۱۳۹۳ دی ۲۴, چهارشنبه

شهرداد روحانی: من فقط رهبر ارکستر سمفونیک هستم

نشست خبری کنسرت شهرداد روحانی نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر باسابقه کشورمان امروز چهارشنبه 24 دی ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش مهر، شهرداد روحانی در ابتدای این نشست خبری گفت: این برنامه دوم و سوم بهمن ماه سال جاری با حضور تعداد زیادی از هنرمندان حرفه ای ارکستر سمفونیک تهران در 2 قسمت ارکستر زهی و موسیقی فیلم میزبان علاقه مندان موسیقی در تالار وزارت کشور خواهد بود.

اجرای موسیقی بزرگان آهنگسازی فیلم در تالار وحدت
وی افزود: در بخش دوم کنسرت که اختصاص به موسیقی فیلم دارد آثار آهنگسازانی چون موریس ژار با فیلم سینمایی «محمد رسول الله»، انریکو موریکونه، جان بری با قطعه «رقصنده با گرگ ها»، جان ویلیامز با موسیقی فیلم «فهرست شیندلر» و  ماکس اشتاینر با موسیقی فیلم «برباد رفته» برای علاقه مندان اجرا می شود. این آثار به نظر من یکی از به یادماندنی ترین کارهایی هستند که در این برنامه به صورت ارکستر سمفونیک اجرا خواهد شد و ما سعی کردیم در این اجرا از نوازندگان حرفه ی استفاده کنیم. این در حالی است که در بخش اول نیز که به ارکستر زهی اختصاص دارد اغلب نوازندگان از تیم اجرایی ارکستر سمفونیک تهران هستند و با توجه به برنامه ریزی هایی که انجام دادیم، تمرین روز شنبه 27 دی ماه آغاز می شود و تا روز پنجشنبه نیز ما میزبان دوستداران موسیقی هستیم.
این نوازنده ویولن با اشاره به بخش اول کنسرت که به ارکستر زهی اختصاص دارد، گفت: کارهایی که برای این بخش نوشتم کاملا برای ارکستر زهی نوشته شده و تقریبا برای اولین بار است که در ایران اجرا می شود که اجرای آثاری از «باخ»، «استوکفسکی» و «برنارد هرمن» از جمله کارهایی هستند که ما در این کنسرت آن را برای علاقه مندان اجرا می کنیم.


شهرداد روحانی

نوشته شده «ارکستر سمفونیک تهران» اما بخوانید «ارکستر سمفونیک»
روحانی درباره حاشیه های به وجود آمده پیرامون این کنسرت که در ابتدا گفته می شد آغازگر دور جدید فعالیت های «ارکستر سمفونیک تهران» است، توضیح داد: وقتی که پوستر ابتدایی این کنسرت به دست من رسید، من در ایران نبودم و برای من هم این سؤال پیش آمد که چرا از عنوان ارکستر سمفونیک تهران برای این کنسرت استفاده کرده اند، در حالیکه اضافه کردن عنوان «تهران» کار اشتباهی بود که من به گروه اجرایی کنسرت نیز اعلام کردم که از ذکر این نام خودداری کنند. البته چون تعداد نوازندگان حرفه ای ارکسترهای سمفونیک در کشورمان بسیار محدود است و طبیعتا ما ناچاریم در چنین برنامه هایی از نوازندگان حرفه ای استفاده کنیم، ممکن است این تعبیر به وجود بیاید که اجرای این کنسرت به عهده ارکستر سمفونیک تهران بوده اما من باید بگویم که چنین چیزی نیست و قرار هم بر این نیست که من به عنوان رهبر رسمی ارکستر سمفونیک تهران کارهای خودم را ادامه دهم.
وی افزود: البته تا آنجا که من در جریان هستم گویا مدیران وزارت ارشاد دنبال شروع به کار رسمی ارکستر سمفونیک تهران هستند و من امیدوارم که هر چه زودتر فعالیت های این مجموعه موسیقایی از سر گرفته شود اما باز هم به این نکته اشاره می کنم که گرچه این کنسرت ها با حضور نوازندگان حرفه ای ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه خواهد رفت اما به طور حتم نام ارکستر ما فقط و فقط «ارکستر سمفونیک» است.

برای آماده سازی کنسرت یک ارکستر بزرگ به چند روز تمرین احتیاج داریم
این آهنگساز باسابقه کشورمان با اشاره به تمرین های این کنسرت موسیقایی، گفت: معمولا در همه جای دنیا روال کار بر این است که قبل از هر کنسرت این چنینی بیش از 4 یا 5 جلسه تمرین لازم نیست. ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و همان طور که برنامه ریزی کرده ایم از روز شنبه کار تمرین را آغاز می کنیم و تا پنجشنبه نیز که روز اجرای نهایی است، به تمرین های خود ادامه می دهیم. من با اطمینان می گویم که 4 جلسه تمرین با این تعداد نوازنده حرفه ای برای اجرای یک کنسرت خوب کافی است.
روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا صحبت های چند وقت گذشته شما مبنی بر بی سواد توصیف کردن «یانی» آهنگساز و نوازنده بین المللی موسیقی صحت داشته؟ تصریح کرد: من در آن مصاحبه که چندی پیش انجام گرفت فقط به این نکته اشاره کرده بودم که یانی نت نویسی و نت خوانی بلد نیست و یادم نمی آید که از کلمه بی سواد برای این موضوع استفاده کرده باشم چرا که اولا این کلمه در فرهنگ لغات من وجود ندارد دوما من به موضوعی اشاره کردم که خود یانی نیز بارها و بارها در محافل مختلف به آن اشاره کرده که نت نویسی و نت خوانی بلد نیست اما من معتقدم او گرچه تحصیلات آکادمیکی در عرصه موسیقی ندارد اما با این حال ذوق آهنگسازی ارزشمندی دارد که وقتی قطعه ای را خلق می کند آن کار مورد استقبال قرار می گیرد و این در چنین قالب و چارچوب موسیقایی آن هم بدون تحصیلات آکادمیک، خیلی هم عالی است.

من نگفتم یانی بی سواد است
رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران افزود: موسیقی یک علم است که باید این علم را یاد گرفت. البته یاد گرفتن علم به معنای تحصیلات آکادمیک آن حرفه نیست بلکه خلاقیت و تمایل به یادگیری علوم موسیقی موضوعی است که تنها به دانشگاه های آکادمیک بر نمی گردد و ممکن است در بسیاری از موارد شخص هنرمند آن چنان خلاقیت هایی را از خود نشان دهد که آن را در دانشگاه های موسیقایی تجربه نکرده، با این حال کسانی مثل یانی هم گرچه تحصیلات آکادمیک ندارند و من دقیقا نیز به این نکته اشاره کردم که او فقط نت خوانی بلد نیست اما همین که از بچگی به موسیقی علاقه داشته و حالا به این شرایط رسیده است می تواند یکی از اتفاقات خوب برای هر هنرمندی باشد.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری، گفت: به نظر من تنها شرطی که هر رهبر ارکستر باید داشته باشد شرایط مناسب نوازنده ها و تعداد هنرمندان حرفه ای آن ارکستر است در غیر این صورت واقعا می گویم که شرط دیگری برای من مهم نیست. آنچه که برای من برای حضور در هر ارکستری چه به عنوان رهبر ثابت و چه به عنوان رهبر مهمان مهم است این است که نوازنده سر وقت در تمرین حضور داشته باشد و کارهای اجرایی پیش از کنسرت نیز از قبل انجام شده باشند.
این آهنگساز در مورد محتوای کنسرت های خود، تصریح کرد: من اصولا در کارهایم به دو بخش توجه می کنم، اینکه شنونده را با یک نوع موسیقی بی کلامی مواجه کنم که تا زمان اجرای یک برنامه با آن آشنا نبودند اما می توانند در قالب یک مخاطب عام با اثر ارتباط برقرار کنند. یکسری از کارهایم هم وجود دارند که بیشتر با کسانی ارتباط دارند که با علم موسیقی آشنا هستند که اغلب این آثار در خارج از ایران اجرا شده است. البته خوشبختانه آثاری مثل «باغ ایرانی» در زمره این آثار هستند که خیلی دوست دارم شنونده با آن آشنا شود. البته کنسرت پیش روی من از آن دسته کنسرت هایی است که تصور می کنم اهالی موسیقی بیشتر با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.

کوچک ترین خللی در دستمزد نوازندگان به وجود نمی آید
حمید اسفندیاری مدیر موسسه «آوای باربد» و ناشر آثار شهرداد روحانی در ایران نیز در این نشست خبری در پاسخ به نحوه پرداخت دستمزد نوازندگان این ارکستر و ضمانت های اجرایی آن بیان کرد: قطعا اگر موسسه «آوای مهربانی» به عنوان تهیه کننده مالی این کنسرت نتواند از پس دستمزدهای نوازندگان این ارکستر برآید، بنده قطعا ضمانت اجرایی پرداخت دستمزد نوازندگان ارکستر را به عهده می گیرم و مطمئن باشید کوچکترین خللی برای این موضوع پیش نخواهد آمد.
وی در رابطه با قیمت بالای بلیت های این کنسرت موسیقایی توضیح داد: بلیت های در نظر گرفته شده این کنسرت از 35 هزار تومان تا 150 هزار تومان در نظر گرفته شده که اگر میانگین بگیرید رقم بالای قیمت بلیت ها محدود است و 35 هزار تومان تقریبا کف قیمت هر کنسرتی است که فکر می کنم برای چنین کنسرت بزرگی که دستمزد آقای روحانی بالا نیست ولی هزینه های بسیار بالایی دارد، کافی باشد.
میرفندرسکی تهیه کننده این کنسرت موسیقایی هم با اشاره به قیمت بلیت های این کنسرت، گفت: باور کنید ما به نوعی روی لبه تیغ راه می رویم که فکر می کنم قیمت بلیت ها اجحافی در حق مخاطب نباشد چرا که 72 نفر اعضای ارکستر و اجاره 60 تا 70 میلیونی تالار وزارت کشور آنقدر روی ما فشار می آورد که مجبوریم با این قیمت در خدمت تماشاگران باشیم.

۱ نظر:

بهروز (همراه همیشگی‌) گفت...



سپاس فراوان دارم خدمت برادر گرانقدرم "مجتبی خان نظری"
و گروه گرانقدرشان "قدیمی ها".
"عشق" یعنی بیان احساس، بی آنکه، شکیبای پاسخ باشیم. ....
شما بزرگواران، بدون هیچ پاسخ مالی‌، فعالیت دارید،
و این یعنی : "عشق" .....
با آرزوی سلامتی و کامیابی‌های روز افزون.