۱۳۹۲ شهریور ۱۵, جمعه

خاطره ها 179 / حماسه شش تایی ها در سال 1352: پرسپولیس 6 تاج 0 + عکس

شانزدهم شهریور یک تاریخ ماندگار در قلب هر پرسپولیسی است. تاریخی که در دلش وقایع شیرینی را جای داده است.

سال 1352 زمانی که جام معروف تخت جمشید متولد شد، هیچ کس فکرش را نمی کرد پرسپولیس رقم زننده حادثه ای باشد که بعد از گذشت 40 سال هیچگاه از ذهن طرفدارانش خارج شود.
در مسابقات فصل ۱۹۷۳-۱۹۷۴ و در افتتاحیه جام تخت جمشید بازی نیم فصل اول میان دو تیم پرسپولیس و تاج در ورزشگاه آریامهر در تاریخ ۶ سپتامبر ۱۹۷۳ برگزار شد. مسابقه ای که از آن به نام بازی شیش تایی‌ها - بازی ای که ۶ گُل در آن زده شده - و یا شیش تایی های پنجاه و دو نیز یاد می‌شود (خصوصاً میان هواداران تیم پیروز، پرسپولیس). این بازی از بزرگترین مسابقات برگزار شده و قابل ذکر میان این دو تیم و بزرگترین پیروزی در دربی تهران به شمار می‌رود. بعد از این برد هواداران پرسپولیس تهران در مسابقات مربوطه در سرزنش هواداران تیم مقابل از این شعار استفاده می کنند.


تیتر های حماسی برای پیروزی مقتدرانه
فردای آن روز دو هفته نامه ی مشهور کشور یعنی «دنیای ورزش» و «کیهان ورزشی» بخشی از مطالب خود را به این بازی اختصاص دادند.
کیهان کمی برای تفاوت از رقیب تیتر زد: این 3 تن شش بار دروازه تاج را لرزاند. و عکس بازی دو تیم را روی جلد خود چاپ کرد.
اما دنیای ورزش نوشت : «معجزه سرخ پوشان»در مطلب مربوط به این بازی آمده بود: اگر پرسپولیس دیشب را با آژاکس قهرمان نامدار اروپا مقایسه کنیم ره به خطا نرفته و سخنی به گزاف نگفته ایم. مگر اینکه درمیان صحبت از ارزش های مادی در میان باشد که در این میان مشخص است که هیچ کدام از بازیکنان بزرگ اژاکس هم مقدار نیستند. اگر امروز این اتفاق تکرار می شد خدا می داند این همه روزنامه چه تیتر هایی می زدند و چه بلایی بر سر تاج نازل می کردند!


6 گل تاریخی را چه کسانی زدند
سه گل از شش گل را همایون بهزادی بازیکن سر طلایی معروف فوتبال ایران در دقایق 50، 87 و 90 به ثمر رساند تا رکورد ماندگاری برای خود ثبت کند.
بهزادی در این رابطه گفت: در آن به تنهایی می توانستم 6 گل به تاج بزنم. باور کنید کار سختی نبود! 2 گل دیگر را ایرج سلیمانی در دقایق 45 و 57 وارد دروازه تاج کرد حسین کلانی نیز در دقیقه 32 موفق به فتح دروازه حریف شد تا جشن تاریخی 6 تایی ها کامل شود.


پرسپولیس 52، بهترین تیم تاریخ باشگاه

پرسپولیس 52 بهترین تیم در تاریخ این باشگاه پرافتخار پایتخت است، چرا که سرخپوشان در این سال با اقتدار تمام قهرمان لیگ شدند. پرسپولیس در این سال بدون باخت قهرمان شد و رکوردی را از خود بر جای گذاشت که هنوز در فوتبال ایران شکسته نشده است و بعید است در سال های آینده هم تیمی بدون باخت موفق به قهرمانی شود. سرخپوشان در این سال از 22 بازی 15 برد و 7 مساوی به دست آوردند و 46 گل زده در مقابل فقط 6 گل خورده داشتند! یعنی بهترین خط حمله و خط دفاع لیگ تخت جمشید. 6 گل از این گل های پرشمار در بازی رفت وارد دروازه رقیب سنتی شد که آن روزها ملی پوشان بی شماری را در ترکیب خود داشت. این تعداد گل در هیچ بازی دیگری بین دو تیم در سال های بعد ردو بدل نشد تا این دربی به نوعی در تاریخ تک باشد.

۲ نظر:

زند گفت...

مسابقه ای رویایی بود . هیچوقت از یادم نمی رود .بعد از سه گل می خواستیم بیرون برویم ولی با یک سروصدا دوباره بر می گشتیم و شاهد یک گل دیگر بودیم . واقعا در آن سال پرسپولیس ، پرسپولیس بود و دیگر آن تیم هرگز تکرار نخواهد شد .

supreme گفت...

بعد از همایون بهزادی ٬ ایمون زائد دومین کسی که هت تریک کرد و در حماسه ای دیگر در ۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ پرسپولیس استقلال رو ۳-۲ شکست داد.