۱۳۹۴ فروردین ۳۰, یکشنبه

معاون پارلمانی وزیر ارشاد: صدور مجوز برای کنسرت محمدرضا شجریان از دست ما خارج است

روزنامه آرمان : حسین نوش آبادی می گوید: مجوزها براساس معیارهای حقوقی و قانونی و ضوابط موجود هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی صادر می شود.

در شرایطی که همه منتظرند تغییر روندهایی که رئیس جمهور قول آنها را داده بود در عرصه های مختلف شاهد باشند خبرهای مکرر درمورد لغو کنسرت هایی که پشت آن تلاش های فراوان و صرف هزینه های قابل توجه نهفته است می تواند این پیام را منتقل کند که عرصه فرهنگ هنوز تن به تغییرات نداده و شاید همین عامل است که موجب شده بسیاری از علاقه مندان و دست اندرکاران این عرصه در مواجهه با موانع عطای کار در این زمینه را به لقایش ببخشند یا زمین بازی خود را عوض کنند.
دولت تدبیر و امید با لغو 20 کنسرت در طول قریب به دو سال رکورد جدیدی در این زمینه به نام خود زده است. نکته قابل تامل آن است که خوانندگان و متولیان برگزاری کنسرت با وجود داشتن مجوز شاهد لغو کنسرتشان درست در دقیقه  90 هستند. مساله ای که به نظر اعتماد هنرمندان و مردم به دولت را نشانه رفته است. در هرصورت ظاهر قضیه می گوید تعداد لغو کنسرت ها در دوسال دولت روحانی بیشتر از 8 سال دولت احمدی نژاد است هرچند از تعداد صدور مجوز سخنی به میان نمی آید. همین امر ما را بر آن داشت تا با معاون پارلمانی وزیر ارشاد گفت و گویی داشته باشد. پاسخ های حسین نوش آبادی در مورد لغو کنسرت ها را در ادامه می خوانید:

در طول یک سال گذشته شاهد لغو حدو 20 کنسرت  بودیم؛ نظر وزارت ارشاد در این مورد چیست؟
وزارت ارشاد در این خصوص اعلام موضع کرده و بیان نموده با هرگونه لغو کنسرت که مراتب قانونی آن طی شده و مجوز برای برگزاری دریافت کرده مخالف است و از رفتارهای غیرقانونی گله مند هستیم. وزارت ارشاد همچنین اعلام کرده که نسبت به تعطیل شدن، لغو و برخوردهایی که با اجرای کنسرت های مجوزدار صورت گرفته مخالف است و این مساله را مناسب حوزه فرهنگ و موسیقی کشور نمی داند و امیدواریم این مسائل تکرار نشود و سال 94 با لغو هیچ کنسرتی مواجه نشویم چراکه به هر حال وقتی فرایندی طی می شود برای برگزاری یک برنامه همه سازوکار آن پیش بینی شده است و امیدواریم همه مسئولان استانی همکاری کنند تا یک برنامه فرهنگی هنری بدون حاشیه اجرا شود و افرادی هم که در این زمینه خودسرانه عمل می کنند باید مورد پیگرد قرار گیرند چراکه افراد حق ندارند موجب تعطیلی و لغو برنامه ای شوند. در این زمینه حساب برخی نهادها و افراد جداست اما لازم است نهادهای مسئول در این زمینه وارد عمل شوند. مسئولانی هم که گاه در این زمینه با برخی از نظرات و آرای خود سعی می کنند در برابر یک تصمیم قانونی ایستادگی کنند وزارت ارشاد تذکراتی داده است چراکه شائبه دخالت شرح وظایف یک قوه در قوای دیگر به وجود می آید.

تمام صحبت های شما متوجه بایدها و نبایدهای طرف مقابل است اما وزارت ارشاد قرار است چه کند؟
ما وقتی مجوزی صادر می کنیم همه ابعاد قانونی و شرعی را در نظر می گیریم بنابراین انتظار نداریم دیگران در برابر تصمیماتی که مبتنی بر قواعد حقوقی و ضوابط قانونی است ایستادگی کنند. ما در این راستا از طریق شورای تامین که شامل مقامات انتظامی و اطلاعاتی و سیاسی هر استان هستند امور را هماهنگ می کنیم و همه این مسئولان باید تلاش کنند که تحت فشارها قرار نگیرند.

اگر تحت تاثیر قرار گرفتند چه؟
ببینید به هر حال ما مجری نیستیم و تامین امنیت در محیط و برخورد با حاشیه سازان و اقدامات علیه نیروهای تندرو وظیفه ما نیست و وظیفه مقامات ذی ربط است که ما از آنها خواستیم از این تصمیمات حمایت کنند تا اتفاقی نیفتد اما ما قوه قهریه نیستیم. ما مجوز می دهیم و در طول آن نظارت می کنیم تخلفی صورت نگیرد اما تامین امنیت با دیگر نهادهاست.

با این تفاسیر اگر لغوی صورت گیرد وزارت ارشاد عملا کاری نمی تواند انجام دهد؟
خیر؛ وزارت ارشاد در این راستا اگر احساس کند حقی از فردی ضایع شده و در صورت داشتن مجوز و نداشتن هیچ گونه تخطی اگر خسارتی به وی وارد شود این خسارت متوجه کسانی است که این مزاحمت ها را ایجاد کرده اند و وزارت ارشاد پیگیر حق او از طریق مجاری قانونی خواهد شد.

یعنی تا کنون وزارت ارشاد پیگیر لغو کنسرت های قبلی شده است؟
اگر خسارت دیده شکایت کند ما خسارت ها را پیگیری می کنیم اما لازم است خود شخص شکایت کند.

یعنی اگر به هردلیلی فرد خسارت دیده شکایت نکند وزارت ارشاد مساله را پیگیری نمی کند؟
خیر؛ این یک مساله حقوقی است و ربطی به فشار و تهدید ندارد و مسئولان وظیفه دارند رسیدگی کنند. تا امروز هم فردی یا گروهی اگر به ما مراجعه کرده باشد و از ما معاضدت حقوقی بخواهد ما حتما به آنها کمک خواهیم کرد.

صدور مجوزهای وزارت ارشاد بر چه اصولی استوار است؟
مجوزها براساس معیارهای حقوقی و قانونی و ضوابط موجود هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی صادر می شود.

با این شرایط اگر شخصی مثل محمدرضا شجریان درخواست مجوز برای برگزاری کنسرت دهد، شما مجوز می دهید؟
من به همین دلیل می گویم به لحاظ قانونی؛ یعنی برخی افراد برای اجرای کنسرت دارای محدودیت قانونی هستند و ما براساس آن ضوابط مجوز ها را صادر می کنیم که بخشی از آن شامل همین مساله است یعنی افرادی که محدودیت و ممنوعیت دارند نیز لحاظ می شود که دست ما نیست و ما تنها موظف به رعایت آنها هستیم. ممنوع الفعالیت شدن افراد ربطی به وزارت ارشاد ندارد.

یعنی محمدرضا شجریان با ممنوعیت قانونی مواجه است؟
ایشان محدودیت هایی دارند که توسط نهادهای دیگر قرار داده شده است و دست ما نیست.

هیچ نظری موجود نیست: