۱۳۹۲ بهمن ۵, شنبه

تب تخریب خانه های تاریخی / دایی جان ناپلئون: قاسم نگفتم بساز بفروشا رو بپا؟

پس از فروش خانه تاریخی دایی جان ناپلئون و تخریب خانه بنان، این بار نوبت به خانه پروین اعتصامی شاعر ایرانی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، تب تخریب خانه های تاریخی در ایران بالا رفته است. بنا بر این گزارش با تخریب خانه های تاریخی تهران، نه فقط هویت تاریخی جنوب تهران از بین می رود، بلکه حافظه تهران از دوران قاجار و پهلوی نیز پاک می شود.
در همین زمینه، پس از به فروش رفتن خانه دایی جان ناپلئون، در کاریکاتوری که در روزنامه بهار منتشر شده، دایی جان ناپلئون در حیاط خانه به مش قاسم می گوید: قاسم، بهت نگفتم این قشون بسازوبفروشا بپا؟!


کاریکاتور روزنامه بهار 

مجموعه تلویزیونی دایی جان ناپلئون یکی از ماندگارترین مجموعه های تلویزیونی ایران است که قبل از انقلاب سال ۵۷ در خانه تاریخی اتحادیه ساخته شد. ناصر تقوایی کارگردانی این سریال بر عهده داشت. این سریال را بر اساس رمانی به همین نام، نوشته ایرج پزشکزاد تهیه شده است.


زنده یاد پرویز فنی زاده در نقش مش قاسم، سریال دایی جان ناپلئون

آن طور که شهرام شهریار، یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: این بنا که به نام های خانه اتحادیه، خانه امین السلطان و خانه دایی جان ناپلئون معروف است، هویت قابل انکار خیابان لاله زار است. خانه‏ای که متعلق به محمد ابراهیم، آبدارچی و دواب (چهارپادار) ناصرالدین شاه بود که بعدها به امین السلطان ملقب شد.
در ادامه تخریب شماری از عمارت های قدیمی شهر تهران خبرگزاری میراث فرهنگی روز پنج شنبه ۲ آبان ۹۲ گزارش داد خانه غلامحسین بنان، استاد فقید آواز ایران نیز که در منطقه نیاوران قرار داشت تخریب شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، هنوز سه ماه از تخریب خانه تاریخی بنان نگذشته که خبر تخریب خانه پروین اعتصامی به گوش می رسد. این بار، خانه صدساله پروین به تصاحب کارگران مبل سازی درآمده است.
نصر الله حدادی، محقق و تهران شناس، اواخر دی ماه ۱۳۹۲ با انتقاد از وضعیت منزل مسکونی پروین اعتصامی در تهران به خبرگزاری مهر گفت: قسمتی از این منزل را امروز گلفروشی  کرده اند و بخشی را بنگاه املاک؛ بخشی هم کارگاه مبل سازی و بخشی هم به یک شرکت واگذار شده و از پروین تنها یک اتاق باقی مانده است.
اولین ساختمان كلانتری تهران یکی از این خانه های قاجاری است که در آخرین روزهای سال ۹۰ از فهرست آثار ملی خارج شد. این ساختمان که در محدوده بازار تهران قرار دارد جزو هسته  اوليه تهران بود که در بخش هایی از آن آثاری از دوره  صفويه به چشم می خورد. این خانه در مسیر تخریب قرار گرفته است.
خبرگزاری مهر همچنین در گزارشی از آغاز تخریب خانه تاریخی ظهیرالاسلام خبر داده است. تنها در عرض یک هفته یکی از پنجره های سمت غربی کاملا تخریب شد، آتش سوزی در اتاق ضلع شرقی این ساختمان رخ داد، بخش عمده ای از سقف ریزش کرد و بخشی از شیروانی آن کنده شد. خانه ظهیرالاسلام عمارتی مربوط به اواخر دوره قاجار است. حالا قرار است در این میرات تاریخی پارکینگ طبقاتی ساخته شود.

هیچ نظری موجود نیست: