۱۳۹۲ دی ۲۰, جمعه

انتشار پنج تصنیف از زنده یاد اسماعیل مهرتاش

آلبوم موسیقی «پنج تصنیف از استاد اسماعیل مهرتاش» به بازار موسیقی رسید. بازسازی این اثر بهانه ای برای یادآوری سبک و سیاق مهرتاش است.

به گزارش ایسنا، موسیقی و تنظیم این اثر بر عهده هوشنگ فراهانی بوده و علی اصغر بهمنی خواننده اثر است. فرشاد صارمی٬ سینا جهان آبادی، فرهاد زالی، افشین خلج و علیرضا جواهری نیز در این اثر هنرنمایی کرده اند، آلبومی که توسط انتشارات «ماهور» منتشر شده است.
اسماعیل مهرتاش در سال ۱۲۸۳ در تهران متولد شد. وی از شاگردان درویش خان بود و پس از مدتی به مدرسه عالی موسیقی و به محضر علینقی وزیری راه یافت.
مهرتاش در سال ۱۳۰۵ همراه با ادیب خوانساری «جامعه  باربُد» را تأسیس کرد که شامل کلاس هایی برای آموزش تار، آواز، فن بیان و بازیگری بود. او بیش از چهارصد آهنگ برای نمایش ها،پیش پرده ها و همچنین ترانه و تصنیف ساخت و برای ضبط صفحه به قاهره و بغداد مسافرت کرد.
فعالیت هنری وی در جامعه  باربُد تا سال ۱۳۵۷ ادامه یافت و هنرمندانی چون عبدالوهاب شهیدی، محمدرضا شجریان، محمد منتشری، برادران وفایی، ملوک ضرابی، ملکه حکمت شعار و بسیاری دیگر از شاگردان مکتب وی بوده ­اند.
شیوه ی آموزش مهرتاش بر اساس برداشت شخصی وی از موسیقی ایرانی بود که شامل ردیفی است که هم اکنون به نام «ردیف آوازی استاد اسماعیل مهرتاش» موجود است. او در سال ۱۳۵۹ بدرود حیات گفت.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

خانم مرضیه هم از شاگردان مهم ایشون بودن و مهرتاش نقش اساسی در خنرمند شدن مرضیه ایفا کرد

سپاس از شما

ناشناس گفت...

جهت اطلاع به علاقمندان آثار استاد مهرتاش قبلاً ردیف استاد اسماعیل مهرتاش توسط شاگرد ایشان محمد منتشری و سه تار هوشنگ فراهانی توسط انتشارات ماهور منتشر شده است.