۱۳۹۲ بهمن ۱۳, یکشنبه

جشن تولد 80 سالگی استاد «گلپا» برگزار شد + عکس

موسیقی ما: بعد از ظهر پنجشنبه 10 بهمن ماه، جشن تولد 80 سالگی استاد اکبر گلپایگانی در منزل شخصی ایشان برگزار شد تا جمعی از دوستداران ایشان گرد هم آیند و تولد این بزرگ مرد موسیقی کشور را جشن بگیرند.

این مراسم در محیطی صمیمی برگزار شد و استاد که از دیدن جمع بسیار شاد شده بود از مراسمی هم گفت که شب قبل از آن استاد انوشیروان روحانی برایش در منزل خودش گرفته بود و در آن جمع زیادی از بزرگان موسیقی حاضر بودند. قبل از شروع مراسم در حین اجرای آن علاقمندان استاد از سراسر کشور و خارج از کشور به استاد برای تبریک تولدشان تبریک می گفتند و استاد با خوشرویی و حوصله و مهربانی پاسخگوی آنان بود و تعدادی از ورزشکاران قدیمی از جمله حسین ملاقاسمی، قهرمان بزرگ کشتی هم برای عرض تبریک به منزل استاد آمدند و قبل از آغاز مراسم هم رفتند.


جشن تولد 80 سالگی استاد اکبر گلپایگانی

در ابتدای این مراسم استاد گلپا که در دو طرفش سید عبدالحسین مختاباد و سیدعباس سجادی نشسته بودند و در حضور علاقمندانی که مشتاقانه به سخنانش گوش می دادند، ضمن خوشامدگویی به مهمانان حاضر در جمع، از حضور چهره های جوان در این برنامه استقبال کرد و این اتفاق را باعث خوشحالی خود دانست: «تشکر می کنم از بانیان این برنامه و خوشحالم از اینکه امروزه روز می بینیم که آثار اساتید موسیقی نسل های قبل، مورد توجه نسل جدید هم قرار گرفته است. خدا را شاکرم که همیشه و در همه این سال ها فقط و فقط در صدد فعالیت در صحنه هنر برای مردم بوده ام و از سیاست زدگی فاصله گرفته ام. به هر حال دغدغه مردم را داشتن، باعث می شود که شبانه روز با فکر آنها زندگی کرد وهمین بزرگترین افتخار من در همه سالهای فعالیت ام بوده است.» در ادامه «عبدالحسین مختاباد» با نوازندگی ویولن یکی از علاقمندان استاد و با کسب اجازه از استاد گلپایگانی، شروع به خواندن یکی از آثار ایشان کرد: «من تو را آسان نیاوردم به دست» و در اواسط اجرا اشک از چشمانشان جاری شد و این صحنه با تشویق همه حاضران جمع و خانواده استاد گلپایگانی رو به رو شد.


جشن تولد 80 سالگی استاد اکبر گلپایگانی

در ادامه «عباس سجادی» دقایقی در مورد پیشینه و آثار و شخصیت اجتماعی استاد «گلپا» سخن گفت و به تجلیل خانواده ارجمند گلپایگانی مخصوصا پدر ارجمندشان مرشد گلپایگانی پرداختند و از ایشان خواستند که چند بیتی برای حاضران به صورت زنده اجرا کنند که استاد «گلپا» که بغض کرده بود، عدم آمادگی خود برای اجرای زنده در شرایط حاضر را مطرح کردند و حاضرین در جمع را به شنیدن آخرین اثر ضبط شده خود دعوت کردند. اثری که پخش شد کاری بود ساخته استاد فضل اله توکل و تنطیم پیام گرایلی با مطلع «آنجا که روزی خانه ی عشق و صفا بود/سقفی که بامش سایه ی لطف خدا بود/دیگر به جا نیست/ دیگر به جا نیست» که میزان تسلط و زیبایی صدای استاد در هشتاد سالگی تحسین همگان را برانگیخت. استاد عنوان کرد این کار را تحت تاثیر زلزله آدربایجان و برای همدردی با مردم آن منطقه خوانده است. جمع حاضران و مهمانان جشن تولد 80 سالگی «اکبر گلپایگانی» دقایقی را غرق در شنیدن جدیدترین اثر ضبط شده ایشان گذراندند و در ادامه یکی از نوازنده های ویلن، به اجرای برنامه و بداهه نوازی پرداخت و سپس یکی از شاگردان استاد «گلپا» به نام «فرهاد رحیمی» قطعه را با همراهی نوازنده ویلن اجرا کردند.


جشن تولد 80 سالگی استاد اکبر گلپایگانی

یکی از دوستداران استاد که از اصفهان خود را به محل برگزاری برنامه رسانده بود، متنی را در تمجید از همه سال های فعالیت های هنری استاد گلپایگانی خواند و پس از خواندن این متن استاد گلپا که از متن و ابراز احساسات دوستدارانش به وجد آمده بود، از آنها تشکر کرد و در حین ایراد برخی تشکرات از حاضرین در جمع به یک باره اشک در چشمانشان حلقه زد تا فضایی حسی در محل برگزاری برنامه حاکم شود و حاضرین به تشویق ایشان بپزدارند و استاد اکبر گلپایگانی شمع تولد هشتاد سالگی شان را فوت کردند. برنامه هنوز به پایان نرسیده بود که استاد میلاد کیایی هم به جمع پیوستند. ایشان ضمن تبریک تولد 80 سالگی استاد گلپا دقایقی درباره ایشان سخن گفتند و درباره چگونگی آشنایی شان با استاد گلپا صحبت کردند. کیایی از دورانی گفتند که استاد گلپا در اوج محبوبیت و شهرت بود و او موزیسینی جوان و قرار شده بود با هم همکاری کنند: «قرار بود من ساز بزنم و ایشان آواز بخوانم. پرسیدم از کجا ساز بزنم. معمولا هر خواننده ای جای صدایی دارد و به نوازنده می گوید از کجا شروع کند تا توانایی خواندن آن را داشته باشد. وقتی از استاد پرسیدم گفت: «این چه سوالی ست؟ از هرجا دوست داری بزن.» من جوان بودم و به طبیعت جوانی خواستم شیطنتی بکنم بنابر این مخالف سه گاه را چپ کوک شروع به نوازندگی کردم و با نهایت تعجب دیدم که استاد با تسلط و زیبایی هرچه تمام تر خواند.» استاد میلادکیایی همچنین از مناسب خوانی استاد هم گفتند.


جشن تولد 80 سالگی استاد اکبر گلپایگانی

نکته بعدی که در سخنان استاد بود این بود که استاد اکبر گلپایگانی اولین کسی بود آواز را آهنگین خواند و به میان اجتماع آورد و همچنین «ای وای امان امان و ..» را از آن حذف و با شعر شروع کرد و همچنین از شاعار شاعران نوپرداز هم استفاده کردند که مورد توجه مردم قرار گرفت. در این بین تندیسی که از استاد ساخته شده بود خودنمایی می کرد. این تندیس اخیرا و به مناسبت هشتادسالگی استاد توسط جمعی از هنرمندان داخل و خارج از کشور ساخته شده بود و به نمایندگی از سازندگان آن آقای پورجم در این جمع حضور داشت.

در پایان مراسم، سید عباس سجادی که اخیرا به عنوان بهترین مجری فرهنگی هنری برگزیده شده است و اجرای این مراسم را هم به عهده داشت از همسر گرامی استاد سرکار خانم گلی گرایلی و خانواده ارجمند ایشان به خصوص برادر مرحوم شان، شاعر فقید فریدون گرایلی به نیکی یاد کرد و حاضران برای سالها همراهی گلی خانم با استاد دست زدند و سلامتی و طول عمر این هر دو عزیز را خواستار شدند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ظاهرا این آقای سجادی که به غیر از مجیز گویی از موسیقی دانان سنتی هنر دیگری ندارد و به این وسیله همواره می خواهد بی سوادی خود را بپوشاند همه جا حاضر است در مراسم تولد،ختم،ختنه سوران فرزند هنر مندان و...ظاهرا فقط در مراسم مهمانی مردگان در آن دنیا به دلیل نبود امکانات حاضر نمی شود.و آقای مختاباد هم که پس از سالها خوانندگی و حتی گرفتن دکترای قلابی از انگلستان به هیچ جا نرسیده با خوش خدمتی به گلپا می خواهد وجاهتی برای خود کسب کند.این دو آدم سابقه دار حکومتی که هیچ وقت خیرشان به هیچ کس نرسیده متاسفانه با استفاده از رانت حکومتی کلی پول به جیب می زنند و برخی هنرمندان محتاج به تعریف و تمجید هم که نه شرافت برایشان مهم است ونه وجاهت و فقط محتاج تایید این فرصت طلبان هستند برای آنها که زمانی در دوران گذشته کلی موقعیت داشتند و هر چه دارند از صدقه سری پهلوی هاست و حالا به راحتی آلت دست این جماعت بی شرافت می شوند متاسفم