۱۳۹۲ دی ۸, یکشنبه

پیشنهاد نصب تندیسی از بانو منیژه صیدحسین زاده در میدان مادر ایلام + عکس

قدیمی ها - سامان مقیمی: بانو منیژه صیدحسین زاده از مادری به اسم جواهر و پدری به اسم رمضان در شهر ایلام متولد شد.  وی یک برادر تنی داشت. از کودکی و نوجوانی اش اطلاعی در دست نیست.

وی ابتدا در زمینه ی طب سنتی که از مادر به ارث برده بود فعالیت می کرد تا اینکه روزی سربازی انگلیسی برای زخم پایش به او مراجعه می کند. مشخص می شود که به بیماری سودا مبتلا است. بیماری سودا بیماری است که بر سطح پوست زخم های عمیق و عفونی همراه سوزش و خارش به وجود می آید و به شدت واگیردار است. زخم های سرباز تا حدی شدید بوده که هیچ شخص و ارگانی حاضر به مداوای او نشد، اما بانو به پرستاری و درمان سرباز تا بهبودی کامل مشغول می شود. از قضا مادر سرباز ماما بوده و سرباز در سفرهای بعدی به رسم تشکر مطالب پزشکی از مادرش برای بانو به ارمغان می آورد.
بانو بعدها که وضع بد مادران و نوزادان را می بیند به طور تخصصی تر به فعالیت در حوضه ی مامایی و بیماری های نوزادان می پردازد و جان هزاران نفر را با خدمات خود نجات می دهد، تا جایی که چندین بار از طرف بیمارستان تقاضای کار در بیمارستان به وی پیشنهاد می شود، اما با مخالفت همسر رو به رو می شود. درجه و جایگاه بانو منیژه چنان بالا می رود که برای خون صلح، او را میانجی گر قرار می دادند. وی به کررات موفق به دریافت تقدیر نامه از طرف شاه و شهبانو شد.
این بانو تا آخرین دقایق زندگی با وجود قدغن کردن کار توسط پزشک، دست از کمک و خدمت به دیگران برنداشت تا در تاریخ 20 آذر ماه 1373 چشم از جهان فرو بست. تنها یادگار وی کوچه محل زندگی اش بود که به اسمش بود، اما متاسفانه در دهه ی 80 توسط شهرداری به مختار تغییر نام داد. اما در چند روز اخیر پیشنهادی مبنی بر ساخت تندیسی از بانو منیژه و نسب آن در میدان مادر شهر ایلام مطرح شده است. بسیار زیباست چنین تقدیری از مادر ایلام، بانویی که حتی آوازه اش از ایلام فراتر رفته و کرمانشاه و لرستان و کردستان را درنودیده است.








هیچ نظری موجود نیست: