۱۳۹۲ دی ۱۸, چهارشنبه

دیدار و گفتگوی اختصاصی قدیمی ها با یاسمین: برنامه گلها پارتی بازی شده بود



قدیمی ها - مجتبی نظری، علی رجبی و فروغ بهمن پور: اثر «آبشار» با صدای او بسیار خاطره انگیز است، یاسمین که خود جز اولین خوانندگان برنامه «گل ها» به حساب می آید سرگذشت تلخی را چه در زندگی هنری و چه در زندگی شخصی پشت سر گذاشته. این روزها با بیماری های مختلف در جدال است و تنها یاورش بعد از خدا، همسرش پرویز ایزد خواه خبرنگار دوران دور مطبوعات است. آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد گفتگوی اختصاصی گروه مجله اینترنتی قدیمی ها با اوست.

ورود شما به هنر خوانندگی چگونه رقم خورد؟
من جز اولین خواننده های برنامه «گل ها» بودم. وقتی وارد هنر خوانندگی شدم، خواننده بسیار کم بود و با خواندن یک دستگاه پیش زنده یاد جواد معروفی صدایم مورد قبول قرار گرفت و او گفت: صدای شما فوق العاده است. من وقتی دیپلم مقدماتی دانشکده را گرفتم با روپوش دانشکده که فقط 20 سال داشتم، وارد هنر شدم.

وضیعت رسانه ها در آن زمان برای پخش کارهای شما چطور بود؟
ابتدا بسیار ترانه های من را در رادیو پخش می کردند، بعد از آن وضیعت به سمت پارتی بازی رفت.

دیدگاه مردم نسبت به خواننده زن در آن زمان چگونه بود؟
در آن زمان متاسفانه خیلی ها، طبقه خواننده را به عنوان بد نام می شناختند و هر خانواده حاضر به ورود دخترشان به هنر خوانندگی نمی شد. در آن زمان یادم هست حمیرا با نام اصلی پروانه امیر افشار که پدرش نظامی بود، با ورود دخترش (حمیرا) به خوانندگی مخالف بود و او را از ارث محروم کرد. پدرم خیلی روشن فکر بود به من گفت: تو دیپلم بگیر، من تو را به رادیو می برم. خانواده من با ورود من به رادیو و دنیای خوانندگی مشکلی نداشتند، ولی اهالی رادیو خیلی برایم مشکل ساختند.

آهنگسازان کارهای شما، بیشتر چه کسانی بودند؟
بیشتر کارهای من با بزرگ لشکری است، دو آهنگم با جواد لشکری بود، بعد از مدتی با بزرگ لشکری به مشکل برخوردم و بعد برای خرید آهنگ به سراغ همایون خرم رفتم، از او آهنگ «شهزاده رویا» که فقط آن زمان عهدیه در فیلم خوانده بود، خریدم و با حالت بهتر و با کمی تغییرات در رادیو در حدود سن 42 سالگی اجرا کردم.

نظرتان در مورد همایون خرم چیست؟
همایون خرم یک کتاب بسیار بزرگی چاپ کرد و در آن از تمامی کارهای خود و خوانندگانی که با آن ها کار کرده بود توضیح داد، در مورد من اینگونه نوشته «من فقط یاسمین را یک شب در خانه زنده یاد حسن گلنراقی دیدم و او با گروه ما کار نمی کرد» این در صورتی هست که من با او کار کردم و حتی من نوار دارم، گوینده ابتدای نوار می گوید: این ترانه در استودیوی شماره هشت ضبط شده با نوازندگی حبیب الله بدیعی و همایون خرم به رهبری بزرگ لشکری، با این وجود مردم نمی گویند: اگر همایون خرم، یاسمین را یک شب دیده، پس چرا این آهنگی که یاسمین خوانده، همایون خرم نوازندگی کرده؟ دلم می خواست ناشر این کتاب را می دیدم و می گفتم: این چه دروغی است که نوشتید؟

فضای برنامه «گل ها» چگونه بود؟
در ابتدا خیلی خوب بود، ولی بعد خیلی مشکلات پیش آمد، کم کم باید با پارتی کار می کردی، یادم هست یکی از خوانندگان معروف زن برای ورودش در برنامه «گل ها» بسیاری از حق ها را ضایع کرد و با پارتی وارد این برنامه شد. مشکلات بسیاری بود، حتی یادم هست ویگن در اوخر می گفت: این محیط برایم دلچسب نیست.

چه زمانی از خوانندگی کناره گیری کردید؟
بعد از آن که فضای پارتی بازی در برنامه ها به وجود آمد، من چند سال قبل از انقلاب کنار کشیدم، کارهایم را دیگر پخش نمی کردند، چون گفتند: در تلویزیون به تصویر نیاز داریم و شما کارهایتان صوتی است و ما نمی توانیم پخش کنیم. من هم گفتم: رادیو به جای خود و تلویزیون هم به جای خود.

آیا مردم هنوز با شما در ارتباط هستند؟
بله، خیلی ها هستند که به من سر می زند، مثلا خانمی چند وقت پیش به خانه من آمد، مرا خیلی بوسید و گفت: ترانه «آبشار» شما خیلی روی من تاثیر گذاشته، اجازه می دهید من به شما هر چند وقت یک بار سر بزنم و شما را به منزل خودم ببرم. من بسیار از این برخورد ها انرژی می کیرم.

به نظر شما کدام اثر شما را مردم بیشتر دوست دارند؟
آهنگ های بسیاری را مردم از من دوست دارند، حتی من یک آهنگ برای شاه فقید در زمان های قدیم خواندم که بعضی وقت ها هنوز مردم آن را از من می خواهند که بخوانم.

امروز را چگونه سپری می کنید؟
امروز بسیار مریض هستم و درد دست هایم مرا کلافه کرده، بعضی از شب ها به سختی می خوابم. با این وجود کمتر از خانه بیرون می روم و اگر هم بروم، برای دکتر و درمان است. سرمای این روزها درد دستانم را زیادتر کرده است، همه این ها روی اعصابم اثر بد می گذارد و ناراحتم می کند. این روز ها هم با خودم ترانه ها را زمزمه می کنم و کمی هم می خوانم، پایین را راحت می خوانم، ولی اوج برایم سخت است، چون سنوزیت دارم و صدایم در اوج مشکل پیدا می کند.

کدام یک از ترانه های خود را بیشتر دوست دارید؟
ترانه «آبشار» را خیلی دوست دارم و آن در حدود سن 22 سالگی اجرا کردم.

صدای کدام خوانندگان را می پسنیدید؟
من صدای دلکش را بسیار دوست دارم.

یک خاطره از دوران فعالیت هنری خود بگویید؟
قبل از این که خواننده بشوم، ترانه های دلکش و الهه را مثل خودشان می خواندم. یک فردی هم به نام بهرام سیر بود که برنامه اجرا می کرد و چون من شبیه ایشان می خواندم، هر کس که چهره من را نمی دید، فکر می کردم من، بهرام سیر هستم.
خاطره دیگری این که در سینما رویا، خانم شهین در آن زمان کنسرت داشت، به همین دلیل برای این که من تسلط پیدا کنم، بزرگ لشکری از من می خواست بروم روی سن بخوانم، وقتی یک بار خواندم، مردم بسیار استقبال کردند و نگذاشتند که از روی سن پایین بروم.

کمی از زندگی شخصی خود بگویید؟
من اولین ازدواجی که داشتم با فردی بود که خود صاحب یک زن و دو بچه بود، من از این موضوع بی خبر بودم، زمانی که حدود 11 ماه از ازدواجمان گذشته بود به این مسئله پی بردم و چون حق طلاق با من بود، طبق گفته پدرم طلاق گرفتم. بعد از مدتی پرویز ایزد خواه که خود خبرنگار مطبوعات آن زمان مثل «سفید و سیاه» و «امید ایران» بود، از من خواستگاری کرد. به او گفتم چرا آمدی بیوه با کُره بگیری (با خنده)، می رفتی دختری باکِره می گرفتی (با خنده). خلاصه من زندگی تلخی داشتم.

از نظر خودتان در خوانندگی چگونه بودید؟
من در خوانندگی بسیار ساده بودم، چون هیچ خواننده ای نیمی از درآمدش را به آهنگساز نمی داد. آقای بزرگ لشکری بسیار نجیب بود و من بعضی اوقات که در عروسی ها می خواندم، با این که ایشان در آن برنامه ها نوازندگی نمی کرد، من نیمی از درآمدم را به ایشان می دادم.

آرزوی شما چیست؟
آرزویم این هست دستم که مثل چوب خشک شده، زودتر خوب شود.


یاسمین 


یاسمین 


یاسمین


یاسمین


پرویز ایزدخواه، مجتبی نظری، یاسمین و فروغ بهمن پور


مجتبی نظری، یاسمین و علی رجبی


یاسمین و پرویز ایزدخواه


پرویز ایزدخواه


یاسمین، پرویز ایزدخواه، فروغ بهمن پور و مجتبی نظری


یاسمین، پرویز ایزدخواه، علی رجبی و مجتبی نظری


یاسمین، پرویز ایزدخواه، فروغ بهمن پور و علی رجبی


یاسمین و پرویز ایزدخواه


پرویز ایزدخواه، یاسمین، فرانک میرقهاری و غلامحسین ملک عراقی


یاسمین و دلکش


یاسمین و پرویز ایزدخواه


یاسمین و اکبر گلپایگانی


یاسمین


دلکش، پروین و یاسمین


پوران، الهه، یاسمین و ایرن


یاسمین


یاسمین


یاسمین


پوران، الهه، یاسمین و ایرن


یاسمین

۱۰ نظر:

بهروز (همراه همیشگی‌) گفت...

جناب مجتبی خان نظری، باور بفرمائید که اکنون با شنیدن صدای بانو یاسمین،
در آهنگ "چه رویایی" که قرار داده بودید، اشک در چشمانم جمع شد!.
یعنی‌ براستی روزگاری داشتیم در ایران، که چنین آهنگ‌ها و صدا‌های نابی وجود داشتند؟.
صدای ایشان دلنشین هست و در کنار آن، وقار و شخصیت نیز دارد.
همچنین نکته ی دیگری که توجه مرا در مصاحبه خوب تصویری شما بخود جلب کرد،
این بود که ایشان و همسر خوش تیپشان جناب آقای "پرویز ایزد خواه"، سالیان سال هست،
که با عشق در کنار هم هستند، که امیدوارم کانون گرم خانوادگی شان، ۱۰۰ ساله شود.
سالم زیستن و اخلاق گرا بودن، در هنر و اصولاً زندگی‌ حرفه ای هر انسان، تاثیر دارد.
سپاسگزارم از گروه با معرفت قدیمی‌ ها.

ناشناس گفت...

صداش محشر بود باتشکرازشماوآرزوی سلامتی عاجل برای این خواننده خوب و خوش صدای قدیمی

ناشناس گفت...

با عرض سلام وتشکرازشما لطفا درصورت امکان آهنگ "در کوی دوست " و "هرکه دیدم یاری داره من ندارم "ایشان را درسایت قرار دهید . باتشکر

بردیا گفت...

ایشان براستی یکی ازستارگان موسیقی ایران هستند .

بهروز (همراه همیشگی‌) گفت...



جناب مجتبی خان نظری،

اگر با جناب آقای پرویز ایزد خواه و بانو یاسمین تماس تلفنی و یا دیداری مجدد داشتید،
لطفاً از جانب این بنده ی کوچک پیام برسانید، که در آهنگ "چه رویایی"،
تقریبا در انتهای این اثر، در قسمت "از خواب نوشین ناگه پریدم"،
این فعل "پریدم" بخصوص قسمت آخر آن یعنی‌ "دم"، با احساس و تبحر خاص هنر خوانندگی اجرا شده!.
باور بفرمایید که از دیروز تا کنون، این آهنگ را بارها و بارها گوش کردم و هر دفعه،
این قسمت "پریدم" نیز بارها با عقب آوردن آهنگ و گوش دادن چندن باره ی آن همراه بوده است.
مراتب سپاس بیکران خود را بیان میدارم. عشقتان جاودان باد جناب ایزد خواه و بانو یاسمین.


ناشناس گفت...

چه عکسهای زیباوخاطره انگیزی ای کاش با خانم پروین هم مصاحبه ای می داشتید .

ناشناس گفت...

با سلام متاسفاته من صدای ایشان را نشنیدم اکه امکان داره اهنگی از ایشون را بزارید روی سایت ممنون میشم

گروه قدیمی ها گفت...

سلام دوست عزیز...
با جستجوی نام «یاسمین» در اینترنت، ترانه های این خواننده را پیدا خواهید کرد...
موفق باشید

ناشناس گفت...

با سلام خدمت دوستان;
چهت آشنایی بیشتر با خانم یاسمین می تونید به آدرس زیر برید، متشکرم.
www.facebook.com/parviz.oik

ناشناس گفت...

مدیریت محترم سایت
با سلام وتشکر به خاطر این مصاحبه ی زیبا و عکسهای بسیار زیبا و کمیاب و مهمتر بدون لوگوی جدیدتان که به نظر من از کیفییت کارتان ی مقدار میکاهد و قبول هم دارم که به خاطر سوء استفاده های اشخاص سود جو این کارو میکنید لذا می خواستم از تمام دست اندر کارای این سایت گرانقدر و پر محتوا خواهش کنم تا آنجا که امکان داره از خوانندگان و هنر مندان در هر عرصه ای تا در قید حیات هستند گفتگو و مصاحبه انجام دهید شاید محدودیت هایی داشته باشید و شاید بعضی هنر مندان مثل فرامرز قریبییان دوست نداشته باشند دوستدارانشون رو بهتر بشناسند و ازشون عکس و مطلب بخونن چرا که این هنرمند گرانقدر رو من در جایی خوندم که حتا قبل از انقلاب هم راضی نمیشدن عکس روی جلد و مطلب از ایشون درج بشه اونم دلیل خودش رو داره به هر حال خواهشم اینه از هنرمندانی که هنوز هم در قید حیات هستند امثال خانم پروین خواننده حمیرا و وفا وفایی واوندسته که مایل هستند و مجازند رو تا زنده هستند یاد کنید و ممنون یشم عکسهای بیشتری از این عزیزان در سایت قراردهید چون وقتی تا منزل این عزیزان می روید پس عکسهای جالب و نادیده ای میتوانید در سایت قرار دهید وخوانندگانی مثل فرح عافیت پور .غزال. ملوک ضرابی . بنان .سیما بینا .بهرام سیر .رویا. پری زنگنه . و هزاران هنر مندی که شاید به خاطر در دست رس بودنمجلات آن زمان .برای شما سهل تر باشه بیشتر از اونا عکس مطلب در سایت قرار دهید چه بسا تقریبا عکسهایی که در سایت است به وفور در سایت های دیگر یافت میشه ولی مصاحبه های شما با این عزیزان این سایت رو خاص تر و ی سروگردن بالا تر از دیگر سایتها بنمایش میذاره
ممنون و درود فراوان به خاطر تمام زحمات گردانندگان این سایت .