بی بی سی: فیلم شازده احتجاب بر اساس رمان شازده
احتجاب نوشته هوشنگ گلشیری ساخته شده است.
وقتی هوشنگ گلشیری نویسنده فقید ایران، شازده احتجاب
را در سال ۱۳۴۸ در سی و دو سالگی منتشر کرد، جامعه کتابخوان ایرانی ناگهان دید که با
یک رمان نامتعارف، بسیار تصویری و جذاب روبرو است. شازده احتجاب که از اولین آثار منتشر
شده آقای گلشیری است، ناگهان شهرتی بسیار پیدا کرد و چند فیلمساز به ساخت فیلمی از
آن تمایل نشان دادند، اما آقای گلشیری اجازه ساخت فیلم را به فیلمساز جوان سی و یکی
دو ساله ای داد که چند سالی بود از فرنگ برگشته بود و با یک برنامه تلویزیونی درباره
سینما و ساخت یکی دو فیلم مستند و همین طور کارگردانی یک پروژه سینمایی به نام «خانه
قمر خانم»، نامی برای خود دست و پا کرده بود.
این جوان کسی نبود جز بهمن فرمان آرا، فیلمساز
شناخته شده ایران، که در طول سال ها صراحت اش در بیان، هم در آثار سینمایی و هم در
مسایل صنفی، او را تبدیل به چهره ای متمایز کرده است. بهمن فرمان آرا با ساخت «شازده
احتجاب»، از پیشگامان موج نوی سینمای ایران در دهه پنجاه شد و فیلم درخششی چشمگیر در
جشنواره های سینمایی بین المللی و داخلی داشت.
نمایی از فیلم شازده احتجاب ساخته بهمن فرمان
آرا
مشخصات فیلم
نام فیلم : شازده احتجاب
کارگردان : بهمن فرمان آرا
نویسندگان فیلم نامه: هوشنگ گلشیری و بهمن فرمان
آرا، بر اساس داستانی با همین نام از هوشنگ گلشیری.
بازیگران: جمشید مشایخی، فخری خوروش، نوری کسرایی،
ولی شیر اندامی، حسین کسبیان، فیروز بهجت محمدی، پروین سلیمانی، مهری ودادیان و مهری
مهرنیا
مدیر فیلمبرداری: نعمت حقیقی
آهنگساز: احمد پژمان
دستیار کارگردان: واروژ کریم مسیحی
طراح لباس و دکور: ملک جهان خزائی
گریم: ایرج سمندی
سرپرست دوبلاژ: علی کسمایی
تیتراژ: فرشید مثقالی
تدوین و صداگذاری: عباس گنجوی
لابراتوار: رادیو تلویزیون ملی ایران - استودیو
بدیع
تهیه کننده: تل فیلم
زمان: ۸۶ دقیقه
سال نمایش : ۱۳۵۳
ویژگی فیلم
شازده احتجاب، یکی از بهترین اقتباس های سینمایی
از یک اثر ادبی در ایران است. فیلم روایت انتقادی است از گوشه هایی از زندگی شاهزادگان
و اهل سلطنت در دوره قاجار که البته قابل تعمیم به همه نظام های مورثی هست. ساختار
نویی در زمان خودش داشته و از جمله آثار ماندنی سینمای موج نو ایران است. در این فیلم
بهمن فرمان آرا با تکنیک های وقت سینما، از لایه های مختلف زمانی عبور می کند و در
رویکردی کاملا بدیع و حساب شده، قصه ای را می گوید که امکان فیلم شدن اش، به دلیل ماهیت
ساختار شکنانه داستان و پیچیدگی های آن، بسیار سخت به نظر می رسد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر