۱۳۹۳ آذر ۱۲, چهارشنبه

یادی از کورش یغمایی به مناسبت تولد 68 سالگی اش + عکس

قدیمی ها - بهزاد صادقی: کوروش یغمایی زاده ۱۲ آذر ۱۳۲۵ نوازنده، خواننده و آهنگساز و تنظیم کننده ایرانی بوده و نوازنده چیره‌دست گیتار الکتریک و بنیانگذار موسیقی راک در ایران است.

وی همچنین در رشته جامعه‌شناسی تحصیل کرده‌است. کوروش یغمایی در سال ۱۳۲۵ زاده شد. او موسیقی را در سن ده سالگی با نواختن سنتوری که از پدرش هدیه گرفته بود، آغاز کرد. مادرش می‌گوید او با این که از نزدیک سنتور ندیده بود آن را از جعبه بیرون آورد و شروع به نواختن آهنگی کرد. کوروش یغمایی طی پنج سال در نوازندگی سنتور و موسیقی سنتی ایران به مراحل درخشانی رسید.
در پانزده سالگی گیتار را که همواره ساز مورد علاقه اش بود انتخاب کرد و پس از مدتی چند گروه موسیقی راک پایه‌گذاری کرد که رهبری ارکستر و نوازندگی گیتار لیدشان را هم خود به عهده گرفت. آن سال‌ها بعضی گروه‌های حرفه‌ای اروپایی برای اجرای موسیقی به ایران می‌آمدند. آن‌ها در پی آشنایی با موسیقی کوروش یغمایی و توانایی‌اش در نواختن گیتار از او برای ضبط صفحه و نوازندگی در سطح جهانی دعوت کردند.
به عقیده  کارشناسان جهانی موسیقی کوروش یغمایی بنیان‌گذار موسیقی راک در ایران است. کوروش یغمایی موسیقی راک را همگام با پیشروان این موسیقی در جهان، گروههای رولینگ استونز و بیتلز، به ایران معرفی کرد و پدر راک ایران لقب گرفت. او در مدت تحصیل، مدیر و سرپرست موسیقی راک در دانشگاه ملی (شهید بهشتی) بود.
سال آخر رشته جامعه‌شناسی بود که اولین کار حرفه‌ای خود را در زمینه آهنگ‌سازی - ارکستراسیون - نوازندگی و خوانندگی با ترانه  گل یخ (شعر از مهدی اخوان لنگرودی، دوست و هم‌کلاسی‌اش) ارائه کرد. آثار یغمایی، به ویژه گل یخ، که برمبنای استانداردهای جهانی ساخته شده بود، توانست به خارج از مرزهای ایران نفوذ کند و اجراهای متنوعی در کشورهای مختلف داشته باشد. این اولین باری بود که موسیقی ایران وارد عرصه جهانی می‌شد. در نظرسنجی مطبوعات داخلی آن دوران آثار او همواره در رتبه  اول و یا دوم قرار می‌گرفت.
از سال ۱۳۵۸ به مدت هفده سال پخش صدای کوروش ممنوع شد. او در این مدت با انتشار داستان‌های کودک (کتاب و نوار)، آلبوم دیار (تنظیم آواهای محلی ایران برای ارکستر بزرگ بدون آواز) و تدریس گیتار زندگی را می‌گذرانید.
سیب نقره‌ای اولین آلبومی بود که پس از هفده سال با صدای او منتشر شد. بعد از آن با وجود ممنوعیت‌ها و امکانات محدود آن زمان، آلبوم‌های دیگر او به نام‌های ماه و پلنگ، گرگ‌های گرسنه (موسیقی فیلم)، کابوس، آرایش خورشید و تفنگ دسته نقره منتشر شد.
سال ۱۳۸۴ بود که کوروش یغمایی دوباره ممنوع‌الکار شد و این شرایط هشت سال ادامه داشت. ایوتن آلاپات سرپرست و کارشناس ارشد کمپانی معتبر Stones Throw و صاحب کمپانی Now Again در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) با کوروش یغمایی و موسیقی او آشنا شد. به گفته او یغمایی پدرخوانده موسیقی راک ایران و یکی از دوست‌داشتنی‌ترین گزینه‌هایش در خاورمیانه است. او در گفت‌وگویی با یک شبکه رادیویی آمریکا می‌گوید: «کوروش یغمایی با آهنگ‌های سودازده، ریتم‌های فانک که همراه حاشیه‌های نیرومند ایرانی است یکی از بزرگ‌ترین خواننده‌ِهای دهه  هفتاد میلادی تهران است. آثار او شامل طیف وسیعی از تصنیف‌های اشک‌آلود تا آهنگ‌های چند ریتمی تند، شاد و پرجنب‌وجوش می‌شود.»
در همان سال (۲۰۰۹) کمپانی Now Again آلبومی به نام زنجیر خودت را بباف (FORGE YOUR OWN CHAINS) در آمریکا منتشر کرد که شامل پانزده قطعه از موسیقی‌دانان راک سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۴ بود. در این آلبوم ترانه  حجم خالی از کوروش یغمایی تنها نماینده خاورمیانه بود. ایوتن آلاپات انتشار این آلبوم را آغازی برای بازکشف یغمایی در غرب دانست. این انتخاب برای نخستین‌بار انگیزه ثبتِ پژوهشیِ موسیقی مدرن ایران و ورود رسمی آن به گستره  موسیقی جهانی شد.
در سال ۲۰۱۰ جشنواره  معتبر موسیقی RedBull که در لندن برگزار می‌شد کوروش یغمایی را برای سخنرانی، دریافت جایزه و اجرای موسیقی دعوت کرد. در سال ۲۰۱۱ آلبوم مستقل کوروش با نام بازگشت از لبه  پرتگاه (Back From The Brink) توسط کمپانی Now Again منتشر شد. این آلبوم بهترین تک آهنگ‌های او طی سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ است که با سیستم‌های صدابرداری روز دنیا در آمریکا پالایش و با بالاترین کیفیت به صورت صفحه، LP و CD در سراسر جهان منتشر شد.
انتشار این آلبوم مورد تحسین و استقبال گسترده نشریات و سایت‌های معتبر جهان قرار گرفت. بسیاری او را موسیقی‌دانی جهانی و نابغه  موسیقی شرق دانستند. نشریه و سایت معتبر رولینگ استون (Rolling Stone) آلبوم بازگشت از لبه پرتگاه را لایق دریافت سه ستاره از چهار ستاره دانست. نشریه  معتبر MOJO هم آن را بهترین آلبوم ماهِ جهان معرفی کرد و چهار ستاره، امتیاز کامل، به آن داد و مجله Billboard، از مطرح‌ترین مجله‌های تخصصی موسیقی، با او گفت‌وگویی کرد. در همان سال جشنواره  ترانس موزیکال (Trans Musicales)، معتبرترین جشنواه  موسیقی در جهان، از کوروش یغمایی برای اجرا در فرانسه دعوت به عمل آورد. کوروش یغمایی در فراگیری هیچ یک از زمینه‌های موسیقی استادی نداشته است.


کوروش یغمایی


کوروش یغمایی


کوروش یغمایی
 

کوروش یغمایی


کوروش یغمایی

هیچ نظری موجود نیست: