۱۳۹۲ اسفند ۸, پنجشنبه

کنسرت «ایرج» لغو شد! / توضیحات مدیرکل دفتر موسیقی درباره لغو شدن کنسرت استاد ایرج

خبرگزاری میراث فرهنگی: حمایت از گروه های جوان موسیقی و نقش پیشکسوتان و انتقال تجربیات این نسل به نسل جدید همواره شعار مسوولان موسیقی در دولت تدبیر و امید بوده است.

با این حال لغو کنسرت عقیق در این روزها برای مخاطبان موسیقی علامت سوالی بزرگ است. گفته می شود تبلیغات نادرست و استفاده نابجا و غیرصادقانه از نام استاد «ایرج» دلیل اصلی لغو این کنسرت است، کنسرتی که انتظار می رفت با استقبال خوبی از مخاطبان روبه رو شود.
چندی است حضور دوباره حسین خواجه امیری (ایرج) در محافل خبری و هنری بر سر زبان ها افتاد. حضور و همراهی این هنرمند صاحب نام با یک گروه جوان موسیقی نوید وقوع اتفاقاتی خوب در ذهن شد اما لغو ناگهانی این کنسرت یک روز قبل از اجرا در تالار اندیشه حوزه هنری با سوالی بزرگ درباره چرایی این لغو، همراه شد.
چرایی که با پاسخی تلخ همراه بود؛ نداشتن صداقت برخی از اعضای گروه عقیق با مخاطبان موسیقی در استفاده از نام یک خواننده پرطرفدار و مردمی، و تبلیغات نادرست و غیر واقع.
پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به چرایی لغو کنسرت گروه عقیق می گوید: مجوزی که برای این گروه صادر شد، برای کامران صفاری فر به عنوان خواننده و بهنام خدارحمی به عنوان آهنگساز بود. این گروه اعلام کرد، می خواهد از استاد ایرج در این برنامه تجلیل کند ولی در عمل تبلیغاتی که از آنها انجام شد نام حسین خواجه امیری را با عنوان خواننده عنوان کرده بود. در حالیکه در درخواست این گروه چنین موردی عنوان نشده بود و به دلیل این تناقض، کنسرت لغو شد.

تبلیغات غیر واقعی بود
مدیر کل دفتر موسیقی درباره لغو کنسرت یک روز قبل از اجرا می گوید: لغو کنسرت از 3 روز گذشته به این گروه ابلاغ شده اما متاسفانه این گروه به گونه ای جلوه داده که مجوز شب گذشته لغو شده است. این گروه در صدد بوده که با مذاکره از لغو کنسرت جلوگیری کند اما اجرای این کنسرت به دلیل عدم صداقت برخی از عوامل گروه غیرممکن است.
ارجمند ضمن تاکید بر تفاهم و تعامل با هنرمندان، می گوید: اعتماد متقابل ادامه کار را ممکن می کند و این انتظار من به عنوان مدیر کل دفتر موسیقی است. توقع ما این است که هنرمندان به خصوص گروه های جوان از اعتماد ما سوء استفاده نکنند. زیرا این اقدام نه از جنبه اخلاقی و نه حقوقی قابل پذیرش است. وقتی احساس کنم عده ای از حسن اعتماد مجموعه سوء استفاده می کند حتما با گروه برخورد می کنم.
ارجمند ادامه می دهد: بهنام ابطحی سرپرست این گروه نیز در صحبت های اخیر خود اذعان کرد که این خطا قابل گذشت نیست و این اتفاق به دلیل نبود اعتماد و یکپارچگی در گروه رخ داده است.

از نام استاد ایرج استفاده نادرست شد
وی می افزاید: در پیامک هایی که توسط شرکت توزیع کننده بلیت نیز ارسال شده اینگونه عنوان شده که کنسرت ایرج لغو شده است. همین نشان می دهد که این گروه از نام استاد ایرج برای فروش بیشتر بلیت استفاده کرده است.
این توافقی نبود که با دفتر موسیقی انجام داده باشند. ما اهل تعامل و همکاری هستیم اما اگر فرد یا گروهی بخواهد از اعتماد دفتر موسیقی سوء استفاده کند با برخورد جدی من به عنوان فردی حقوقی روبه رو می شود. مدیرکل دفتر موسیقی درباره بازخورد لغو این کنسرت در بین مخاطبان موسیقی در دولت تدبیر و امید می گوید: مخاطبان موسیقی باید به دفتر موسیقی حق بدهند که وقتی اعتماد متقابل نباشد برنامه ای لغو شود.دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، به عنوان متولی حمایتی، نظارتی و ارزشیابی سعی خود را می کند تا در کمترین زمان ممکن و با رعایت تمامی ضوابط قانونی و با حسن اعتماد، مجوزها صادر شود. کوتاه شدن مدت زمان اخذ مجوز نیز در این مدت کوتاه نشان می دهد که همه چیز برپایه حسن اعتماد متقابل بوده و به همان نسبت نیز توقع دفتر از همه هنرمندان رعایت تمامی موازین اخلاقی و حقوقی است.مخاطب ما باید این را درک کند که تخطی از سوی گروه اعمال شده و دفتر موسیقی در این جریان نقشی بازدارنده نداشته است.

برای حضور دوباره پیشکسوتانی مانند ایرج منعی وجود ندارد
ارجمند در مورد حضور دوباره پیشکسوتان موسیقی همچون حسین خواجه امیری در دولت تدبیر و امید می گوید: تلاش ما این است که هیچ هنرمندی به خصوص هنرمندان صاحب نام دغدغه اجرا نداشته باشد و همه در امنیت و آرامش کار خود را انجام دهند. در مورد حضور و اجرای دوباره استاد ایرج (حسین خواجه امیری) که جزو استادان برجسته کشور محسوب می شوند و مورد احترام همه ما هستند نیز باید روال قانونی دنبال شود.
اگر وی بخواهد کنسرتی داشته باشد باید درخواست خود را به دفتر ارسال کند تا مورد بررسی قرار گیرد اما تاکنون درخواستی از سوی این هنرمند برای اجرای کنسرت ارسال نشده است.» ارجمند ضمن تاکید بر حضور همه هنرمندان می گوید: تلاش ما این است که هنرمندان با امنیت و فراق بال به کار هنری خود در چهارچوب قوانین بپردازند. عملکرد مدیریت من نیز در دوران کوتاه نشان می دهد که دفتر موسیقی سعی دارد مراحل اخذ مجوز در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

هیچ نظری موجود نیست: