۱۳۹۲ مرداد ۲۰, یکشنبه

قهرمانی که هنر پیشه شده است

صفحه فیس بوک «سینمای فردین» نوشت: مجله کیهان ورزش در شماره 191 خود که روز شنبه 9/5/1338 انتشار یافت روی جلد خود را به تصویر زیبایی از محمد علی فردین از صحنه فیلم چشمه آب حیات اختصاص داده بود و در بالای آن تصویر این جمله آمده است. (قهرمانی که هنر پیشه شده است).

در صفحات 24 و 25 همان صفحه شماره کیهان ورزشی مربوط به 41 سال پیش است گزارش مفصلی از چگونگی راهیابی زنده یاد محمد علی فردین به عالم سینما به چاپ رسیده و در متن صفحه 24 محمد علی فردین زندگینامه اش را به قلم خودش نوشته است که با هم می خوانیم...

حال می خواهید بدانید که چطور وارد کار سینما شدم؟
از آن جایی که کارهای هنری از پدرم به من به ارث رسید، پس از کناره گیری از این هنر خشن یعنی ورزش کشتی، نتوانستم بیکار بنشینم. لذا به دعوت چند استودیوی فیلمبرداری تصمیم گرفتم هنر ظریف سینما را انتخاب کنم و فعالیت را از این راه شروع نمایم، بالاخره وارد کار سینما شدم. هر کسی وارد ساختمان پارس فیلم بشود، به درب ورودی اتاق دفتر، پلاک کوچکی می بیند که روی آن نوشته (دکتر اسماعیل کوشان) شاید این اسم را نود درصد مردم شنیده باشند. همان طور که اسم زیبا و قشنگی است، صاحب آن نیز مرد خوش قیافه، پخته و دنیا دیده ای است، که با اولین برخورد، هر کسی تشخیص می دهد که با یک مرد با تجربه روبرو است.


دکتر اسماعیل کوشان، محمدعلی فردین و رضا صفایی

دکتر کوشان به چند زبان خارجی تکلم می کند و بیشتر عمر خود را صرف کارهای هنری نموده است. همکاران ایشان که از کارگردانان معروف سینمایی ایران می باشند عبارتند از آقایان:سیامک و شاهپور یاسمی و عده دیگری که افتخار آشنایی ایشان را پیدا کردم. فیلم چشمه آب حیات که در دست تهیه است، کارگردان آن آقای سیامک یاسمی است که ارزش کار خودش را در فیلم طلسم شکسته و ظالم بلا نشان داده و این خود نمودار پیشرفت کار سینمایی ایران و ارزش این مردان زحمتکش می باشد و برای ایشان و همچنین آقای محمود کوشان فیلمبردار فیلم طلسم شکسته، عروس فراری و چشمه آب حیات جای چگونه تعریف و تمجید باقی نیست زیرا همین افتخار بس که فیلم ایرانی (طلسم شکسته)، برای اولین مرتبه 3 بار در فستیوال سینمایی برلن نمایش داده شد. برای من جای بسی خوشبختی است که در اولین قدم با چنین اشخاصی آشنا شدم و بدون هیچ تعارف می خواهم بگویم، همان گونه که در کار ورزشی خود با استاد یا مربی خوبی روبرو بودم، این بار نیز آقای سیامک یاسمی مربی من هستند و ایشان را به استادی قبول دارم و بسیار از کار هنری خود و همکاران خود راضی هستم و امیدوارم بتوانم فرد نافع و خدمت گزار سالمی برای هنر سینمایی ایران باشم زیرا به عقیده من سینما بهترین جا برای تنویر افکار مردم، بخصوص نسل جوان و آموزش اخلاق و شناساندن فرهنگ جامعه به جوامع دیگر و مکان مناسبی برای تفریح و سرگرمی مردم است و هنر مندانی که وقت مردم را برای مشاهده کارهی هنری خود بگیرند، باید اشخاص سالمی باشند تا گفته ها و هنرنمایی هایشان به دل بنشیند که امیدوارم من هم لایق این کار باشم و بتوانم دل مردم هنر پرور ایران را شاد کنم و همان طوری که با استعانت از ذات پروردگار در کار ورزش موفق بودم، در کار هنر سینما و اعتلای فرهنگ آن به نتیجه دلخواه برسم.
انشاء الله

محمد علی فردین

هیچ نظری موجود نیست: