۱۳۹۴ دی ۱۸, جمعه

پروانه معصومی: بازی در نقش اول هم آینده شغلی را تضمین نمی کند

بانی فیلم - فاطمه رستمی: پروانه معصومی، بازیگری نزدیک به بیش از 40 سال سابقه فعالیت در عرصه بازیگری را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.
وی این روزها حضور فعالی در دنیای بازیگری ندارد و کم تر شاهد هنرنمایی او در فیلم ها  سریال های تلویزیونی هستیم. معصومی در خصوص این روزهای خود و علت کاری اش گفت: در حال حاضر در عرصه بازیگری هیچ کار تازه ای انجام نداده ام. همه ما خوب می دانیم که تولیدات در تلویزیون و سینمای ایران به شدت کم شده است و علاوه بر این کمبود ساخت، آنچه تهیه و تولید می‌شود نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست. ترجیح می دهم به جای حضور در هر پروژه ای فقط به خاطر کار کردن و حضور داشتن، بازی نکنم. چه کسی گفته است که تنها کار مهم من در زندگی بازیگری است؟! اتفاقا کار من فقط بازیگری نیست و پیش از بازیگر بودن، یک زن خانه دار هستم که می توانم کتاب بخوانم، بنویسم و خیلی از کارهای مفید دیگر را انجام دهم. خدا را شکر می کنم که وضع مالی بدی ندارم و می توانم امورات زندگی ام را بگذرانم. عده زیادی از هم نسل های ما و حتی بازیگرهای جوان تر این روزها بیکار شده اند و در گیر و دار مسائل مالی هستند.

پروانه معصومی

پروانه معصومی در ادامه، در خصوص شرایط تولیدات سریال های تلویزیونی گفت: واقعیت این است که هیچ کدام از آنها را تماشا نمی کنم. یکی از این سریال هایی که این روزها مثلاً به عنوان سریال فاخر از تلویزیون پخش می‌شود، بیشتر شبیه به یک کاریکاتور است. اگر قرار باشد کاریکاتور تماشا کنم که دنبال منبع دیگری می روم. ما به عنوان کسانی که در سال های پیش از این هم زندگی کرده ایم، بسیاری از شرایط تاریخی را از نزدیک لمس دیده ایم. ما به راحتی نمی توانیم برخی از تحریفات تاریخی را بپذیریم. یک مثال می زنم از همین سریال های امروزی که نشان می دهد در دوره ای از تاریخ، خانه مصدق را غارت کرده اند، در اسناد تاریخی آن خانه ای که غارت شده است، خانه قوام السلطنه بوده است نه مصدق! من نمی دانم تولید کننده ها بر اساس کدام اسناد دست به ساخت سریال می زنند؟! من حاضر نیستم وقتم را صرف دیدن آثاری کنم که می دانم سراسر تحریف و بی دقتی هستند.
وی در ادامه در خصوص آثاری سینمایی و رفتن به سینمای برای پیگیری تولیدات جدید توضیح داد: من از تهران خارج شده ام و در منطقه ای که زندگی می کنم، سینما وجود ندارد. ضمن اینکه دلیلی نمی بینم برای تماشای آثای که دچار ضعف های اساسی در ساخت و پرداخت قصه هستند، خودم را به زحمت بیندازم.
معصومی درباره شرایط زندگی خارج از تهران توضیح داد: اوایل که به اینجا آمده بودم، احساس غریبی می کردم. اینجا برای هرچیزی باید بجنگی، برای آب، برق، خط تلفن و... وقتی این جنگ ها و سختی ها تمام شد، آرامش بی نظیری به دست آوردم. هوای پاک شمال ایران را با یک ساعت زندگی در تهران عوض نمی کنم.
برای من که سال ها در تهران زندگی کرده ام، دل کندن از شهر و زندگی شهری آسان نبود، اما امروز از این تصمیم خودم بسیار خوشحال هستم. بازیگر سریال‌های «مثل هیچکس» و «راز پنهان» درباره مشکلات و علل ضعف آثار تلویزیونی و سینمایی گفت: متأسفانه قصه های خوبی نداریم و با وجود مشکلات اقتصادی و نبود بودجه برای تولید فیلم های سینمایی و سریال های فاخر، نمی توانیم توقع داشته باشیم که کیفیت کارها بالاتر برود. افراد زیادی وارد این کار شده اند، ولی فرصت بروز خلاقیت برای همه فراهم نیست. یک کارگردان خوب باید بداند چگونه داستان را پیش ببرد که مخاطب را به خود جذب کند.
بازیگر فیلم سینمایی «غریبه و مه»، درباره بهرام بیضایی و همکاری با او گفت: من در اکثر کارهای بهرام بیضایی در پیش از انقلاب حضور داشتم. یکی از ویژگی های مثبت او این بود که آنچه را که می خواست نشان می داد و هیچ گاه از تصاویر مورد علاقه اش دست نمی کشید. امروز کارگردان های جوانتر مثلاً اگر در صحنه ای می خواهند یک سینی آکسسوار باشد و فراهم نشود، به بشقاب هم راضی می‌شوند! دقت در جزئیات در ساخت اثر هنری نکته بسیار مثبت و مهمی است. در حال حاضر نبود بیضایی اتفاق خوبی نیست و اگر او حضور داشت، جوانان ما می توانستند از علم او استفاده کنند.
پروانه معصومی در آخر در مورد جوانانی که می خواهند به تازگی وارد این عرصه شوند گفت: انتخاب این شغل واقعاً باید آگاهانه انجام شود. بهتر است جوانها با وجود مشکلات فعلی بازیگری را شغل دوم خود بدانند. ما در مملکتی به سر می بریم که سوپراستارهایمان انگشت شمار شده است. هیچ تضمینی هم وجود ندارد که با بازی در نقش اول یک فیلم سینمایی یا سریال بتوانی آینده شغلی خوبی داشته باشی.

هیچ نظری موجود نیست: