۱۳۹۴ فروردین ۲۲, شنبه

مردی که ایران را عاشقانه روایت کرد

عشق من ایران و آئین ها و سنت های این سرزمین کهن است. تاریخ حفظ استقلال این سرزمین را سعی کرده ام عاشقانه بر بوم های نقاشی ام روایت کنم.

این ها جمله های عباس کاتوزیان، یکی از معروف ترین نقاشان معاصر ایران در سبک رئالیسم و پرتره است؛ هنرمندی که موضوعات بومی ایران را روی بوم های نقاشی به زیبایی به تصویر کشید. 23 فروردین ماه سالروز درگذشت اوست.
به گزارش ایسنا، عباس کاتوزیان مردادماه 1302 در تهران متولد شد. او یکی از هنرجویان هنرستان کمال الملک و از نسل دوم نقاشان مکتب آن هنرمند بزرگ به شمار می رود. سبک های کاری این هنرمند، رئالیسم و اکسپرسیونیسم بود.


عباس کاتوزیان

کاتوزیان را یکی از بهترین پیروان مکتب کمال الملک و سبک رئالیسم می دانند. به همین دلیل، او تنها هنرمندی است که توانست نمایشگاه مشترکی از آثارش را همراه تابلوهای کمال الملک برگزار کند. این نمایشگاه سال 1352 در مجلس شورای ملی برگزار شد و یکی از پرمخاطب ترین نمایشگاه های هنری معاصر محسوب می شود.
پرتره، مردم عادی کوچه و بازار، زرتشت، شهریار، اعتیاد و جنگ ایران و عراق از مهم ترین موضوعات تابلوهای کاتوزیان به شمار می رود. از او ده ها اثر در زمینه  موضوعات بومی ایران باقی مانده است.
از معروف ترین تابلوهای این هنرمند می توان به «دختر کرد»، «نقاش پیر» و «ترمه فروش» اشاره کرد. او همچنین آثاری با موضوع سبدهای گل و میوه دارد که از بهترین نمونه های نقاشی رئالیسم معاصر به شمار می روند.
فخرالدین فخرالدینی عکاس پیشکسوت پرتره هفت سال پیش در روز تشییع پیکر عباس کاتوزیان گفت: شخصیت پرتره های او از نظر طراحی، رنگ و کمپوزیسیون منحصربه فرد بود. ورزشکار خوبی هم بود؛ هر روز ساعت پنج صبح من را از خواب بیدار می کرد تا پیاده روی کنیم و این با توجه به کهولت سن او عجیب بود. فکر نمی کنم کسی از نظر تکنیک و پرتره سازی مانند او باشد.
برگزاری 27 نمایشگاه در تهران، 9 نمایشگاه در آبادان، پنج نمایشگاه در آمریکا و یک نمایشگاه در لرد لیتون هاوس لندن (کتابخانه ملی) حاصل تلاش او در سال های فعالیت هنری اش بود.
کاتوزیان چند روز قبل از درگذشتش، نمایشگاهی از 50 سال نقاشی هایش را در فرهنگسرای نیاوران برپا کرد و به فاصله ی چند روز از افتتاح این نمایشگاه، شامگاه 23 فروردین ماه 1387 درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

هیچ نظری موجود نیست: