۱۳۹۲ اسفند ۵, دوشنبه

به مناسبت 55 سالگی لیلا فروهر / او از ۳ سالگی بر روی صحنه تئاتر بود

لیلا فروهر متولد ۴ اسفند ۱۳۳۷ در اصفهان، بازیگر و خواننده ایرانی سبک موسیقی پاپ است. او پس از انقلاب ایران، به دلیل ممنوعیت خوانندگی زنان، در لوس آنجلس زندگی و کار می کند.
او فرزند جهانگیر فروهر یکی از هنرپیشگان پیشین سینمای ایران است. مادرش فرنگیس فرحزادی – فرانگیس فروهر - نیز از بازیگران سینمای ایران به شمار می رود. وی از سن ۳ سالگی بر روی صحنه تئاتر به همراه پدر و مادر خود نقش آفرینی می کرد و در اکثر تئاترها با هنرمند بزرگ تئاتر زنده یاد رضا ارحام صدر نقش آفرینی می کرد.


لیلا فروهر

او در سال ۱۳۴۴ با فیلم های «مراد و لاله» و «خروس جنگی» وارد سینمای ایران شد و با سن و سال کمی که داشت از پرکارترین هنرمندان ایران به شمار می رفت تا جایی که به او لقب «کودک خردسال سینمای ایران» را دادند. از درخشان ترین فیلم های لیلا فروهر می توان به فیلم «سلطان قلب ها» به کارگردانی محمدعلی فردین اشاره کرد. لیلا در کودکی بیش از ۴۰ فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد و چند سال بعد خواهر لیلا به دنیا آمد که او را فریبا نامیدند.


لیلا فروهر

موفقیت و هنر لیلا در فیلم سینمایی «سلطان قلب ها» تا حدی برای فردین دلنشین بود که تولد لیلا فروهر را در سندیکای هنرمندان برپا کرد. وی در فیلم «من هم گریه کردم» با بهروز وثوقی به نقش آفرینی پرداخت. او همچنین در نوجوانی در فیلم های زیادی به بازی پرداخت. که می توان به فیلم هایی چون «رابطه جوانی»، «همکلاس»، «میهمان»، «شب آفتابی» و... اشاره کرد.


لیلا فروهر

لیلا از ۱۴ سالگی خوانندگی را به طور حرفه ای آموخت و خواند و خالق آثاری شد از جمله شمیم، دو پرنده، کلاغ های خبر چین، قصه عشق و...


لیلا فروهر

لیلا پس از انقلاب ابتدا به فرانسه و سپس در سال ۱۹۸۸ به آمریکا رفت، ساکن شهر لوس آنجلس شد و به خواندن در کنسرت ها و تولید آلبوم جدید پرداخت. «مخمل ناز» اولین آلبوم او است که در خارج از ایران منتشر شده است. قبل از انتشار آلبوم «مخمل ناز» وی خواستار تهیه و تولید آلبومی سنتی بود ولی به پیشنهاد همکاران و کمپانی ها این پروژه را به تعویق انداخت و اولین آلبوم خود را با نام «مخمل ناز» به بازار عرضه کرد که موسیقی ترانه «ساقی» کار خود او بود.
لیلا فروهر در ۲۹ مرداد ۱۳۸۳ با فردی به نام اسماعیل (اسی) ازدواج کرد و به شهرستان اورنج، کالیفرنیا نقل مکان کرد.


لیلا فروهر

برگزاری مراسم بزرگداشت نوروز از جانب کمیسیون نوروز در تالار توماس جفرسون کتابخانه کنگره آمریکا و دعوت از لیلا فروهر به عنوان هنرمند و خواننده فارسی زبان یکی دیگر از موفقیت های لیلا فروهر در عرصه هنری است. کمیسیون نوروز سازمان فرهنگی و هنری است که از جانب ایرانیان مقیم آمریکا و سفرای آسیای باختری و مرکزی تسکیل گرفته و حدفش معرفی فرهنگ و سنت های پارسی زبانان است. در این مراسم لیلا فروهر ترانه های آلبوم از «قلب من» را اجرا کرد در کنار لیلا فروهر شخصیت های فرهنگی و هنری و سیاسی زیادی نیز حضور داشتند که می توان به حضور شاهزاده رضا پهلوی نیز اشاره کرد.


لیلا فروهر

یکی دیگر از کارهای لیلا فروهر اجرای دو برنامه در سالن مراسم اسکار تئاتر کداک می باشد. لیلا فروهر در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ در این سالن برنامه اجرا کرد.
چند روز قبل از نوروز ۱۳۹۱ لیلا فروهر با تحولی عظیم در سبک هنری خود آلبوم از «قلب من» را منتشر کرد که با استقبال بی نظیر طرفداران مواجه شد. در این آلبوم لیلا شعرهایی از شاعران بزرگ ایران همچون مولانا، عراقی، فریدون مشیری، رهی معیری، سیمین بهبهانی، حافظ و... انتخاب کرده و با آهنگسازی و تنظیم گروه رومی اجرا کرد. در این آلبوم چهره سرشناس سینمای ایران شهره آغداشلو نیز همکاری کرد و دکلمه های ترانه ها را به انگلیسی بر عهده گرفت که سبب هرچه متفاوت تر شدن این آلبوم گردید.


لیلا فروهر

برای اولین بار لیلا فروهر آلبوم از «قلب من» به صورت زنده بر روی صحنه برد. لیلا فروهر به همراه گروه رومی و شهره آغداشلو با ارکستر ۲۶ نفری به رهبری امیر بدخش کنسرت زنده آلبوم را در سالن مجلل «رویس حال» بر پا کرد. شب عشق و عرفان و موسیقی ناب ایرانی پیشکش ایرانیان مقیم آمریکا شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: