۱۳۹۲ آبان ۸, چهارشنبه

فیلم «ضربت» قله فیلم های ساموئل خاچیکیان است

در چهارمین روز از هفته برگزاری فیلم و بزرگداشت ساموئل خاچیکیان فیلم «ضربت» با حضور سینماگران و منتقدان سینمایی همراه با جلسه نقد و بررسی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران نمایش درآمد.

به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در چهارمین روز ازبرگزاری هفته فیلم و بزرگداشت ساموئل خاچیکیان فیلم «ضربت» به نمایش درآمد. پس از نمایش فیلم امید روحانی (نویسنده، منتقد و بازیگر) و فریدون جیرانی کارشناس و مجری برنامه، فیلم مذکور را نقد، بررسی و تحلیل کارشناسی کردند.
امید روحانی نیز فیلم ضربت را قله فیلم های ساموئل بیان کرد و افزود: پلان به پلان فیلم به دقت طراحی، فکر و ثبت شده است. روحانی کل فیلم را مقدمه ای برای سکانس آخر می داند که قرار است دلهره آور باشد و معتقد است این موضوع به خوبی اجرا شده که نشانه آن واکنش تماشاگران در زمان اکران عمومی فیلم در سینماهاست. بازیگر فیلم دایره زنگی اظهار می نماید: خاچیکیان علاقه داشت اورا با القابی مانند استاد دلهره و یا هیچکاک سینمای ایران خطاب کنند.
فریدون جیرانی فیلم دلهره را به علت جنایی بودن یک دست، بهترین فیلم ساموئل و فیلم ضربت را فیلم جنایی ملودرام و عاشقانه عنوان کرد. وی همچنین اشاره کرد سال 1343 که سال آغاز تحولات اجتماعی سیاسی اقتصادی کشور بود در سینما هم تحول رخ داده است. جیرانی فیلم ضربت را آخرین فیلم با دقت و ژانرگونه سینمای ایران دانست که پس از آن ژانر به فراموشی سپرده  شد و ساموئل در فیلم ضربت برای اولین بار از زوم استفاده می کند.
جیرانی در خصوص دکو پاژ فیلم ضربت اشاره کرد و گفت: در این فیلم دوربین اصلا ساکن نیست و بازیگران حتی بی منطق هم در حال حرکتند، ساموئل دنبال منطق نیست و فقط فکر حرکت است. او اعتقاد داشت هنرپیشه های ایرانی کند حرکت می کنند و به همین دلیل سرعت دوربین را تغییر داد.

امید روحانی عنوان کرد: تم تقابل سنت و تجدد که در همه آثار سینمای ایران تا به امروز هم دیده می شود از سال 43 به بعد در فیلم های خاچیکیان کمرنگ می شود و او از معدود کسانی است که به درستی الگوی تشویق به بازگشت به اخلاقیات را در برخی آثارش لحاظ می کند. دقت وتوجه ساموئل به جزئیات بی نظیر است واو را در سینمای ایران برجسته می کند. در ادامه جلسه، عباس مطمئن زاده (بازیگر و کارشناس فیلم خانه ملی) در خصوص دوبله فیلم های ساموئل اطلاعاتی را ارائه می کرد.

هیچ نظری موجود نیست: