۱۳۹۲ اردیبهشت ۴, چهارشنبه

به مناسبت سال روز تولد امین الله رشیدی: نخستین خواننده ای که در ایران با نت آشنا شد


امروز چهارم اردیبهشت، سال روز تولد امین الله رشیدی، خواننده دهه 1320 رادیو ایران است که شاگردان خلف زیادی برای موسیقی تربیت کرده است.

به گزارش هنرآنلاین، امین الله رشیدی در چهارم اردیبهشت ماه 1304 شمسی در روستای زیبا و مصفای راوند كاشان از پدری كشاورز و مادر شاعرزاده و شاعر منش (دختر ادیب بیضائی كاشانی) متولد شد. وی در ضمن تحصیل، نقاشی قالی ایرانی را نزد استادان آن زمان محمد دبیر الصنایع و حسن نقشپور اراكی فرا گرفت و در زمانی كوتاه تا مرحله ی طراحی و ابتكار پیش رفت و در حین نقاشی نیز با مقدمات نوازندگی تار نزد نقشپور كه تار را در نهایت شیرینی می نواخت ،آشنا شد و در سال 1325 به تهران نقل مكان یافت.
رشیدی با موسیقی از راه شنیدن صفحات قدیم گرامافون و خوانندگان دهه 1320 رادیو ایران آشنا گردید و در اوایل ورود به تهران چند گاهی در كلاس های شبانه هنرستان موسیقی (تالار وحدت كنونی) اصول نت خوانی را نزد موسی معروفی و یكی دو ماه نیز در كلاس موسیقی مسعود معارفی و تئوری آواز را نزد دكتر مهدی فروغ آموخت و با یادگیری نت، تار را رها كرد و از آن پس نت آهنگ هایی را كه می ساخت بدون استفاده از ساز به روی كاغذ می آورد.
در سال 1328 رشیدی از طریق استاد گرانقدر موسی معروفی به آقای علی محمد میثاق، رهبر یكی از اركسترهای رادیو ایران معرفی شد و از همان سال به عنوان خواننده وآهنگساز فعالیت خود را در رادیو آغاز نمودو اولین بار ترانه (رنج جدایی) از ساخته های زنده یاد موسی معروفی را در مایه افشاری با اركستر نامبرده در رادیو اجرا كرد و همزمان، مدتی نیز در برنامه های موسیقی ارتش (كه شب های جمعه ساعت هفت و نیم بعد از ظهر از رادیو ایران پخش می شد) در اركستر به سرپرستی هنرمند گرامی علی تجویدی می خواند و در چند برنامه رادیویی محمد بهارلو نیز شركت نمود.
رشیدی در شاعری و نویسندگی و نقد نیز دستی دارد و مقالاتی از او در مطبوعات سال های قبل به چاپ رسیده است. سفرنامه ای از او به نام (از كاشان تا كاناری، جزائر قناری) محتوی گزارش سفرهای متعدد او به كشورهای اروپا تا جزائر قناری با چاشنی طنز و انتقاد و شعر و موسیقی در سال 1372 توسط انتشارات سنائی تهران و دومین كتابش به نام (خاطره ها و نغمه ها - عطر گیسو) محتوی بخشی از نیم قرن خاطرات رادیویی هنری و یادداشت های ادبی، اجتماعی و سیاسی و مطالبی نو و ناگفته در ارتباط با هنرمندان موسیقی و نویسندگان و شاعران معروف ایران با چاپی نفیس در 650 صفحه و 260 تصویر از آنان بوسیله انتشارات عطایی تهران درمعرض نظر و مطالعه علاقمندان به هنر و ادبیات قرار گرفته است.
جلد دوم کتاب خاطره ها و نغمه ها در ۶۷۰ صفحه تخت عنوان «تا مرزهای بی سرانجامی» آماده انتشار است. امین الله رشیدی مدتی ریاست رادیو تبریز را نیز برعهده داشته است و نخستین خواننده ایرانی آشنا با خط بین المللی موسیقی (نت) است.

هیچ نظری موجود نیست: