گفت و گوی ویژه برنامه هفته گذشته «هفت»، به مهناز
افشار اختصاص داشت و افشار در این گفت و گو درباره بازیگری در سینما، تئاتر سخن گفت.
به گزارش بانی فیلم، محمود گبرلو مجری و سردبیر
هفت در ابتدای برنامه با اشاره به برنامه ریزی دقیق و اصولی در عرصه سینما گفت: در
سینمای ایران مدیریت، بدون برنامه ریزی و طراحی نمی تواند به اهداف برسد و همچنین بدون
توجه به واقعیات موجود در سینمای ایران نمی توان راهی از پیش برد. سینما بازوی فرهنگی
در کشور محسوب می شود که نیازمند راهکار و راهبردهایی برای بهتر شدن است. بخش نظرسنجی
این هفته نیز به فیلم های مهناز افشار اختصاص داشت که در پایان فیلم «آتش بس» توانست
بیشترین رای را بیاورد.
گزارش یادبود علی اصغر خواجه افضلی دوبلور نیز
از دیگر بخش های برنامه بود. مهناز افشار در این برنامه با اشاره به اکران چهار فیلمش
گفت: از میان این فیلم ها، دو فیلم باید دو سال قبل اکران می شد که در حقش کم لطفی
شد و حالا فرصتی پیش آمده تا آن ها نیز اکران شوند. وی به همکاری اش با مهرجویی در
فیلم «چه خوبه که برگشتی» نیز اشاره کرد و افزود: همکاری با مهرجویی برایم افتخاری
است چرا که برخی از اسامی در کارنامه کاری هر بازیگری اعتبار است.
وی همچنین به همکاری خود را کرم پور در فیلم «پل
چوبی» اشاره کرده و ادامه داد: کرم پور از جمله کارگردانانی است که با وی تجربه و خاطرات
خوبی در همکاری داشتم. او به قصه فیلم نگاه خاصی دارد که آن را دوست دارم. وی همچنین
به هم بازی شدنش با بهرام رادان بعد از سال ها اشاره کرد و در این باره نیز گفت: قرار
گذاشته بودیم زمانی با هم همکاری کنیم که فیلم ارزش بالایی داشته باشد و این اتفاق
در پل چوبی افتاد. وی درباره «برف روی کاج ها» نیز گفت: این فیلم برایم اثری ارزشمند
است و در اصل رویای برف، رویای من شد. «برف روی کاج ها» برخلاف کم لطفی هایی که در
حقش شد، نگاه روشنی به اصول و چارچوب زندگی و خانواده دارد اما نظر برخی این بود که
«برف روی کاج ها» به اصول خانواده پایبند نیست. اما واقعا این نیت در تیم تولید کننده
فیلم وجود نداشت چرا که همه آن ها خانواده را می شناسند. وی ادامه داد: هنر سلایق مختلف
و متعددی را در بر می گیرد و در سینما نیز این گونه است باید پذیرفت سینماگری که در
ایران کار می کند قوانی را می داند و آن را رعایت می کند. بازیگر فیلم «دعوت» درباره
حضور بازیگران زن در سینمای ایران نیز گفت: به نظرم بازیگران زن بسیار موفق هستند و
در شرایط امروزی در نقش های خود به خوبی ظاهر می شوند. وی رقابت محترمانه در سینمای
ایران را مهم خواند و بیان داشت: اگر رقابت درست نباشد بازیگران به تعالی نمی رسند
و رقابت باعث پیشرفت می شود.
وی دریافت جایزه هایی چون سیمرغ فجر را برای بازیگران
مهم خواند و در این پاسخ به سئوال گبرلو در این مورد گفت: گرفتم جایزه شیرین است و
تشویق از کودکی برای همه ما جذاب بوده و است اما باید بگویم این جوایز بار مسئولیت
بازیگر را بیشتر می کند و من بعد از دریافت جوایز انتخاب هایم سخت تر می شود. وی به
استار بودنش در سینما نیز اشاره کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم در سینمای جهان به استار
بودن بازیگر نگاه کنیم، فاکتورهای زیادی وجود دارد اما در ایران برخی از فاکتور ها
وجود ندارد و به نظرم بازیگر باید پیش خودش استار باشد. استار بودن و جایزه گرفتن برای
بازیگر مهم است اما مهم تر این است که بازیگر خود چه هدفی داشته باشد و در نزد خودش
چه تعهدی داشته باشد. مهم آن است که ماندگار شویم نه اینکه تنها دیده شویم. در این
سال ها سعی کردم بیاموزم، کتاب بخوانم و فیلم ببینم و همیشه درباره خودم سخت گیر هستم
و فکر می کنم برای ماندگار شدن مسیر سختی وجود دارد که باید طی کنم.
او همچنین در بخشی از صحبت هایش بهروز وثوقی را
جزو بازیگران فراموش نشدنی سینمای ایران دانست. همیشه دلم می خواست که همه تفکر ها
در سینمای ایران بتوانند کار کنند چرا که وسعت هنر آنقدر زیاد است که باید همه وارد
شوند. وی به نقد و منتقدان سینمایی نیز اشاره کرد و بیان داشت: همیشه نقد برایم مهم
بود و نقد محترمانه را می پذیرم. نقد کردن و حتی دادن لقب زرشک زرین عیبی ندارد مهم
این است که با یکدیگر محترمانه برخورد کنیم و تا زمانی که احترام باشدمن گوش می دهم
و نگرش های سینمایی منتقدان در من تاثیر دارد. بازیگر فیلم «سالاد فصل» به بازی هایش
نیز اشاره کرد و گفت: در کارنامه کاری ام بازی های خوب و ضعیف داشته باشم همه آن ها
برای به دست آوردن تجربه است. این بازیگر تحصیلات آکادمیک را در کنار تجربه مهم خواند.
او که در کلاس های بازیگری سمندریان تعلیم دیده،
این کارگاه ها و آموزشگاه ها را نیز در رشد بازیگران مهم دانست. وی گفت: در عرصه بازیگری
نیازمند چهره های جدید بازیگری هستیم که این آموزشگاه می توانند آن ها را کشف کند.
زمانی که وارد سینما شدم تحصیلات آکادمیک نداشتم اما سعی کردم در سینما ماندگار شوم.
سینما مادری است که به فرزندان زیادی نیاز دارد همه می توانند بیایند اما ماندگار بودن
سخت است که باید تلاش کرد. او درباره بازی اش در فیلم های گیشه ای نیز گفت: به نظرم
فیلم باید محترم باشد که بتواند تماشاگر خاص و عام را در برگیرد. افشار که در دو نمایش
نیز روی صحنه حاضر شده درباره بازی در تئا تر نیز اظهار داشت: دوست دارم سالی یک بار
تئا تر کار کنم آن هم برای دلم و اینکه یاد بگیرم و تجربه کنم اما باید بگویم من کارم
با دوربین است و تئا تر کار بسیار بزرگی است که انرژی زیاد می طلبد و این در من وجود
ندارد. وی درباره همکاری اش با کیمیایی در «متروپل» نیز بیان داشت: کار کردن با کیمیایی
تجربه بزرگی بود که لحظه های نابی به من دارد و خستگی را از تنم بیرون کرد.
در ادامه برنامه نیز مهدی کرم پور در استودیوی
هفت حاضر شد و با محمود گبرلو به گفت و گو پرداخت. وی که فیلم «پل چوبی» را روی پرده
دارد درباره توقیف فیلمش گفت: متاسفانه برای این فیلم حاشیه هایی درست شد که البته
بیشتر سوءتفاهم بود چرا که «پل چوبی» یک فیلم سیاسی نبود بلکه فیلم عاشقانه ای است
که از عشق به خانواده می گوید از عشقی که نسل جدید به آن نیاز دارند نسلی که خشن شده
و حالا نیاز به این فیلم ها دارد. به نظرم در این زمانه باید از عشق گفت و از خانواده
و در این فضای جامعه «پل چوبی» می تواند تاثیرگذار باشد. «پل چوبی» از سوءتفاهم ها
گفت که خود دچار این سوءتفاهم ها شد، «پل چوبی» از سیاست زدگی ها گفت که خود دچار آن
شده است. وی ادامه داد: باید به سینماگرانی چون ما اعتماد کنند ما در این سرزمین درس
خوانده ایم قواعد و خطوط را می دانیم. متاسفانه سینما از جریان افراط گری و شبه روشنفکری
در کشور ضربه خورده و این فیلم نیز لطمه را از دو جریان دید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر