرد. من نمی دانم و امیدوارم که واقعا در آن مملکت برای سعید راد، مساله ای پیش نیاید.

از فستیوال فیلم فجر، فاصله می گیریم و به نمایشنامه «یک رویای خصوصی» می پردازیم که نمایش آن از اوایل سال جاری خورشیدی ابتدا در آمریکا و سپس در کانادا و این اواخر هم، یک بار در آلمان به صحنه رفت. آقای وثوقی! در یک رویای خصوصی علاوه بر شما خانم سوسن فرخ نیا، خانم گلشیفته فراهانی هم بازی کردند و نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی، آقای ایرج جنتی عطایی هستند.
پس از مدت ها دوباره قرار شد تا با ایرج جنتی عطایی عزیز یک همکاری مشترکی داشته باشیم، این بار بر خلاف کارهای قبلی، تصمیم گرفتیم تا مقداری طنز با نوشته آقای جنتی عطایی، توام باشد که خوشبختانه همین طور هم شد.
گلشیفته عزیز، بسیار هنرمند جوانی است که خیلی خوب و سریع در حال پیشرفت است و من برای او آرزوهای بسیاری داریم که جامه عمل خواهد پوشید و با خانم سوسن فرخ نیا و ایرج جنتی عطایی، این تئاتر را شروع کردیم و آماده کردیم. خوشبختانه با استقبال خیلی بی نظیری در تمام جاهایی که روی صحنه رفته، روبرو شدیم.

۱ نظر:

مهردادعمادی گفت...

با درود بر گردانندگان وخوانندگان نشریه " قدیمی "

بهروز ، فردین به همراه ناصر و ایرج قادری و بیک وسعید راد وکمدین بزرگ سینما تقی ظهوری و..... همچنین فروزان ، آذر شیوا ، پوری بنایی ، گوگوش و فخری خوروش و ...... خیلی های دیگر، هر یک به نسبتی وبه اندازه ی استعدادهای مختلف شان و شرایط شخصی و اجتماعی شان و تلاش وزحمات راه های رفتۀ هنری در گذشته از اعتبار هنری ومحبوبیت و شخصیت خاصی در بین مردم برخوردار بوده وهستند ( چه نسل قدیمی وچه نسل های دوم وحتی نسل سوم این روزگار) .
آنچه که فردین وبهروز و ناصر را از حالت عادی هنرمندی نزد ِ مردم جدا کرده وبه اسطوره های هنری تبدیل کرده است ،خود در بحثی دیگر قابل بررسی است .
اما این اتفاق که بیان احساس پاک وانسانی یک هنرمند که در لحظه به یاد دو عزیز دوران گذشته می اُفتد وتنها نامی از آنها می برد ، - خشم کسانی خودبین وخود محور را که دورتر از نوک دماغشان را نمی بینند برمی انگیزد و آنها بدون شناخت تاریخ سینمای ایران وبدون اطلاع کافی از جامعه شناسی کشور خودشان ، حتی بدون آنکه به دلیل وعلت کینۀ شتری خود فکر کنند ، نظر یات کُـتره ای می دهند و تهدید می کنند وخط و نشان می کشند، جز تأسف و افسوس راهی ندارد. خداوند عمر طولانی به بهروزوثوقی ، اسطورۀ زندۀ سینمای ایران و سعید راد عزیز هنرمند توانا بدهد که مجبور است برای ادامه ی حیات هنری اش عذر خواهی کند .
می گویند - کلیسا گالیله را به دلیل اینکه به شاگردانش گفته بود زمین حرکت می کند وثابت نیست. محاکمه و به مرگ با آتش محکوم کرد مگر آنکه استغفار کند وحقیقت را بگوید . گالیله در آخرین لحظه ی دادگاه در مقابل قُضات کلیسا سر بر سجده نهاد واستغفار کرد ودر حال سجده در شرایطی که پیشانی بر زمین داشت و اشک در چشمانش حلقه زده بود، آرام وبی صدا با کف دستش نوازش گونه بر زمین اشاره کرد و به آرامی به زمین گفت : اما من می دانم که تو حرکت می کنی ولی من قهرمان نیستم و هنوز باید بفهمم ، بیاموزم و به شاگردانم درس بگویم پس ای زمین مرا ببخش !!
درود بر سعید راد و بهروز وثوقی پیشکسوتان بزرگ سینما که در قلب مردم خانه دارند.