۱۳۹۲ بهمن ۱, سه‌شنبه

ربع قرن فعالیت در سینما: به بهانه تولد 101 سالگی تقی ظهوری + عکس

زنده یاد تقی ظهوری در سال ۱۲۹۱ متولد شد. وی فارغ التحصیل دوره اول هنرستان هنرپیشگی بود. او از سال ۱۳۱۵ در تماشاخانه های تهران مشغول شد.
او که بازی در تئاتر را از سال ۱۳۱۵ آغاز کرده بود با بازی در فیلم سینمایی «واریته بهاری» در سال ۱۳۲۸ شمسی به عرصه بازیگری سینما راه یافت. تقی ظهوری با نزدیک به ربع قرن فعالیت در سینما در ده ها فیلم سینمایی وارد شد و خود را به عنوان یکی از کمدین های سینما تثبیت کرد.

تقی ظهوری

ظهوری در خاطراتش می گوید: در محله ای که ما زندگی می کردیم، آدم ها همه پاکدل و با صفا بودند. در آنزمان خیابان ها مثل حالا نبود. چنارهای بلند دو طرف این خیابان را پوشانده بود و نهر آبی که از آنجا می گذشت لطف و صفائی به محله ما بخشیده بود.
در ادامه ظهوری از به مکتب رفتن و درشگه سواری بدور از چشم درشگه چیان و سایر شیطنت های کودکی از جمله خوردن تخم مرغ های پخته ای که دختران جوان به قصد جادو و جنبل به قبرستان آورده و دفن می کردند، یاد می کند. تقی ظهوری در ادامه خاطراتش از ماشین دودی سواری به قصد زیارت شاه عبدالعظیم، کورس گذاشتن با ماشین دودی بوسیله دوچرخه، متلک پرانی به دختری جوان و کتک خوردن از برادر آن دختر و... یاد می کند.
وی درباره چگونگی آشنای اش با سینما می گوید: آن موقع نه اینقدر سینما باندازه امروز زیاد بود و نه کافه تریا... فقط یک سینما در خیابان اسماعیل بزاز وجود داشت به نام تمدن که یکی از قدیمی ترین سینماهای ایران است و فیلم تماشا می کردیم. فیلم ها دوبله نبود و یک نفر وسط سینما راه می رفت و داستان فیلم را تعریف می کرد.
گاهی اوقات چون صدای گوینده خوب نمی رسید، بعضی ها شیشکی می بستند و سوت می کشیدند و فریاد می زدند: کمی بلندتر! و همین مسئله ما را به خنده وا می داشت... نکته مهمی که گفتنش بی مناسبت نیست این است که در گوشه ای از این سینما بساط سیراب و شیردان پهن بود و هر کس که گرسنه اش می شد سیرابی می خرید و می خورد. 
زنده یاد ظهوری در ادامه خاطراتش می نویسد: یکی دیگر از تفریحات ما سواری با واگن اسبی بود. آن موقع اتومبیل به ندرت یافت می شد و خیابان ها تماما خاکی بود، در نتیجه کالسکه و واگن اسبی در خیابان ها حرکت می کرد.
مبدا حرکت واگن اسبی از گارماشین شروع می شد و تا سبزه میدان پیش می رفت. قیمت بلیت یک عباسی بود و ما روزهای جمعه وقتی می خواستیم در تهران گردش کنیم سوار واگن اسبی می شدیم و به سبزه میدان می رفتیم. آن موقع سبزه میدان معروفترین جای تهران بود.

پوری بنایی: ظهوری چارلی چاپلین ایران است
پوری بنایی

قدیمی ها - مجتبی نظری: پوری بنایی به مناسب صد و یکمین سالروز تولد تقی ظهوری گفت: تمام کارهایی که من با تقی ظهوری کردم برای من خاطره خوب و شیرین است. خاطره ای که الان در ذهن من از ایشان است (با خنده)، اینکه اوایل انقلاب که نام تالار رودکی را به تالار وحدت تغییر داده بودند، ظهوری گفت: نمی دانم چه صیغه ای است که همه می گویند وحدت، وحدت، وحدت... یکی نیست بگوید ظهوری... چه می شود یک تالار هم به اسم ظهوری بسازند (با خنده)...
آنقدر با ایشان خاطره های خوب دارم که در این وقت اندک نمی شود گفت. واقعا من به تقی ظهوری لقب چارلی چاپلین ایران را می دهم. این بزرگوار بسیار هنر داشت، او انسانی والا، باشخصیت و نجیب بود و وقتی با خودم فکر می کنم، می بینم همه این دوستان درگذشته هستند و در قلب من جای دارند.

رضا صفایی: ظهوری بر کارش تسلط داشت
رضا صفایی

قدیمی ها - علی رجبی: رضا صفایی نویسنده و کارگردان سینمای ایران به مناسب صد و یکمین سالروز تولد تقی ظهوری گفت: زنده یاد ظهوری یکی از کمدین هایی است که دیگر فکر نمی کنم جایگزینی داشته باشد. من به عنوان کارگردانی که در سه فیلم به نام های «شکوفه های امید»، «جدایی» و «بده در راه خدا» با او کار کردم، بسیار راحت بودم.
زنده یاد ظهوری بر کارش تسلط داشت چون ابتدا در تئاتر ورزیده شده بود، تمامی مراحل را پشت سر گذاشت و بعد به سینما آمد.
او درک و ارائه بسیار خوبی در بازیگری داشت. فیلم «بده در راه خدا» آخرین فیلمی بود که در سینمای ایران در حدود 1350 با او کار کردم و همیشه می گفت: هیچ وقت کسی به من دو نقش اول در یک فیلم نداد و بارها دنبال همین فرصت بودم که با یک فیلم سینما را تکمیل کنم. ایشان بعد از بازی در این فیلم سینما را کنار گذاشت و به مکه رفت.

علی میری، رضا صفایی و تقی ظهوری

سهیلا و تقی ظهوری

تقی ظهوری

نصرت الله وحدت، سهیلا و تقی ظهوری

مرجان، آذر شیوا، لی لی، تقی ظهوری و جمیله

تقی ظهوری، فرخ لقا هوشمند و منوچهر وثوق

تقی ظهوری و جمشید هاشم پور

تقی ظهوری و ناصر ملک مطیعی

تقی ظهوری، محمدعلی فردین و فروزان

منصور سپهرنیا و تقی ظهوری

تقی ظهوری

تقی ظهوری

محمدعلی فردین، تقی ظهوری و شهلا ریاحی

علی میری، رضا صفایی، تقی مختار و تقی ظهوری

تقی ظهوری و رضا صفایی

کامنت هایی که بینندگان «قدیمی ها» درباره تقی ظهوری نوشتند
در اینجا قصد داریم تعدادی از کامنت هایی که شما بینندگان قدیمی ها، درباره تقی ظهوری در قسمت «تبادل نظر» نوشتید، در این قسمت منتشر کنیم...

مهرداد عمادی نوشت: در آغاز کودکی ام و از سال 1339 در سینما متروپل و دیانا و کریستال و بعداً سینما آتلانتیک کرمانشاه اولین فیلم های ایرانی را با فیلم های تقی ظهوری دیدم فیلم هایی مثل اول هیکل و شیرفروش و عمو نوروز و ساحل انتظار و عاشق سینما شدم. وقتی که به مکه رفت و دیگر در سینما بازی نکرد، بسیار غمگین شدم و حسرت خوردم. او هنوز برای من زنده است و از فیلم هایش لذت می برم. یاد دالاهو، تنگه اژدها، دزد و پاسبان، بده در راه خدا و... بخیر. بهترین لذات زندگی در سینما را با بازی های او برده ام؛ خداوند رحمتش کند.

ناشناس نوشت: خدایش بیامرزد. ظهوری و دیگر هنرپیشه های کمدی قدیمی [مثل سپهرنیا، همایون، اسدالله یکتا، جواد تقدسی، اصغر تفکری، غلامحسین بهمنیار، عبدالله محمدی، و هنرپیشۀ نقش های کمدی و غیرکمدی، بیک ایمانوردی و داریوش اسدزاده] بسیار زحمت می کشیدند چون که آن دوران کار کمدی خیلی ارزشمند بود و طرفداران بسیاری داشت. اون وقت ها بهترین دورۀ سینمای کمدی بود.

ماشاالله - الف نوشت: یادش بخیر. خدابیامرز خیلی مردم طبقۀ متوسط وضعیف را (که تنها سرگرمی شان تئاتر و رادیو و سینما بود) شاد کرد و بسیار خندانید. ای کاش دی وی دی فیلم «غروب بت پرستان» وجود داشت تادوستدارانش بعد از چهل و پنج سال دوباره زیبایی و قدرت نقش آفرینی کمدی او را در دو نقش مختلف در یک فیلم می دیدند، یکی یاور و دوست جوان پارسی (داریوش طلایی) و نقش دیگر کلیددار معبد بُت پرستان و مجسمۀ بُت بزرگ - ایشتار - که با تکیه کلامش در پاسخ هر سؤالی میگفت «پناه بر ایشتار».

ناشناس نوشت: مگر ایشون خدای نکرده فوت کردند؟ من همین چند وقت پیش چند تا فیلم از ایشون دیدم که زنده بود. فردین هم زنده بود. بیک شیرین زبون (ایمانوردی)، میری، بوتیمار، ویگن، پوران، ارحام صدر، آغاسی، ایرج قادری، ایرن... فیلم‌هاشون تو یوتیوب هست. اینها همه زنده هستند. مرده من و امثال من هستیم. تقی‌ خان دوستت دارم و یادت همیشه گرامی‌...

۱۱ نظر:

ساحل -ش گفت...

با درود

از اینکه مارا بسیار خوشحال وروح مارا شاد کردید ممنون وسپاسگزار
عکس های خیلی خیلی زیبا وعالی بود
امیدوارم همیشه موفق وسرفراز باشید.

ناشناس گفت...

با درود بسیار بر عزیزانی که با تلاش ارجمند خود دل ما "اهل نشریۀ قدیمی ها را " شاد وروح مان را با این عکس های زیبا ولذّت بخش جلا می بخشید .
ما که چون گذشته به آسانی دسترسی به مجله و عکس های بزگان سینمای ملی قدیمی خودمان نداریم شما با این تصاویر خاطره برانگیز قدیمی از بهترین کمدین سینمای فارسی ِکه هنوز چون گوهر شب چراغ می درخشند، دل ما را شاد کردید .امشب خواب به چشم من نمی آید، تمام فکر وذهنم فیلم های ظهوری عزیز و دوست داشتنی است . انگار که گنج قارون را به من دادید
خدا اجرتان بدهد .
خیلی ممنون ومتشکر ، دوستتان دارم ومی دانم شما هم همه را دوست دارید . زیرا در برخورهای یکسانتان (بدون تبعیض )با همۀ هنرمندان قدیمی در هر موقعیتی که بوده اند مشخص ومعلوم است .
دعایتان می کنم .وهمچنان چشم به راه زحمات تان هستم .

ت - مروتی

ناشناس گفت...

لطفا درصورت امکان با خانم " سهیلا " هم مصاحبه ای داشته باشید . با تشکر

ناشناس گفت...

با درود

ای کاش یکی از عکس های آقا رضا پلنگی و ویتامین ِخوشگلش رو هم می گذاشتین. به هر صورت خیلی تشکر.

یادشان به خیر

جلال هوشیاری

ناشناس گفت...


سلام گروه قدیمی ها

آیا خانم سهیلا در ایران هستند؟ یا در خارج از کشور ؟

اگر امکانش فراهم باشد گفتگو با ایشان خاطره انگیز است. زیرا اواز پانزده سالگی که درفیلم " میمیرم برای پول " 1338 ساختۀ مهدی رئیس فیروز تاسی سالگی اش که در فیلم " کوثر " 1353 ساختۀ منوچهر قاسمی بازی کرد طی 15 سال در نودوشش فیلم ایرانی بازی کرد.

سهیلا درچند فیلم از جمله فیلم های " ماجرای شب ژانویه " " خوشگل خوشگلا " "دزد بانک " "حسین کُرد شبستری" "مردها وجاده ها" و " لذّت گناه " با مرحوم تقی ظهوری هم بازی بود.

ش - میم

شاهین ملکی گفت...

با سلام ودرود
تقی ظهوری در هشت فیلم مشترک با سهیلا (بکیاسا) هنرپیشۀ زیبای سینمای قدیم ایران بازی داشت . البته سهیلا از ابتدای سال 1339 تا 1353 در نودو دو فیلم بازی کرده و در دوران کودکی - در نُه سالگی اش – برای دو فیلم مشهدی عباد (صمد صباحی ) و لغزش (مهدی رئیس فیروز) - هردو فیلم محصول سال 1332- ترانه خوانده واین اولین فعالیت هنری اش بوده ، سهیلا در پانزده سالگی بازی در سینما را آغاز کرده .
فیلم های مشترک او با مرحوم ظهوری عبارتند از :
" ستارگان می درخشند "محمد علی زرندی – اکران ، آبان 1339 – " قربانی هوس " قدرت الله احسانی فروردین 1342 – "مردها وجاده ها "ناصرملک مطیعی دی ماه 1342- " لذّت گناه " سیامک یاسمی دی ماه 1343- " خوشگل خوشگلا " آبان 1344 – " دزد بانک " اسماعیل کوشان دی ماه 1344- " حسین کُرد شبستری " اسماعیل کوشان فروردین 1345- "ماجرای شب ژانویه " نصرت الله وحدت مهر 1347 –
با تشکر وسپاس -

گروه قدیمی ها گفت...

«ش میم» عزیز سلام
متاسفانه از خانم سهیلا خبری نداریم...
بعضی ها می گویند که ایشان در مشهد زندگی می کنند ولی خبر دقیقی از این موضوع در دست ما نیست...
موفق باشید

farideh zamani گفت...

سلام
من اولین فیلمی که در ان بسیار خندیدم بده در راه خدا بود واقعا شاهکار سینمای کمدی ایران بود ان همیشه زنده یاد

محمدرضا ریشهری گفت...

سلام
جناب آقای مجتبی نظری

اگر از کارهای قدیمی وتئاتری ایشان در گذشته خبر دارید لطفا ً برای ما بنویسد، بسیار از شما ممنون خواهیم بود. ظهوری حق بزرگی بر هنردوستان قدیمی دارد .
بسیار وبلاگ زیبا ودوست داشتنی است .

Unknown گفت...

بازی ظهوری درکنار بازیگران اصلی هر فیلم آن فیلم را صدها بار جذابتر ودیدنی تر میکرد بخصوص در کنار بزرگمرد سینمای ایران محمد علی فردین

محمدنیکزمان گفت...

باعرض ادب واحترام سال نوبرهمه عزیزان مباک اقای ناصرملک مطیعی تولدتان مبارک .بنده محمدنیکزمان هستم خواستم بگم امروز18فروردین ساعت 3 رفتم مزارفردین شعربخوانم که نشد دیدم نیروی انتظامی مجلس را جمع کرد به علت ازدهام جمعیت پرشورمردم قسمت نبود .ولی خواستم بگم سال90برای اولین بار به مزارفردین امدموبین جمعیت خواندم ازته دل.ان روز شب همان روز خداشاهده توی خواب دیدم یک مرد خوشتیپ کت شلوار ابی موها سفید شیری کروات قرمز روبروم ایستاده وداره می خنده شاید باورنکنید من گفتم خدایا این اقا کیه بعد دیدم داره به من میخنده اینه تو فیلم ها که می خندید بعد چندثانیه دیدم این عزیز اقای فردین هست اینقدر ماچش کردم به پاش افتادم که نگو بعد گفت ازت خوشم میاد صدات خوبه میای سرمزارم تاتر بازی نکن راحت بخون نترس بعدازخواب بیدارشدم....خداوکیلی این خوابم دروغ نیست .طوری شده که من جمعه ها بعضی موقعها سرمزارش میرم وسلطان قلبها را میخونم عزیزان بنده بچه کهریزک هستم سمت امام زاده بی بی رقیه این هم سایت بنده هست که سلطان قلبها را درمنزل خواندم فقط به عشقش خیلی دوستش دارم از ته دل /یاعلی