۱۳۹۲ دی ۱۵, یکشنبه

حسین علیزاده «نی نوا» را به شبکه یک می‌آورد

مستند گزارشی «سوره؛ گزارش اشک» امشب با حضور حسين عليزاده درباره قطعه «نی‌نوا» روی آنتن شبكه يك می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «نی‌نوا» اثر حسین‌علیزاده به عنوان شاخص‌ترین موسیقی بدون كلام عاشورایی، سوژه پانزدهمین مستند "سوره،‌گزارش اشك" است كه امشب یکشنبه 15 دی ماه ساعت 20:10 از شبكه یك پخش می‌شود.
حسین علیزاده در دومین قسمت این مستند از تاثیرات هنری و اجتماعی آلبوم «نی‌نوا» در جامعه هنری سال‌های دهه 60 می‌گوید.
حسین علیزاده بعد از روایت چگونگی شكل‌گیری قطعه «نی‌نوا» در اولین قسمت این مستند؛‌ در این برنامه درباره تاثیرات این قطعه بر فضای هنری و اجتماعی سال‌های دهه 60 می‌گوید و بیان می کند: خود من از نی‌نوا درس گرفتم. چون نی‌نوا بعدها به یك اثر ملی تبدیل شد. نی‌نوا روایت دل همه است. كسانی كه اهل شعر و ادب بودند مثل سایه، مشیری و اخوان -که البته اخوان عاشق این قطعه بود- ‌وقتی این قطعه را شنیدند راه را برای من باز كردند. درواقع این افراد آنقدر از من پشتیبانی معنوی كردند كه من برای كارهای آینده مسئول شدم.
در این مستند جهانگیر نصر اشرفی پژوهشگر موسیقی آیینی و موسیقی نواحی ایران، قطعه «نی‌نوا» را دارای تاثیر قاطعی بر اذهان عمومی شنونده‌ها می‌داند و می‌گوید: من فكر می‌كنم «نی‌نوا» برای چند نسل می‌تواند روی ذهن آهنگسازان و خالقین موسیقی اثر مثبت بگذارد.
از دیگر افرادی که در این مستند حضور دارند محمد میرزمانی‌ آهنگساز کشور است که درباره قطعه «نی‌نوا» اعتقاد دارد:‌ «نی‌نوا» هم در جامعه موسیقی كشور و در میان اهل فن جایگاه ویژه‌ای دارد. این قطعه توانسته برای مردم و مخاطب حس جاودانه به جا بگذارد. تا آنجایی كه هركسی آن را می‌شنود،‌ تصویر وقایع عاشورا در ذهنش ایجاد می‌شود.
سازمان تلویزیونی سوره مجموعه مستندهای کوتاه گزارشی «سوره؛ گزارش اشك» را با همکاری شبکه یک سیما و با موضوع هنر و ادبیات عاشورایی تهیه كرده است. این مجموعه با ریتمی سریع و مخاطب‌انگار و با حضور هنرمندان، شاعران، نویسندگان صاحب‌نام و کارشناسان زبده هنری و ادبی تلاش می کند طعم یک ژورنالیسم خوب تلویزیونی در زمینه هنر و ادبیات را به مخاطبان بچشاند.
مستندهای گزارشی «سوره؛ گزارش اشك» تولید «سازمان تلویزیونی سوره» که به هنر و ادبیات عاشورایی اختصاص داشت از 25 آذرماه ‌ هر شب حدود ساعت 20 از شبكه یك سیما  پخش می‌شود. این مجموعه پس از پایان پخش آخرین قسمت‌های آن ادامه خواهد یافت و با عنوان «سوره،‌گزارش ادب و هنر» به موضوعات عمومی هنری و ادبی خواهد پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست: