۱۳۹۲ بهمن ۷, دوشنبه

یادی از حبیب الله بلور ورزشکار و بازیگر قدیمی سینمای ایران

پرویز احسانی در صفحه فیس بوکش نوشت: حبیب الله بلور کشتی گیر، مربی کشتی، مدیر ورزشی و بازیگر سینما بود.

وی مربی گری تیم ملی کشتی آزاد و ریاست فدراسیون کشتی ایران را برعهده داشت و در ۲۲ فیلم سینمایی نیز بازی کرد. بهترین نتیجه تاریخ کشتی ایران در المپیک (۱۹۵۶ ملبورن) و اولین قهرمانی تیم ملی کشتی ایران در جهان (۱۹۶۱ یوکوهاما) با سرمربی گری بلور به دست آمد.
بلور در سال ۱۳۱۸ در نخستین دوره مسابقات قهرمانی کشتی ایران در هر دو رشته آزاد و فرنگی به مقام قهرمانی رسید. قهرمانی های او در سال های ۱۳۱۹، ۱۳۲۲ و ۱۳۲۳ تکرار شد.
بلور در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی به عنوان دستیار صائیم اریکان سرمربی ترک تیم ملی در کادر فنی تیم قرار داشت که با ۲ مدال نقره و ۳ مدال برنز (اولین مدال های کشتی ایران در المپیک) و مقام سومی تیمی ایران همراه شد. سرمربی گری حبیب الله بلور از رقابت های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن آغاز شد که تیم ایران با دو مدال طلای غلامرضا تختی و امامعلی حبیبی و دو مدال نقره محمدمهدی یعقوبی و محمدعلی خجسته پور بهترین نتیجه تاریخ کشتی ایران در المپیک را به دست آورد. در رقابت های جهانی ۱۹۵۷ استانبول، ۱۹۵۸ صوفیه و ۱۹۵۹ تهران هم کشتی گیران ایرانی با هدایت بلور به نبرد حریفان خارجی خود رفتند و بهترین مقام کسب شده در این سال ها سومی رقابت های جهانی ۱۹۵۷ استانبول بود.

حبیب الله بلور

در رقابت های المپیک ۱۹۶۰ رم تیم ایران با هدایت بلور پنجم شد اما نقطه اوج کار وی رقابت های جهانی ۱۹۶۱ یوکوهاما بود که تیم ایران با پنج مدال طلای محمدابراهیم سیف پور، محمدعلی صنعتکاران، منصور مهدی زاده، امامعلی حبیبی و غلامرضا تختی، مدال نقره نصرالله سلطانی نژاد و مدال برنز حمید توکل با پشت سر گذاشتن شوروی و ترکیه اولین قهرمانی در رقابت های بین المللی را به دست آورد و یکی از دو قهرمانی تیم ایران در تاریخ کشتی کشور در خارج از کشور رقم خورد. بلور در آستانه مسابقات جهانی ۱۹۶۲ به ریاست فدراسیون کشتی ایران رسید و برای مدت کوتاهی در این سمت قرار داشت.
از مهمترین شاگردان بلور می توان به غلامرضا تختی، محمدعلی فردین، حسین ملاقاسمی، مصطفی تاجیک، نبی سروری، جهان بخت توفیق، شعبان بابا اولادی، عباس زندی، امامعلی حبیبی، محمدابراهیم سیف پور، محمدعلی صنعتکاران، منصور مهدی زاده، محمدعلی خجسته پور و محمدمهدی یعقوبی اشاره کرد.
زنده یاد حبیب الله بلور در فیلم هایی چون جنگجویان کوچولو، دو کبوتر، خردجال، ظفر، عباسه و جعفر برمکی، پهلوان در قرن اتم، درختان ایستاده می میرند، ماه پیشونی، مردان سحر، آدم و حوا، دزد و پاسبان، رام کردن مرد وحشی، عروس بیانکا، لیلی و مجنون، قصر زرین، مالک دوزخ، آواره های تهران، ببر مازندران، خشم کولی، سلطان قلب ها، زنی به نام شراب و مردی از اصفهان ایفای نقش داشته است.
حبیب الله بلور در سال ۱۲۹۲ متولد و ۲۳ فروردین ۱۳۶۱ درگذشت.

۱ نظر:

Leila گفت...

يادش جاودان،كأش علت مرگ رو هم عنوان ميكرديد.