۱۳۹۴ آبان ۳۰, شنبه

رضا سجادی اولین گوینده رادیو ایران درگذشت + عکس

قدیمی ها - فرامرز امینی: رضا سجادی اولین گوینده مرد رادیو ایران ساعت 8 امشب، 30 آبان ماه بر اثر سکته قلبی در منزل مسکونی خود دارفانی را وداع گفت. او اولین کسی بود که پشت میکروفن رادیو نشست.
رضا سجادی متولد ۱۲۹۹ فرزند حجت الاسلام حاج سیدمصطفی سرابی واعظ و ناطق زبردست بود که در شهر مشهد مقدس به دنیا آمد.
وی تحصیلات ابتدایی و متوسط را در موطن خود به پایان رساند و وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد. او در سال ۱۳۱۹ به عنوان گوینده در رادیو استخدام شد و قسمتی از برنامه های رادیو توسط او اجرا می شد.
رضا سجادی مدتی به ریاست اداره رادیو منصوب گردید و مدتی هم ریاست اداره مطبوعات وزارت پیشه و هنر را عهده دار بود. رضا سجادی ناطقی زبر دست، ادیبی پرمایه و شعر شناس بود او اشعار زیادی را در حافظه داشت و هنگام محاوره از اشعار حافظ، شاهد و مثال می آورد.
زنده یاد رضا سجادی در یک مصاحبه گفته بود: در روزهای پایانی سال 1319 قرار شد رضاشاه به مناسبت تحویل  سال نو از رادیو برای مردم پیام بفرستد. من هم با وسایل ابتدایی آن روز، که یک میکروفون و یک دستگاه ضبط صوت  بود، به کاخ گلستان رفتم و بعد از شرفیابی در اتاق دفتر، در حالی که در کنار رضاشاه ایستاده بودم، میکروفون را به  دست گرفتم و گفتم: «سال تحویل شد؛ اکنون اعلیحضرت شاهنشاه سخنرانی می کنند». در این موقع، شاه از روی  کاغذی که در دست داشت که در سه جمله کوتاه مطالبی در تبریک سال نو، شادی و سرافرازی ملت و امید به امنیت و آسایش قرائت  کرد. بعد از پایان مطلب، در حالی که من مشغول جمع آوری سیم برق بودم خطاب به  من گفت: «صدای خوبی داری. می خواستند تو را به آلمان ببرند ولی من اجازه ندادم. هر روز صدای تو را از رادیو گوش می دهم؛ بسیار خوب است؛ ادامه بده تا پیشرفت هم بکنی». چندی بعد، بهرام شاهرخ، پسر ارباب  کیخسرو برای گویندگی بخش فارسی رادیوی آلمان انتخاب شد و ما هر روز صدای او را می شنیدیم که می گفت: «اینجا برلن، اینجا برلن  است». و او تا پایان جنگ، گوینده رادیوی آلمان هیتلری بود.
روجش شاد و یادش گرامی باد...

زنده یاد رضا سجادی

زنده یاد رضا سجادی

هیچ نظری موجود نیست: